Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 13 | 151-157

Article title

Dyscyplina na lekcji – czy jest możliwa bez kar i nagród?

Content

Title variants

EN
Discipline in the classroom – is it attainable without punishment and reward?

Languages of publication

Abstracts

EN
While teaching young learners, teachers often have to face discipline problems. Students do not always follow the rules, tend to talk to their friends during a lesson or play with different toys and objects. Such behaviour leads to chaos and disruption in the classroom. In order to solve these issues and motivate children to participate in the activities many teachers decide to use punishment and reward systems, which may take the form of pluses and minuses, extra marks, stickers, motivational stamps or sweets. There is usually some improvement in children’s behaviour, but the effect is often temporary. Motivational systems have a number of other disadvantages as well. The article presents the issue of discipline in young learner classrooms and describes the concept of motivational systems with their advantages and disadvantages. Alternative ways of maintaining discipline and enhancing pupils’ motivation are discussed.
PL
Nauczyciele, ucząc dzieci, często mierzą się z problemem dyscypliny na zajęciach. Uczniowie nie zawsze chcą wykonywać polecenia, wdają się w rozmowy z kolegami podczas lekcji czy bawią się przedmiotami, które mają pod ręką. Wielokrotnie tego typu zachowania wprowadzają chaos i dezorganizują pracę całej grupy. Aby temu zaradzić i zmotywować uczniów do nauki, wielu nauczycieli decyduje się na wprowadzenie systemu kar i nagród. Pojawiają się plusy i minusy, dodatkowe oceny, a także nagrody rzeczowe, na przykład pieczątki, naklejki czy słodycze. Poprawa w zachowaniu uczniów zwykle jest widoczna, lecz równie często jest ona krótkotrwała. Systemy motywacyjne mają też inne liczne wady. Artykuł opisuje problem dyscypliny w grupach dziecięcych, a także systemy motywacyjne wraz z ich pozytywnymi i negatywnymi skutkami. Przedstawione są również alternatywne sposoby utrzymania dyscypliny na zajęciach i budowania motywacji uczniów.

Journal

Year

Volume

13

Pages

151-157

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego

References

  • Dörnyei Z., Murphey T. (2003), Group dynamics in the language classroom, Cambridge.
  • Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
  • MacKenzie R.J. (1996), Setting limits in the classroom. How to move beyond the classroom dance of discipline, Roseville.
  • Rokita-Jaśkow J. (2015), Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
  • Śpiewak G. (2015), Motywacja przez małe „m” w dydaktyce językowej najmłodszych uczniów, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
  • Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. (2012), Teaching English to young learners, Warszawa.
  • Żylińska M. (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2197215

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5137_13_2019_09mkj
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.