Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 19 | 1 | 9-24

Article title

Przed maturą – język polski online

Content

Title variants

EN
Before the final secondary school exam – Polish Language Online

Languages of publication

Abstracts

EN
In the article Before the final secondary school exam – Polish Language Online, the author considers the problems faced by teachers teaching in secondary schools under the new conditions created by the Covid-19 pandemic. The problems relate to the possibility of conducting educational dialogue, maintaining the subjectivity of partners in the educational process, and the resources used by Polish language teachers to enable students not only to implement the current material, but also to prepare for the final secondary school exam. Teachers overcame the difficulties that accompanied their daily work by taking actions that created strategies which facilitated the recapitulation of the material.
PL
Autorka w artykule Przed maturą – język polski online rozważa problemy, jakie napotkali nauczyciele szkół średnich, uczący w klasach maturalnych w nowych warunkach, które stworzyła pandemia Covid-19. Dotyczą one możliwości prowadzenia dialogu edukacyjnego, zachowania podmiotowości partnerów procesu edukacyjnego, środków, po które sięgali poloniści, by umożliwić uczniom nie tylko realizację bieżącego materiału, lecz także przygotowanie się do egzaminu kończącego szkołę średnią. Trudności, które towarzyszyły im w codziennej pracy przezwyciężali podejmując działania, które tworzyły strategie ułatwiające rekapitulację materiału.

Year

Volume

19

Issue

1

Pages

9-24

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Barth K., Podstawowa forma człowieczeństwa, [w:] B. Baran (red.), Filozofia dialogu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1991.
  • Biedrzycki K., Moja hierarchia, [w:] A. Janus-Sitarz (red.), Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2008.
  • Blanchet Th., Chancel L., Gethin A., How Unequal Is Europe?, Evidence from Distributional National Accounts, 1980-2017, „WID.world Working Paper” 2019, No. 06, https://wid.world/document/bcg2019-full-paper [dostęp: 6.01.2021].
  • Bukowski P., Novokmet F., Inequality in Poland: Estimating the whole distribution by g-percentile, 1983-2015, “WID.world Working Paper” 2017, No. 21, https://wid.world/document/bukowski-novokmet-poland-1983-2015-wid-world-working-paper-2017-21 [dostęp: 7.01.2021].
  • Camus A., Dżuma, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa [b.r.].
  • Chrząstowska B. (red.), Literatura współczesna „źle” obecna w szkole. Antologia tekstów literackich i pomocniczych dla klas maturalnych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991.
  • Epidemia nierówności w edukacji, forum Idei Fundacji Batorego: Anny Blumsztajn, Małgorzaty Sikorskiej, Przemysława Staronia i Marty Zahorskiej, https://www.youtube.com/watch?v=F438r7XgbGE [dostęp: 16.01.2021].
  • Gajak-Toczek M., Edukacyjny dialog o wychowaniu patriotycznym we współczesnej szkole średniej – rzecz o literaturze drugiej połowy XIX wieku, [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Współczesna dydaktyka przestrzenią dialogu i dyskursu, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2009.
  • Gajda J., Patriotyczne aspekty wychowania w szkole średniej – rzecz o literaturze pierwszej połowy XIX wieku, [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Dydaktyka XXI wieku – szanse i zagrożenia, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2008.
  • Janus-Sitarz A. (red.), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2010.
  • Janus-Sitarz A. (red.), Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „UniversitasUniversitas”, Kraków 2011.
  • Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje, oceny, propozycje, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2009.
  • Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996.
  • Kania A., Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2017.
  • Kania A., Mucha-Iwaniczko K., Szumal M. (red.), Nauczanie zdalne w dobie pandemii. Wyzwania i doświadczenia edukacji polonistycznej, Stowarzyszenie Twórczej Edukacji Polonistycznej, Kraków 2020, https://www.step-uj.pl/pobrania/Nauczanie_zdalne.pdf?fbclid=IwAR3iVZMKcPWUc47BIQn-kPjMHkQdiOnEyXrYX34TR31sAW6aTZt85WGE2Ic [dostęp: 25. 01. 2021].
  • Koc K., Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
  • Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2016.
  • Krastew I., Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020.
  • Makowski J., Patriotyzm otwarty, patriotyzm zamknięty, [w:] Patriotyzm: między dumą a odpowiedzialnością, „Zeszyty Instytutu”, Instytut Obywatelski, Warszawa 2013, https://docplayer.pl/350922-Zeszyty-instytutu-patriotyzm-miedzy-duma-a-odpowiedzialnoscia.html [dostęp: 22.01.2021].
  • McQueen M., Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2016.
  • Michniewicz T., Chwilowa anomalia. O chorobach współistniejących naszego świata, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2020.
  • Miśkowiec A., Zdalne nauczanie 2020 – o edukacyjnej rewolucji czasu pandemii z perspektywy nauczycielki LO, [w:] A. Kania, K. Mucha-Iwaniczko, M. Szumal (red.), Nauczanie zdalne w dobie pandemii. Wyzwania i doświadczenia edukacji polonistycznej, Stowarzyszenie Twórczej Edukacji Polonistycznej, Kraków 2020, https://www.step-uj.pl/pobrania/Nauczanie_zdalne.pdf?fbclid=IwAR3iVZMKcPWUc47BIQn-kPjMHkQdiOnEyXrYX34TR31sAW6aTZt85WGE2Ic [dostęp: 25. 01. 2021].
  • Norwid C.K., List (305) do Michaliny z Dziekońskich Zaleskiej [14 listopada 1862], [w:] tegoż, Listy, t. 1, Z. Przesmycki (oprac.), Doświadczalna Pracownia Graficzna Salezjańskiej Szkoły Rzemiosł, Warszawa 1937.
  • Ossowska M., Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Wydawnictwo „Daimonion”, Lublin 1992.
  • Perowicz M., Siłaczka istniała naprawdę, 2017, https://klubjagiellonski.pl/2017/03/10/silaczka-istniala-naprawde/ [dostęp: 26.01.2021].
  • Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020, https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf [dostęp: 11.01.2021].
  • Sałatarow A., Nauczanie zdalne – wyzwanie dla edukacji nie tylko w czasie pandemii, „Polonistyka. Innowacje” 2020, nr 12.
  • Szymborska W., Pierwsza fotografia Hitlera, [w:] tejże, Ludzie na moście, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.
  • Wiłkomirska A., Fijałkowski A., Jaki patriotyzm?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.
  • Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Żeromski S., Siłaczka, [w:] tegoż, Nowele i opowiadania, Reboos, [b.m.] 2019.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2091753

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_19_2021_01mgt
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.