EN
The paper discusses motivation for metaphorical correspondences on the basis of the correlation of concepts, with special focus on conceptual blends. More specifically, it is centered around metaphorical meaning and possibilities that are offered by conceptual blends as tools for interpretation. A key part concerns the idea of the correlation hypothesis (Libura 2000) and its contribution to meaning creation. Providing an account of context-dependent (children’s animated films) meaning-construction, the research question assumes that the hypothesis of correlation serves as a useful tool for motivating, organizing and analyzing conceptual blends.
PL
Artykuł traktuje o podstawach i motywacji, które decydują o określonych metaforycznych relacjach, a które tworzone są na podstawie korelacji pomiędzy wybranymi konceptami. Szczególna uwaga po- święcona jest amalgamatom pojęciowym, które wykorzystane są jako narzędzie w interpretacji znaczenia metaforycznego. Kluczowa część artykułu dotyczy hipotezy korelacji zaproponowanej przez Liburę (2000) oraz wpływu tej hipotezy na tworzenie i interpretację znaczenia, a w szczególności metafor. Biorąc pod uwagę tworzenie znaczenia zależnego od kontekstu, jak dzieje się to w przypadku filmów animowanych, teza artykułu zakłada, że zgodnie z hipotezą korelacji określone współzależności znaczeniowe tworzone są już na poziome przed-wyobrażeniowym, a powstałe w tym procesie korelacje służą jako narzędzie do motywacji, organizacji i analizy amalgamatów pojęciowych.