Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 15 | 105-120

Article title

Gry komputerowe jako hiperteksty

Content

Title variants

EN
Computer games as hypertexts

Languages of publication

Abstracts

EN
The article deals with the media-linguistic analysis of selected computer games, in particular focusing on the category of hypertextuality. Different types of computer games are analyzed, with the aim of demonstrating their media-conditioned heterogeneity. It will be examined whether they meet the criteria of hypertextuality and, if so, whether it is full or partial hypertextuality, i.e., whether a computer game is one hypertext as a whole or whether it is a creation composed of one or more hypertexts and possibly other elements. Within the scope of the analysis, it will also be verified whether computer games have specific features that distinguish them from the most popular form of hypertext – namely, from texts that are part of the WWW.
PL
Artykuł prezentuje mediolingwistyczną analizę gier komputerowych, która w sposób szczególny skoncentrowała się na kategorii hipertekstualności. Korpus badawczy stanowią gry komputerowe różnego rodzaju, aby jak najlepiej przedstawić ich medialnie uwarunkowaną heterogeniczność. Udzielona zostanie odpowiedź na pytanie, czy spełniają one kryteria hipertekstualności i, jeśli tak, czy jest to hipertekstualność pełna, czy też częściowa, tj. czy gra komputerowa stanowi jeden hipertekst jako całość, czy też jest ona tworem złożonym z jednego lub wielu hipertekstów i ewentualnych innych elementów. W ramach analizy zostanie również zweryfikowane, czy gry komputerowe wykazują cechy specyficzne, wyróżniające je na tle najbardziej popularnej formy hipertekstu, czyli tekstów będących częścią WWW.

Journal

Year

Volume

15

Pages

105-120

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Ackermann J. (2011), Gemeinschaftliches Computerspielen auf LAN-Partys: Kommunikation, Medienaneignung, Gruppendynamiken, Berlin.
  • Charles D., Fyfe C., Livingstone D., McGlinchey S. (2007), Biologically Inspired Artificial Intelligence for Computer Games, Hershey–New York.
  • Fritz J. (1988), Videospiele zwischen Faszination, Technik und Kommerz, [w:] J. Fritz (red.), Programmiert zum Kriegspielen: Weltbilder und Bilderwelten im Videospiel, Bonn.
  • Huber O. (2003), Hyper-Text-Linguistik: TAH: Ein textlinguistisches Analysemodell für Hypertexte, Monachium.
  • Jacko J.F. (2016), Czym jest gra? Uwagi o przedmiocie ludologii. Analiza fenomenologiczno-metodologiczna, „Homo Ludens”, nr 9.
  • Klimmt C. (2001), Ego-Shooter, Prügelspiel, Sportsimulation? Zur Typologisierung von Computer- und Videospielen, „Medien & Kommunikationswissenschaft”, nr 49.
  • Nelson T.H. (1972), As We Will Think, [w:] J.M. Nyce, P. Kahn (red.), From Memex to Hypertext: Vannevar Bush and the mind’s machine, Boston.
  • Nelson T.H. (1965), Complex information processing: A file structure for the complex, the changing and the indeterminate, [w:] L. Winner (red.), Proceedings of the 1965 20th national conference, Nowy Jork.
  • Posner R. (1986), Zur Systematik der Beschreibung verbaler und non-verbaler Kommunikation, [w:] H.G. Bosshardt, Perspektiven auf Sprache: Interdisziplinäre Beiträge zum Gedenken an Hans Hörmann, Berlin.
  • Posner R. (1991), Kultur als Zeichensystem. Zur semiotischen Explikation kulturwissenschaftlicher Grundbegriffe, [w:] A. Assmann, D. Harth (red.), Kultur als Lebenswelt und Monument, Frankfurt nad Menem.
  • Schmitz U. (2015), Einführung in die Medienlinguistik, Darmstadt.
  • Stertkamp W. (2017), Sprache und Kommunikation in Online-Computerspielen. Untersuchungen zu multimodaler Kommunikation am Beispiel von World of Warcraft, Gießen.
  • Storrer A. (2008), Hypertextlinguistik, [w:] N. Janich (red.), Textlinguistik: 15 Einführungen, Tybinga.
  • Walz S.P. (2010), Toward a Ludic Architecture: The Space of Play and Games, Pittsburgh.
  • Miejsce gier w kulturze i społeczeństwie (2012), http://www.naukaipostep.pl/wiadomosci/ miejsce-gier-w-kulturze-i-spoleczenstwie/ [dostęp: 20.10.2021].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2127741

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5137_15_2021_08sk
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.