Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 15 | 134-145

Article title

Teatr szkolny – wartością dla szkoły. O roli teatru szkolnego na przykładzie Teatru Beznazwy z Zespołu Szkół Salezjańskich w Łodzi

Authors

Content

Title variants

EN
School theater – a value for the school. Theatre “Withoutname” from Salesian School Complex in Lodz as an example on the role of theatre in schools

Languages of publication

Abstracts

EN
School theater groups are important elements of the didactic and educational process. The “Withoutname Theatre”, is operating since 2005 in the Salesian School Complex in Lodz and plays an important educational role among students at developmental stage. There are several diff erent groups operating in this facility, from the first years of primary school to high school graduates. Thanks to this artistic activity, children and young people learn about the world of values around them, develop their passions and interests, share their observations of reality, especially with their peers. The theater in Lodz’s school is also important for the activities of the school itself. Thanks to the professional involvement of the students, under the supervision of Sylwia Gajewska, the theater is recognizable in the community, which is additional benefit for school image. Activity of the “Withoutname Theatre” is noticed not only by young people, but also by the management of the school, who seems to appreciate the value of theatrical activities conducted at the Salesian school.
PL
Szkolne grupy teatralne są istotnymi elementami procesu dydaktyczno-wychowawczego. Teatr Beznazwy, działający od 2005 r. w Zespole Szkół Salezjańskich Łodzi, odgrywa istotną rolę wychowawczo-edukacyjną. W placówce tej działa kilka różnych grup – począwszy od pierwszych klas szkoły podstawowej, na maturzystach skończywszy. Dzięki aktywności artystycznej dzieci i młodzież poznają otaczający ich świat, rozwijają swoje pasje i zainteresowania, dzielą się z innymi (zwłaszcza swoimi rówieśnikami) własnymi obserwacjami rzeczywistości. Łódzki teatr jest również istotny dla działalności samej szkoły. Dzięki profesjonalnemu zaangażowaniu samych uczniów teatr ten jest rozpoznawalny w środowisku, przez co staje się dobrą wizytówką samej szkoły. Działania Teatru Beznazwy są dostrzegane nie tylko przez młodzież, ale także przez samą dyrekcję, która docenia wartość tychże zajęć teatralnych prowadzonych w szkole.

Year

Volume

15

Pages

134-145

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

author
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Bednarski R. (2006) , Teatr Beznazwy, Łódź.
  • Cierniak J. (1934/35), Cele i zadania teatru młodzieży szkolnej, „Teatr w Szkole”.
  • Clifford S., Herrmann A. (2003), Teatr przebudzenia. Praktyczny przewodnik dla instruktorów prowadzących zajęcia teatralne, przeł. R. Van de Logt, Łódź – Warszawa.
  • Informator na temat Zespołu Szkół Salezjańskich w Łodzi, https://szkolnictwo.pl/index.php?id=M01586&page=1.
  • Jajte-Lewkowicz I., Michałowska J. (red.) (2010), Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Prolog, Łódź.
  • Janik J. (b.d.), Historia Szkoły Salezjańskiej przy ul. Wodnej, https://wodna.edu.pl/historia-szkoly.
  • Komarnicki L. (1926), Teatr szkolny, Warszawa.
  • Konstytucje i regulaminy Towarzystwa św. Franciszka Salezego. Regulaminy ogólne (1986), Rzym.
  • Lach M. (2007), Teatr religijny w latach 1989–2005 – rekonesans, w: W kręgu polskiego dramatu i teatru religijnego XX wieku, red. W. Kaczmarek, J. Michalczuk, Lublin.
  • Lach M. (2009), Kilka szkiców na temat amatorskiego teatru religijnego dziś, Lublin.
  • Lach M. (2018a), Przykłady realizacji idei teatralnych świętego Jana Bosko w Polsce na początku XXI wieku, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” t. 39, nr 3.
  • Lach M. (2018b), Między amatorstwem a profesjonalizmem – warsztat aktorski w teatrze wartości religijnych, w: Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Aktor, red. I. Jajte-Lewkowicz, J. Michałowska, Łódź.
  • Lewicki T. (2012), The Historical Origins of Salesian Theatre, „Divyadaan. Journal of Philosophy & Education” 23, nr 2.
  • Lewko M. (1987/1988), Ksiądz Bosko i jego „teatrzyk”, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” t. 9.
  • Nieduziak E. (2017), Co się stało z teatrem szkolnym? W poszukiwaniu zagubionego obszaru kultury szkoły, „Parezja” t. 7, nr 1.
  • Pankowska K. (1997), Edukacja przez dramę, Warszawa.
  • Piekarzewski A. (2005), Teatr – narzędzie wychowawcze, „Don Bosco. Magazyn salezjański” nr 3.
  • Podstawa programowa (2014), Salezjańskie Duszpasterstwo Młodzieżowe, Rzym.
  • Siedlecki A. (2010), Być aktorem. Podstawy techniki aktorskiej, Rzeszów.
  • Śliwonik L. (2019), Teatr niezbędny. Studia, szkice, felietony, Stalowa Wola.
  • Tadrzak-Mazurek M. (2006), System wychowawczy Księdza Bosko, „Don Bosco. Magazyn salezjański” nr 6.
  • Way B. (1997), Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa.
  • Zimoch K. (2015), 10 lat Teatru Beznazwy, http://bosko.pl/kultura/10-lat-Teatru-Beznazwy.html.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32083771

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_26881_jsr_2020_15_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.