Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 20 | 2 | 43-55

Article title

Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej

Content

Title variants

EN
The use of modern information technologies in education, diagnosis and pedagogical therapy

Languages of publication

Abstracts

EN
An important form of providing high-quality education to students with various types of problems and difficulties is the use of modern information and communication technologies in the process of education, diagnosis and therapeutic interactions. These opportunities pose serious tasks for schools regarding the need to make changes in the teaching and learning process. One should, of course, be aware that there are no universal, one-size-fits-all solutions generated by modern multimedia equipment to optimize the process of education, therapy and diagnosis of students with special educational needs. Therefore, it is important that each child, each problem and each situation be approached individually and very carefully. When considering the issues of using multimedia in education, it is worth paying attention not only to the numerous benefits resulting from such opportunities, but also to the risks that may accompany them. Therefore, it is necessary to undertake all activities aimed at disseminating media education that would prepare all participants of the school community for the rational use of electronic media.
PL
Ważną formą zapewnienia wysokiej jakości edukacji uczniom obarczonym różnego rodzaju problemami i trudnościami jest wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacji, diagnozy oraz oddziaływań terapeutycznych. Szanse te stawiają przed szkołami poważne zadania związane z koniecznością wprowadzenia zmian w zakresie procesu dydaktyczno-wychowawczego przy wykorzystaniu tych funkcjonalności. Należy mieć oczywiście świadomość, że nie ma uniwersalnych, sprawdzających się zawsze i w każdej sytuacji rozwiązań generowanych przez nowoczesny sprzęt multimedialny dla optymalizacji procesu edukacji, terapii i diagnozy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które sprawdzą się w różnych kontekstach sytuacyjnych. Dlatego też ważne jest, aby do każdego dziecka, do każdego problemu i każdej sytuacji podchodzić indywidualnie i bardzo ostrożnie. Rozważając kwestie wykorzystania środków multimedialnych w edukacji, warto poza wieloma korzyściami mieć na uwadze także zagrożenia, jakie mogą im towarzyszyć. Dlatego też konieczne jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu upowszechnianie edukacji medialnej, która dostatecznie przygotuje wszystkich uczestników społeczności szkolnej do racjonalnego korzystania z mediów elektronicznych.

Year

Volume

20

Issue

2

Pages

43-55

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego

References

  • Borzucka-Sitkiewicz K., Leksy K., ICT w edukacji, profilaktyce i terapii – przykłady dobrych praktyk, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 48.
  • Cęcelek G., Technologia informacyjna w procesie edukacji – szanse i zagrożenia, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010, nr 1.
  • Cylkowska-Nowak M., Wierzejska E., Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
  • Gruba J., Multimedialny Pakiet Logopedyczny, [w:] W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, „eMPiø2”, Poznań 2004.
  • Higgins E.L., Raskind H.M., Assistive technology for post-secondary students with learning disabilities: An overview, „Journal of Learning Disabilities” 1998, No. 31.
  • Lewis R.B., Assistive technology and learning disabilities: Today’s realities and tomorrow’s promises, „Journal of Learning Disabilities” 1998, No. 31.
  • Łaszczyk J., Komputer w kształceniu specjalnym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.
  • Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.
  • Plichta P., Wyniki badań nad korzystaniem z Internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje, [w:] J. Pyżalski (red.), Cyberbullying, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2012.
  • Podulka P., Role nauczyciela i ucznia w zdalnej edukacji, „Edukacja – Technika –Informatyka” 2010, nr 1(2).
  • Rybińska A. (red.), Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów z SPE na przykładzie rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”, Instytut Badań Edukacyjnych, Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej, Warszawa 2013.
  • Sankowska A., Sondej M., Technologia informacyjna w diagnozie i terapii pedagogicznej, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo „Mikom”, Warszawa 2005.
  • Siemieniecki B., Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna – zarys problemów, [w:] tegoż (red.), Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.
  • Smyczek A., Dońska-Olszko M., Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.
  • Szafran R., Pomaga nam komputer, „Życie Szkoły” 2003, nr 7.
  • Szczeszek K., Technologie informacyjne a edukacja, [w:] M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu, Elbląg 2004.
  • Szumski G., Integracja szansą na normalizację życia osób niepełnosprawnych, [w:] D. Gorajewska (red.), Społeczeństwo równych szans – tendencje i kierunki zmian, APS, Warszawa 2005.
  • Ślusarczyk Cz., Rola Internetu w edukacji osób niepełnosprawnych, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja.net. Materiały z III ogólnopolskiej konferencji: „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym”, Warszawa 2007.
  • Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność − instytucja – upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Zielińska J., Edukacja dzieci z uszkodzeniem słuchu w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2005.
  • Zieliński S., Rola mediów cyfrowych w edukacji uczniów i studentów niepełnosprawnych, „Kwartalnik Nauk o Mediach” 2017, nr 3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2090048

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_20_2021_03gc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.