Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 115 | 3 | 150-163

Article title

Wycieczki z audiodeskrypcją w instytucjach kultury – wyzwania w realizacji dostępności

Content

Title variants

EN
Tours with audio description in cultural institutions: Challenges in ensuring accessibility

Languages of publication

Abstracts

EN
This article presents accessibility challenges faced by cultural institutions in the case of visually impaired visitors. The paper starts by highlighting the perception differences in people who are blind from birth, people who lost their eyesight but were once sensitive to visual stimuli, and people with partial vision loss, and consequently, the differences in the preparation of audio description narratives. Outlining the latter in terms of challenges related to the exhibition content (audio descriptions at exhibitions with and without facilities for the visually impaired) and navigation (extremely diversified needs in various groups of visually impaired visitors), the author argues that audio description cannot be the only solution implemented by cultural institutions, although this is often the case. Without undermining the necessity, relevance, and the educational and informational value of the verbal description of visual content, she emphasises the need for other solutions and a greater open-mindedness to the diversity of this extremely heterogeneous group of visitors. Such an approach is crucial while the solutions dedicated to the visually impaired can prove beneficial for all visitors.

Year

Volume

115

Issue

3

Pages

150-163

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Benoist, Robert. „The many forms of visual handicap”. W: Fondation De France and International Committee of Museums (ICOM). Museums Without Barriers: A New Deal For the Disabled. London: Taylor & Francis, 2013.
  • Corvest, Hoëlle. „The new technologies in the service of visually handicapped visitors to museums”. W: Fondation De France and International Committee of Museums (ICOM). Museums Without Barriers: A New Deal For the Disabled. London: Taylor & Francis, 2013.
  • Folga-Januszewska, Dorota. Muzeum. Fenomeny i problemy. Kraków: Universitas, 2015.
  • Hartley, Eleanor. „Disabled people and museums”. W: Museum, Media, Message, red. E. Hooper-Greenhill. London, New York: Taylor & Francis, 1999.
  • Jaszczuk, Agnieszka. „Latarnie morskie polskiego wybrzeża zapraszają!”. Informator Obywatelski Osób Niewidomych 80 (2020).
  • Kłopotowska, Agnieszka. Doświadczanie przestrzeni w rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. Sztuka a tyflorehabilitacja. Białystok: Wydawnictwo PB, 2016.
  • Kowal, Paweł. „Społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego”. W: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. Paweł Kowal, Karolina Wolska-Pabian. Warszawa, Kraków: Universitas, 2016.
  • Krajewski, Marek. „Instytucje kultury a uczestnicy kultury. Nowe relacje. Przykład MS2 w Łodzi”. W: Strategie dla kultury. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, red. Martyna Śliwa. Kraków: Małopolski Instytut Kultury, 2011.
  • Künstler, Izabela, Urszula Butkiewicz, Robert Więckowski, oprac., Audiodeskrypcja. Zasady tworzenia. Fundacja Kultury bez Barier, 1 września 2012. https://kulturabezbarier.org/wp-content/uploads/2019/12/Audiodeskrypcja-zasady-tworzenia.pdf.
  • Nowicki, Radosław. „Państwowe Muzeum Etnograficzne wirtualnie otwarte dla niewidomych”. Informator Obywatelski Osób Niewidomych 94 (2021).
  • Pawłowska, Aneta, Julia Sowińska-Heim. Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody, problemy, przykłady. Łódź: Wydawnictwo UŁ, 2016.
  • Szabała, Beata. „Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością wzrokową w kulturze”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 36, 4 (2019).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2045945

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_26112_kw_2021_115_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.