Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 13 | 181-190

Article title

Kreatywna edukacja. Dobre praktyki

Content

Title variants

EN
Creative education. Good practices

Languages of publication

Abstracts

EN
From the beginning of 2017 education reform has been introduced in Poland. The main objective is to better prepare students for individual development and the needs of post-modern society and the labour market. Therefore, today, more and more emphasis is placed on entrepreneurship, creativity and innovation. An example of an initiative that perfectly fits into such atrend is the nationwide Review of Innovation and Creativity in Education organised for five years by the Academy of Humanities and Economics in Lodz. This article presents selected achievements of the laureates of the Review. Analysis of these examples indicates that creative education does not simply constitute the joy of freeing expression in oneself and others, but also provides the satisfaction of jointly changing the world for the better. From this perspective, the pupils’ potential constitutes the foundation for tomorrow’s education.
PL
Od początku 2017 r. wprowadzana jest w Polsce reforma oświaty, której główny cel to lepsze przygotowanie uczniów do potrzeb rozwoju indywidualnego oraz potrzeb ponowoczesnego społeczeństwa i rynku pracy. Stąd też coraz większy nacisk kładziony jest dzisiaj na przedsiębiorczość, kreatywność i innowacyjność. Przykładem inicjatywy, która doskonale wpisuje się w taki nurt przemian jest ogólnopolski Przegląd Innowacji i Twórczości w Edukacji organizowany od pięciu lat przez Akademię Humanistyczo-Ekonomiczną w Łodzi. W artykule zostały przedstawione wybrane osiągnięcia laureatów Przeglądu. Analiza tych przykładów wskazuje, iż kreatywna edukacja to nie tylko szansa na radość z wyzwalania pasji u siebie i innych, ale też satysfakcja ze wspólnego zmieniania świata na lepszy. W takiej perspektywie to potencjał uczniów stanowi fundament dla edukacji jutra.

Year

Volume

13

Pages

181-190

Physical description

Dates

published
2018

References

  • Dewey J., Jak myślimy?, PWN, Warszawa 1988.
  • Dewey J., Moje pedagogiczne credo, PWN, Warszawa 2005.
  • James W., Pragmatyzm, Książka i Wiedza, Warszawa 1957.
  • James W., Pojęcia filozoficzne a praktyczne wyniki, [w:] H. Buczyńska-Garewicz, James, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz szkoły branżowej II stopnia, Dz.U. 2018, poz. 467.
  • Szymański M.S., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2200504

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5145_13_2018_181-190
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.