Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2023 | 19 | 2 | 209-233

Article title

Students' perceptions on the use of selected mobile apps in the process of acquiring L2 pronunciation – a preliminary study

Content

Title variants

PL
Studencka ocena użyteczności korzystania z wybranych aplikacji mobilnych w procesie przyswajania wymowy w drugim języku - badanie pilotażowe

Languages of publication

Abstracts

PL
Powszechna dostępność i multimodalność nowoczesnych technologii czynią je szczególnie użytecznymi w procesie nauczania języka obcego, w tym nauczania wymowy. Sklep internetowy Google Play Store oferuje obecnie ponad 300 aplikacji do nauki wymowy angielskiej. Wiele z nich otrzymało wysokie oceny: od 4,5 do 4,9 na 5 możliwych. Większość z tych aplikacji jest dostępna za darmo. Ze względu na ich zdolność do zindywidualizowanego, dostosowanego do potrzeb ucznia, samodzielnego przyswajania wiedzy na zasadzie „anytime – anywhere” i automatycznej informacji zwrotnej na temat indywidualnych postępów aplikacje te zyskują coraz większą popularność wśród uczących się języka angielskiego na całym świecie. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badania pilotażowego, w którym zbadano pięć najwyżej ocenianych darmowych aplikacji: Elsa Speak – Learning English Pronunciation firmy ELSA, English Pronunciation 2019 – Correct Pronunciation firmy Grounders, English Pronunciation – Learn Pronunciation firmy NVG Std, Pronounce It autorstwa Maclo Studios oraz Quick Pronunciation Tool autorstwa Tiago English Tutor. W badaniu wzięło udział 20 studentów pierwszego roku studiów licencjackich filologii angielskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Studenci testowali pięć aplikacji i odpowiadali na pytania związane z ich wyglądem, użytecznością, potencjałem do samodzielnego uczenia się, nauczania i oceny wymowy. Wyniki badania ujawniły praktyczne zastosowania aplikacji przez uczących się oraz ich opinie na temat wartości wykorzystania tych aplikacji w procesie uczenia się i przyswajania wymowy angielskiej.
EN
The accessibility and multimodality of modern technologies make them particularly beneficial for pronunciation learning and teaching. Google Play Store offers more than 300 English pronunciation apps, many of which have received high ratings ranging from 4.5 to 4.9 out of 5 stars. Most of these apps are available for free. Due to their capacity for individualized, customized, self-paced “anytime – anywhere” learning and automated feedback on individual performance and progress, these apps are gaining increasing popularity among English learners worldwide. This paper reports on a small-scale study that examined five of the highest-rated free apps: Elsa Speak – Learning English Pronunciation by ELSA, English Pronunciation 2019 – Correct Pronunciation by Grounders, English Pronunciation by NVG Std, Pronounce It by Maclo Studios, and Quick Pronunciation Tool by Tiago English Tutor. Twenty first-year BA students of English Philology from the University of Łódź participated in the study by testing the five apps and answering questions related to their overall design, utility, potential for learning, teaching, and pronunciation assessment. The results of the study revealed the learners’ practical uses of the apps and their views on the value of using these apps for practising, teaching, and assessing English pronunciation skills.

Journal

Year

Volume

19

Issue

2

Pages

209-233

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

References

  • Chen N.S. (2008), Effects of Short-Term Memory and Content Representation Type on Mobile Language Learning, “Language Learning and Technology”, vol. 12(3), pp. 93–113.
  • Ducate L., Lomicka L. (2013), Going Mobile: Language Learning with an iPod Touch in Intermediate French and German Classes, “Foreign Language Annuals”, vol. 46(3), pp. 445–468.
  • Georgiev T.S., Smrikarov A., Georgieva E. (2004), M-learning-a new Stage of E-learning, Conference Proceedings from the 5th International Conference on Computer Systems and Technologies, Rousse, Bulgaria.
  • Haggag H.M. (2018), Teaching Phonetics Using a Mobile-Based Application in EFL Context, “European Scientific Journal”, vol. 14(14), pp. 189–204.
  • Lai C., Gu M. (2011), Self-regulated out-of-class language learning with technology, “Computer Assisted Language Learning”, vol. 24(4), pp. 317–335.
  • Levis J. (2019), Cinderella No More, “Speak Out! IATEFL PronSIG Journal”, vol. 60, pp. 7–14.
  • Liu M., Abe K., Cao M.W., Liu S., Ok D.U., Park J., Parrish C., Sardegna V.G. (2015), An analysis of social network websites for language learning: Implications for teaching and learning English as a Second Language, “Computer Assisted Language Instruction Consortium – CALICO”, vol. 32(1), pp. 113–152.
  • Rogerson-Revell P. (2021), Computer-assisted pronunciation training (CAPT): Current issues and future directions, “RELC Journal”, vol. 52(1), pp. 189–205.
  • Stockwell G., Hubbard P. (2013), Some emerging principles for mobile-assisted language learning, Monterey.
  • Traxler J. (2007), Defining, Discussing and Evaluating Mobile Learning: The Moving Finger Writes and having writ, “The International Review of Research in Open and Distance Learning”, vol. 8(2), http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875 [accessed: 7.01.2023].
  • Trifonova A., Ronchetti M. (2006), Mobile Learning: Is Anytime + Anywhere = Always Online?, “Proceedings from the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies”, https://www.researchgate.net/publication/221425274_Mobile_Learning_Is_Anytime_Anywhere_Always_Online [accessed: 7.01.2023].
  • Turner N. (2012), What is MLearning?, https://aurionlearning.wordpress.com/2012/03/ [accessed: 5.01.2023].
  • Wang R., Wiesemes R., Gibbons C. (2012), Developing digital fluency through ubiquitous mobile devices: Findings from a small-scale study, “Computers & Education”, vol. 58(1), pp. 570–578.
  • Walesiak B. (2021), Mobile apps for pronunciation training: Exploring learner engagement and retention, [in:] A. Kirkova-Naskova, A. Henderson, J. Fouz-González (eds.), English pronunciation instruction. Research-based insights, Amsterdam.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
37516835

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_j_6840
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.