Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 1 | 125-142

Article title

Sposoby transmisji kultury pochodzenia w rodzinach żydowskich

Content

Title variants

EN
Ways of transmitting Jewish culture in families of Jewish heritage

Languages of publication

Abstracts

EN
The transmission of Jewish culture in families of Jewish heritage takes place in three ways: open, secret and hidden. With this article, I would like to answer two research questions: [1] how are the various elements of ethnic culture passed on in families of Jewish heritage? [2] which aspects of culture are included in the intergenerational message? The data were analysed using a linguistic-narrative method, and 12 young adults of Jewish origin took part in the research.
PL
Transmisja kultury żydowskiej w rodzinach pochodzenia odbywa się na trzy sposoby: jawny, niejawny i ukryty. Artykuł stanowi odpowiedź na dwa pytania badawcze: [1] W jaki sposób w żydowskich rodzinach pochodzenia przekazywane są poszczególne elementy kultury etnicznej? [2] Które aspekty kultury stanowią treść międzygeneracyjnego przekazu? Przywołane dane analizowane były za pomocą językowo-narracyjnej metody, a w badaniach wzięło udział 12 młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego.

Year

Volume

21

Issue

1

Pages

125-142

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
  • Cukras-Stelągowska J., Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów, „Edukacja Międzykulturowa” 2018, nr 1 (8), s. 117–132.
  • Cukras-Stelągowska J., Małżeństwa mieszane w społeczności żydowskiej – aberracja czy norma społeczna?, „Wychowanie w Rodzinie” 2016, nr 2 (14), s. 317–339.
  • Cukras-Stelągowska J., „Szalom Bajit” – religijna rodzina żydowska i dziedzictwo kulturowe, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2020, nr 1 (29), s. 43–55.
  • Dyczewski L., Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, [w:] A. Kociszewski, A. J. Omelaniuk, W. Pilarczyk (red.), Rodzina, młodzież, regionalizm, Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury, Ciechanów 2000.
  • Grabski A., Współczesne życie religijne Żydów w Polsce, [w:] J. Tomaszewski (red.), Studia z dziejów i kultury Żydów w Polsce po 1945 roku, Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 1997.
  • Jagoszewska J., „Cultura” jako kultura. Pojęcie uprawy ducha z punktu widzenia teorii kultury, „Prace Kulturoznawcze” 2001, nr 12, s. 101–108.
  • Krawczyk A., Komunikacyjno-lingwistyczna metoda analizy tekstu narracyjnego, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2019, nr 28 (1), s. 193–218.
  • Kukołowicz T., Pozycja wartości w relacjach: człowiek – środowisko – wychowanie, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
  • Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.
  • Małczyński J., Niepojęte ocieplenie stosunków? Clifford Geertz i nauki przyrodnicze, „Prace Kulturoznawcze” 2012, nr 14 (1), s. 53–64.
  • Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Cyrańska E. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
  • Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1998.
  • Nikitorowicz J., Tożsamość wobec dylematów generowania dziedzictwa kulturowego, „Psychologia Rozwojowa” 2005, nr 2 (10), s. 35–47.
  • Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Obuchowski K., Człowiek intencjonalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
  • Ossowski S. (red.), Dzieła, t. II, PWN, Warszawa 1966.
  • Petrykowski P., Dziedzictwo kulturowe a miejsce i czas, „Studia Edukacyjne” 2013, nr 28, s. 93–107.
  • Petrykowski P., Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
  • Pielkowa J. A., Wybrane problemy edukacji środowiskowej, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
  • Radlińska H., Oświata i kultura wsi polskiej, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1979.
  • Szwarcman-Czarnota B., W łańcuchu tradycji, [w:] A. Lipowska-Teutsch, E. Ryłko (red.), Pamięć wędrówki. Wędrówka pamięci, Towarzystwo Interwencji Kryzysowej, Kraków 2008.
  • Tuchańska B., Nauka i kultura w kulturalizmie hermeneutycznym, „Prace Kulturoznawcze” 2012, nr 14 (1), s. 15–33.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2192968

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_21_08ak
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.