Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 115 | 3 | 30-38

Article title

POLIN – muzeum dostępne. Muzeum jako miejsce, gdzie dokonuje się zmiana społeczna

Content

Title variants

EN
POLIN: An accessible museum. A museum as a place of social changes

Languages of publication

Abstracts

EN
The successively introduced legal regulations as well as social changes make it possible for people with visual impairments to live a more independent life, which also includes participation in culture. As a result, a reflection arises: What can be done to ensure better access to museums and their resources to people with visual impairments? POLIN Museum of the History of Polish Jews has developed a programme and implemented a series of activities that allow diverse groups of visitors to get to know its exhibitions and participate in events. Among solutions dedicated to the visually impaired one will find typhlographs and audio descriptions for the exhibits as well as educational walks and workshops with employees trained to work with visitors with disabilities and adapt the museum space to let them move around it independently. This article focuses on activities that engage people with visual impairments – a population that faces the greatest barriers in terms of access to visual arts, who, however, is being increasingly included in visual arts events. Such activities give the visually impaired the opportunity to participate in situations previously inaccessible to them, breaking down barriers between different social groups.

Year

Volume

115

Issue

3

Pages

30-38

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • ABC Gość niepełnosprawny w muzeum. Materiały pokonferencyjne, oprac. zbiorowe. Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2013. https://nimoz.pl/files/publications/17/ABC_Gosc_niepelnosprawny_lekki.pdf.
  • Arnheim, Rudolf. Sztuka i percepcja wzrokowa. Tłum. Jolanta Mach. Łódź: Officyna, 2004.
  • Braden Caroline. „Welcoming all visitors: Museums, accessibility, and visitors with disabilities”. Working Papers in Museum Studies 12 (2016). http://ummsp.rackham.umich.edu/wp-content/uploads/2016/10/Braden-working-paper-FINAL-pdf.pdf.
  • Candlin, Fiona. „Blindness, art and exclusion in museums and galleries”. International Journal of Art & Design Education 22, 1 (2003).
  • Curyło Monika. „Pokonywanie barier: audiodeskrypcja”. Biuletyn EBIB 110, 1 (2010). http://www.ebib.pl/2010/110/a.php?curylo.
  • Figiel, Wojciech, Robert Więckowski. „Sztuka (nie) do zobaczenia: badanie preferencji odbiorców audiodeskrypcji do dzieł sztuki za pomocą metod ilościowych”. Komunikacja Specjalistyczna 8 (2014).
  • Ginley, Barry. „Museums: A whole new world for visually impaired people”. Disability Studies Quarterly 33, 3 (2013). https://dsq-sds.org/article/view/3761.
  • Jakubowski, Marek. „Tyflografika – historia i współczesność, metody i technologie”. Tyfloświat 3, 1 (2009). https://tyflomapy.pl/DATA/pliki/6._m._jakubowski_._tyflografika_-_historia_i_wsp%C3%B3%C5%82czesno%C5%9B%C4%87,_metody_i_technologie._2.pdf.
  • Jerzakowska, Beata. Posłuchać obrazów. Poznań: Wydawnictwo „Rys”, 2016.
  • Kłopotowska, Agnieszka. Doświadczanie przestrzeni w rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. Sztuka a tyflorehabilitacja. Białystok: Oficyna Wydawnicza PB, 2016.
  • Majewski, Janice. „Smithsonian guidelines for accessible exhibition design”. W: Smithsonian Institution Accessibility Program. Washington: [b.w.], 1996. https://www.sifacilities.si.edu/sites/default/files/Files/Accessibility/accessible-exhibition-design1.pdf.
  • Nestorowicz, Ewa. „Dotykowa percepcja płaskorzeźby. Audiodeskrypcja jako środek udostępniania sztuki niewidomym. Studium przypadku”. Logopedia 46 (2017).
  • Sandell, Richard. Museums, Society and Inequality. London: Routledge, 2002.
  • Szarkowska, Agnieszka, Izabela Künstler. „Audiodeskrypcja w kinie, teatrze i muzeum. Wprowadzenie do działań praktycznych”. W: Audiodeskrypcja w teorii i praktyce, czyli jak mówić o tym, czego nie można zobaczyć, red. Mariusz Trzeciakiewicz. Wrocław: [b.w.], 2010.
  • Szarkowska, Agnieszka, Piotr Wasylczyk. „Audiodeskrypcja autorska”. Przekładaniec 28 (2014).
  • Szymańska, Barbara, Tomasz Strzymiński. Audiodeskrypcja. Obraz słowem malowany. Białystok: Fundacja Audiodeskrypcja, 2010.
  • Visscher, Michelle. An interview with Charis Austin. Interview by Chakila L. Hoskins. fir.ferris.edu:8080/xmlui/bitstream/handle/2323/4724/Chakila_Hoskins_Ethics_Sp2014.pdf?sequence=3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2045928

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_26112_kw_2021_115_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.