Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2023 | 19 | 2 | 89-98

Article title

The analysis of second language learners’ difficulties: the case of Polish learners of English

Content

Title variants

PL
Analiza trudności uczących się drugiego języka: przypadek polskich uczniów uczących się języka angielskiego

Languages of publication

Abstracts

PL
W artykule omówiono trudności, z którymi mierzą się uczący się drugiego języka. W części teoretycznej przedstawiono podstawowe założenia analizy kontrastowej (contrastive analysis), analizy błędów (error analysis), międzyjęzyka, a także i różne źródła błędów przez nich popełnianych. W artykule skoncentrowano się na analizie błędów, które mogą wystąpić podczas procesu uczenia się. Zwrócono uwagę na problemy, przed którymi stoją polscy uczniowie uczący się języka angielskiego. Analiza oparta została zarówno na korpusie pisemnym, jak i mówionym, czyli PELCRA, pozwalających zidentyfikować różne błędne przykłady użycia zaobserwowane wśród uczniów uczących się drugiego języka.
EN
The article discusses the occurrence of difficulties which is unavoidable on the way to the target language. Hence, in the theoretical part, we will deal with the basic assumptions of Contrastive Analysis (CA), Error Analysis (EA), Interlanguage, competence and various sources of errors. In the following paper we will concentrate on the analysis of errors which might occur during the learning process. More specifically, we will pay attention to the problems faced by Polish learners of English. The analysis will be based on both written and spoken corpus – that is PELCRA, where one can identify various erroneous examples made by L2 learners.

Journal

Year

Volume

19

Issue

2

Pages

89-98

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Brown H.D. (1980), Principles of language learning and teaching, Englewood Cliffs.
  • Brown H.D. (2000), Principles of language learning and teaching, White Plains.
  • Chomsky N. (1965), Aspects of the Theory of Syntax, Cambridge.
  • Corder S.P. (1971), Idiosyncratic errors and error analysis, “International Review of Applied Linguistics”, vol. 9(2), pp. 147–159.
  • Dulay H., Burt M., Krashen S.D. (1982), Language two, Oxford.
  • Ellis R. (1989), Understanding Second Language Acquisition, Oxford.
  • Ellis R. (1997), Second Language Acquisition, Oxford.
  • Harmer J. (1991), The Practice of English Language Teaching, London–New York.
  • Ho M. L. (2003), Empowering English Teachers to Grapple with Errors in Grammar, “The Internet TESL Journal”, vol. IX, no. 3, http://iteslj.org/Techniques/Ho_Grammar_Errors.html [accessed: 12.07.2023].
  • Hsu C.H. (2013), Revisiting causes of grammatical errors for ESL teachers, “Educational Research”, vol. 4(6), pp. 513–516.
  • Hymes D.H. (1972), On communicative competence, [in:] J.B. Pride, J. Holmes (eds.), Sociolinguistics: selected readings, Harmondsworth.
  • Lado R. (1957), Linguistics across cultures, Ann Arbor.
  • Lightbown P.M., Spada N. (2006), How languages are learned, New York.
  • Longman Dictionary of Contemporary English (1995), Essex.
  • PELCRA Group (n.d.), http://pelcra.pl/new/ [accessed: 18.06.2023].
  • Richards J.C. (1971), A non-contrastive approach to error analysis, “English Language Teaching”, vol. 25(3), pp. 204–219.
  • Richards J.C. (1974), Error analysis: Perspectives on second language acquisition, London.
  • Selinker L. (1972), Interlanguage, “International Review of Applied Linguistics”, vol. 10, pp. 209–231.
  • Selinker L. (1992), Rediscovering language, Essex.
  • Yip V. (1995), Interlanguage and learnability: From Chinese to English, Amsterdam.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
37183685

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_j_6864
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.