Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 10 | 27-34

Article title

Teaching Polish sign language as a foreign language to people who can hear

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Didactics of foreign phonic languages in Europe is often based on the Common European Framework of References for Languages. Teaching Polish Sign Language (PSL) to hearing people is substituted by teaching them Signed Polish, which results in many obstacles in the communication process between deaf and hearing. This article concentrates on different measures to make communication possible and emphasizes the need of teaching PSL to hearing people using standards of Common European Framework of References for Languages.

Journal

Year

Volume

10

Pages

27-34

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
  • Placówka Kształcenia Ustawicznego Migaj Naturalnie, Łódź

References

  • Bouvet D., Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996.
  • Bryndal M., Koncepcja bilingwalnego wychowania dzieci niesłyszących, [in:] Audiofonologia, vol. XII, Warszawa 1998.
  • Czajkowska-Kisil M., Edukacja głuchych w Polsce, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  • Czajkowska-Kisil M., Laskowska-Klimczewska A, CODA: Inność nierozpoznana, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. G/głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  • Czajkowska-Kisil M., Tłumaczenie języka migowego w Polsce, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  • Czajkowska-Kisil M., Wczesna interwencja, [in:] Edukacja Głuchych, Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  • Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
  • Gajda S., Markowski A., Porayski-Pomsta J. (eds.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2005.
  • Garncarek M., Polski język migowy w nauczaniu osób słyszących. Wskazówki metodyczne, „Język w Komunikacji” 2012.
  • Grzesiak I., Głusi jako mniejszość językowa posługująca się językiem migowym, [in:] S. Gajda, A. Markowski, J. Porayski-Pomsta (eds.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2005.
  • Janaszek M., Język migowy do celów specjalistycznych, „Języki obce w szkole”, nr 2013/04. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
  • Majkowski G., Z zagadnień spójności linearnej tekstu (uwagi na marginesie edukacji językowej), „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 16, (red.) H. Synowiec, „Prace Naukowe UŚ”, Katowice 2001, s. 91–100.
  • Marganiec B., Kultura Głuchych, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  • Sak M., Decyzje specjalistów a osoby głuche i słabosłyszące, [in:] Sytuacja osób Głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  • Stokoe W., Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, New York 1960.
  • Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa–Krapkowice 2000.
  • Świdziński M., Czajkowska-Kisil M., Czy głuchoniemy jest naprawdę niemy?, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, Warszawa 1996.
  • Tomaszewski P., Garncarek M., Rosik P., Jaromin M., Nauczmy się rozumieć nawzajem: Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych, Warszawa 2009.
  • Tomaszewski P., Kształtowanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego, [in:] P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (eds.), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Warszawa 2015.
  • Tomaszewski P., Rozwój językowy dziecka głuchego: wnioski dla edukacji szkolnej, „Audiofonologia”, vol. XVI

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2216296

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5137_10_2016_27-34
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.