Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 19 | 1 | 87-107

Article title

Kształtowanie sprawności motorycznych dziecka w wieku przedszkolnym w aspekcie nauki pisania

Content

Title variants

EN
The formation of motor skills in pre-school children in the aspect of the learning to write

Languages of publication

Abstracts

EN
This article concerns supporting the development of children’s motor skills at pre-school age. Issues were raised regarding the stages of development of gross/fine motor skills and stimulating manual skills and writing learning. It presents the development of the motor skills sphere in terms of shaping writing skills, which belong to the fundamental manual competences of the child.
PL
Problematyka artykułu dotyczy wspomagania rozwoju motoryki dziecka w wieku przedszkolnym. Poruszone zostały kwestie dotyczące etapów rozwoju motoryki dużej małej oraz stymulowania zdolności manualnych i nauki pisania. Przedstawiono rozwój sfery motorycznej w aspekcie kształtowania umiejętności pisania, która należy do fundamentalnych kompetencji manualnych dziecka.

Year

Volume

19

Issue

1

Pages

87-107

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Akademia Pomorska w Słupsku
  • Miejskie Przedszkole nr 1 w Ustce

References

  • Barańska M., Paluszkami tak i siak. Zabawy paluszkowe z wierszykami, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014.
  • Bartkiewicz W., Giczewska A., Terapia ręki, aCentrum, Warszawa 2014.
  • Berthet D., Wprowadzenie do nauki pisania, Cyklady, Warszawa 2002.
  • Stymulowanie rozwoju motoryki małej, Blog Moje Bambino. Porady Pedagogiczne, https://mojebambino.pl/blog/index.php/2018/11/26/stymulowanie-rozwoju-motoryki-malej/
  • Brzezińska A. (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
  • Burtowy M., Etapy działań wychowawczo-dydaktycznych w zakresie przygotowania dziecka w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania, [w:] A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
  • Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984.
  • Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
  • Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie czytać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.
  • Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016.
  • Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000.
  • Hurlock E., Rozwój dziecka, PWN, Warszawa 1961.
  • Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.
  • Kielar-Turska M., Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  • Kołodziej L., Zgondek E., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu. Orientacja przestrzenna, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2017.
  • Kornas-Biela D., Okres prenatalny, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  • Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.), Świat małego dziecka, t. I, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2013.
  • Kulis A., Terapia zajęciowa w pediatrii, [w:] A. Bac (red.), Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
  • Łada-Grodzicka A., ABC: Wyprawka sześciolatka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.
  • Olczak A., Koordynacja ruchowa ciała człowieka. Ocena funkcjonalna i leczenie ruchem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
  • Pietrowska-Madej K., Żychowicz A., Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2018.
  • Platt G., Pokonać dyspraksję. Prosty program ćwiczeń poprawiających umiejętności ruchowe w domu i w szkole, Grupa Wydawnicza Harmonia, Gdańsk 2016.
  • Przewęda R., Rozwój motoryczny, [w:] A. Jaczewski, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.
  • Siatrak M., Onochin-Mączka M., Motoryka mała, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2017.
  • Sikorska I., Rozwój dziecka w przedszkolu: stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  • Swędrowska M., Nauka czytania i pisania przez gry i zabawy aktywizujące, Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, Poznań 2018.
  • Szmalec J., Binkuńska E., Brzuzy G., Wyszyński D. (red. nauk.), Rozwojowe zaburzenia koordynacji ruchowej, Difin, Warszawa 2020.
  • Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2091743

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_19_2021_06ismr
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.