Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 11 | 2 | 347-367

Article title

Troska o szacunek dla godności człowieka zadaniem katechezy. Zarys problematyki

Authors

Content

Title variants

EN
Concern for respect for Human Dignity as a Task of catechesis. Outline of the Problem

Languages of publication

Abstracts

EN
The article shows the lost paradigms of human nature. It is also a sign of concern for respect for human dignity. The source of reflection is the thought written in the latest catechetical documents and the teaching of the Second Vatican council. The aim of the article is to recall theoretical assumptions important in catechetical ministry and to research for practical guidelines for their implementation. This goal is done through three points. The first is a reference to the philosophical and theological foundations that determine human dignity. The next step is to consolidate catechetical paradigms that express concern for the right view of man and his dignity. The third element is research for specific actions to promote human dignity. All considerations are interdisciplinary. His main thoughts and conclusions are the space of theological sciences. However, the issue raised requires the correlation of theological content with philosophical premises.

Keywords

Year

Volume

11

Issue

2

Pages

347-367

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Poland

References

  • Barth, Hans Martin. Uomo, di gni tà dell’U, Griesl, Gott fried. (red.), Dizionario di antropologia pastorale, Bologne 1980.
  • Bartnik, Czesław. Znaczenie osoby w teologii, „Studia Teologii Dogmatycznej” 2018, t. 4.
  • Benedykt XVI, Adhortacja Verbum Domini.
  • Benedykt XVI, Papieska Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia i o godności jego przekazywania Donum vitae, 5, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/Wr/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_19.html, dostęp: 13.04.2022 r.
  • Chałas, Krystyna. Godność człowieka źródłem celów wychowania i zadań szkoły, „Roczniki Pedagogiczne” t. 13 (49) nr 2 (2021).
  • Ćwiertniak, Tomasz. Człowiek i jego prawa w ujęciu Mieczysława A. Krąpca, „Folia Philosophica” 40 (2018).
  • Czuba, Krystyna. Godność człowieka w nauce Jana Pawła II, „Studia nad rodziną” 9/1 (2005) 16.
  • Dylus. Aniela, Godność człowieka. Fundament wartości europejskich, „Teologia i człowiek” 3 (2004).
  • Franciszek, Adhortacja apostolska Gaudate et exultate.
  • Franciszek, Adhortacja Evangelii gaudium.
  • Franciszek, Encyklika Laudato si.
  • Franciszek, List apostolski Misericordia et misera.
  • Gogacz, Mieczysław. Filozoficzna identyfikacja godności osoby, „Studia Philosophiae christianae” 25 (1989) 1.
  • Gogacz, Mieczysław. Osoba zadaniem pedagogiki, Warszawa 1997.
  • Gogacz, Mieczysław. Podstawy wychowania, Niepokalanów 1993.
  • Granat, Wincenty. Osoba ludzka. Próba definicji, Lublin 2006.
  • II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium.
  • II Sobór Watykański, o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes.
  • Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio.
  • Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis.
  • Jan Paweł II, Poszanowanie praw człowieka warunkiem prawdziwego pokoju. Orędziena XXXII Światowy Dzień Pokoju 1stycznia1999r., w: https:// opoka.org.pl/bi blio te ka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/dzien_pokoju_01011999.html, dostęp: 13.04.2022 r.
  • Jan XXIII, Encyklika Mater et magistra.
  • Kostkiewicz, Janina. Aksjologiczne podstawy katolickich koncepcji pedagogicznych, w: Kostkiewicz, Janina. (red.), Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice, Kraków 2011.
  • Krąpiec, Mieczysław A., Ja–człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1974.
  • Krupka, Aneta. Kupczak, Jarosław. Podstawy antropologii teologicznej, w: Dziedzic, Jan. (red.), W trosce o godność człowieka. Studium filozoficzno--teologiczne, Kraków 2019.
  • Kuc, Leszek. Osoba, w: A. Zuberbier (red.), Słownik teologiczny, Katowice 1998.
  • Kunka, Sławomir. Obraz Boży w człowieku, „Kieleckie Studia Teologiczne” 11 (2012).
  • Lekka-Kowalik, Agnieszka. Godność podmiotów edukacji, w: Chałas, Krystyna. (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016.
  • Marek, Zbigniew. Katechizm Kościoła Katolickiego źródłem formacji chrześcijanina, „Studia Katechetyczne” 10 (2014).
  • Mariański, Janusz. Godność ludzka jako wartość i sposoby jej uzasadniania w opinii młodzieży, „Zeszyty Naukowe KUL” 62 (2019) 4.
  • Maryniarczyk, Andrzej. Koncepcja bytu a rozumienie człowieka, w: Maryniarczyk, Andrzej. Stępień, Katarzyna. (red.), Błąd antropologiczny, Lublin 2003.
  • Nowak, Marian. Proces nauczania szkolnego i jego zagrożenia „ideologiczne”, w: Półturzycki, Józef. (red.), Współczesne kierunki modernizacji dydaktyki, Toruń 1993.
  • Nowak, Marian. Teoria czy praktyka, ideologia czy nauka? Dylematy ideologiczne współczesnych koncepcji wychowania, „Acta Universitatis Nicoli Copernici” 12 (1994) 285.
  • Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
  • Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi.
  • Proniewski, Andrzej. Godność dziecka nieredukowalną wartością ontyczno--wychowawczą, w: Kryńska, Elwira. (red.), Dziecko w historii – międzygodnością a zniewoleniem, t. 1, Białystok 2021.
  • Puchała, Marian. Kulturotwórczy wymiar chrześcijaństwa jako motyw jego wiarygodności, Poznań 2022.
  • Sadowski, Mirosław. Godność człowieka i dobro wspólne w papieskim nauczaniu społecznym, Wrocław 2010.
  • Tomasz z Akwinu, Wykład Listu do Rzymian, Super Epistolam S. Pauli Apostoli ad Romanos, oprac. Salij, Jacek. Poznań 1987.
  • Wierzbicki, Alfred. Kultura chrześcijańska wobec pluralizmu kultur, „Roczniki Filozoficzne” 60 (2012) 4.
  • Wojtyła, Karol. Osoba i czyn, Lublin 1960.
  • Wojtyła, Karol. Osoba: podmiot i wspólnota, „Roczniki Filozoficzne” 24 (1976) 2.
  • Zdybicka, Zofia. Konsekwentny personalizm chrześcijański. z rozważań nad „Redemptorhominis”, w: Bej ze, Bog dan (red.). W nurcie zagadnień posoborowych, t. 12, Warszawa 1980.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2057143

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_26385_SG_110213
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.