Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 12 | 209-217

Article title

Wady wymowy a nauka języka obcego Praktyczne wskazówki dla nauczycieli z perspektywy logopedy

Authors

Content

Title variants

EN
Speech impairment and foreign language learning. Practical guidelines for teachers from the speech therapist's perspective

Languages of publication

Abstracts

EN
Speech impairment many times affects functioning of the pupil at school. It can often be a stumbling block in learning process and provoke reluctance in pupils to give their opinions in a foreign language during classes. In consequence it cab contribute in lowering motivation for the foreign language learning. The aim of the article is to increase awareness amongst the foreign language teachers regarding the possibility of articulatory problems occurrence in pupils which are contributing to the bad pronunciation both in the their mother tongue and foreign tongue. Thanks to noticing speech-therapy problems in the pupil, the teacher can create appropriate conditions for him to learn foreign language and to judge him according to his pronunciation abilities. Paying attention to this problem is important in organizing the proper further education of said pupil.
PL
Wady wymowy niejednokrotnie mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole. Często mogą spowodować wystąpienie trudności i niechęć do wypowiadania się przez uczniów w obcym języku podczas zajęć. W konsekwencji przyczynia się to do obniżenia motywacji do nauki języka obcego. Spektrum spotykanych nieprawidłowości artykulacyjnych jest bardzo szerokie. Wśród najczęściej występujących wymienia się m.in.: sygmatyzm, rotacyzm, mowę bezdźwięczną, nosowanie itp. Celem artykułu jest zwiększenie świadomości wśród nauczycieli języka obcego dotyczącej możliwości występowania u uczniów problemów artykulacyjnych, które przyczyniają się do wadliwej wymowy zarówno w języku ojczystym, jak i obcym. Dzięki dostrzeżeniu problemów logopedycznych u ucznia, pedagog może stworzyć mu właściwe warunki do nauki języka i oceniać go, uwzględniając jego możliwości w zakresie wymowy. Zwrócenie uwagi na ten problem jest ważne z punktu widzenia dalszej organizacji właściwego procesu edukacyjnego ucznia.

Journal

Year

Volume

12

Pages

209-217

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

References

  • Dąbrowska A., Pasieka M. (2015), Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 22.
  • Demelowa G. (1978), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.
  • Grabias S. (1996), Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, t. 23.
  • Grabias S. (1997a), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
  • Grabias S. (1997b), Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10.
  • Jastrzębowska G. (2003), Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć), [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1, Opole.
  • Kaczmarek L. (1966), Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.
  • Kaczmarek L. (1995), Mózg, język, zachowanie, Lublin.
  • Kamper-Warejko J., Kaproń-Charzyńska I. (2015), Błąd wymowy czy wada wymowy? Rozważania na marginesie nauki języków obcych, „Linguodidactica”, t. XIX.
  • Kania S.T. (1982), Szkice logopedyczne, Warszawa.
  • Kent R.D. (2003), The MIT Encyclopedia of Communication Disorders, Massachusetts.
  • Maruszewski M. (1970), Mowa a mózg, Warszawa.
  • Milewski T. (1975), Językoznawstwo, Warszawa.
  • Rodak H. (1992), Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa.
  • Sawa B. (1990), Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa.
  • Spionek H. (1969), Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa.
  • Styczek I. (1980), Logopedia, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2200604

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5137_12_2018_209-217
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.