Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 24 | 2 | 9-21

Article title

Inspiracje arteterapeutyczne w przedszkolu integracyjnym z udziałem rodziców

Authors

Content

Title variants

EN
Art therapy inspirations in an integrative kindergarten with the participation of parents

Languages of publication

Abstracts

EN
Art is currently used in psychotherapy, as well as in education. Art therapy skilfully joins therapeutic aims with widely understood art, which consists of various forms of human creation such as literature, visual arts, music, dance, theatre. Art is recognized as a great chance for humanity to save itself from brutality, hate and wars. This article presents a few original exercises with an art therapy character, which every teacher and parent can adapt for the purposes of educational activities.
PL
Obecnie sztuka jest wykorzystywana w psychoterapii, jak również w edukacji. Arteterapia umiejętnie łączy cele terapeutyczne z szeroko rozumianą sztuką, do której zaliczane są różne formy twórczości człowieka, jak literatura, plastyka, muzyka, taniec, teatr. Uważa się, że sztuka stanowi wielką szansę dla ludzkości, dla ocalenia człowieczeństwa przed zalewem brutalności, nienawiści i wojen. W artykule przedstawiono kilka autorskich ćwiczeń o charakterze arteterapeutycznym, które każdy nauczyciel i rodzic będzie mógł zaadaptować na potrzeby działań wychowawczych.

Year

Volume

24

Issue

2

Pages

9-21

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

References

  • Al-Khamisy D. (red.), Edukacja w przedszkolu, Wydawnictwo Dr Josef Raabe, Warszawa 2005.
  • Bates J., Munday S., Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.
  • Borecka I., Widerowska M., Walczak J., Wilamowska E., Drama i arteterapia w szkole. Programy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. A. Silesiusa w Wałbrzychu, Wałbrzych 2005.
  • Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2006. Dzionek E., Gmosińska M., Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio-sześcioletnich. Scenariusze zajęć, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
  • Howarth R., Fisher P., Jak pokonywać problemy behawioralne i emocjonalne u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.
  • Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
  • Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
  • Nęcka E., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Dz.U. 2017, poz. 356.
  • Sztuka a niepełnosprawność. Poradnik nauczania, Very Special Arts International, Stowarzyszenie Rewalidacyjne „Atlas” we współpracy z „Zachętą”, Katowice 1994.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
37181242

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_24_01ab
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.