Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 18 | 1 (42) | 43-52

Article title

Tożsamość przedsiębiorstwa w kontekście uczenia się organizacyjnego w warunkach zmian otoczenia

Authors

Content

Title variants

EN
Enterprise identity in the context of organizational learning in conditions of environmental changes

Languages of publication

Abstracts

EN
Purpuse – The process of transformation and development of business entities is strictly connected with introduction of changes in functioning and gathering knowledge, which allows exploring the surrounding reality and ourselves. The object of the study is the identity of an enterprise as an element of its nature. The main purpose of this article is to present the connections between corporate identity and continuous organizational learning in a dynamically changing environment. The specific goals are to explain the essence of organizational behavior, and especially to place it in the context of changes in the environment, to present the process of cultivating organizational values on which the organization's identity is based, and to present how learning affects the development of the organization. Methodology – The article uses an overview of the literature in the fields of learning processes, the value of the company and its identity, including the study of compact positions and articles Findings – Awareness of changes, goals and values that enterprises are guided by influence the improvement of an entire organization efficiency and its long-term development. Following the specific principles contained in the DNA of an organisation facilitates external and internal communication and positively influences the way the entity is managed. Moreover, it was noticed, that the identity is the main factor in creating a high level of an enterprise's organizational culture.
PL
Cel. Proces przemiany i rozwoju podmiotów gospodarujących jest ściśle połączony z wprowadzaniem zmian w funkcjonowaniu oraz zdobywaniu wiedzy, która pozwala poznawać otaczającą rzeczywistość oraz samych siebie. Przedmiotem badania jest tożsamość przedsiębiorstwa jako jeden z jego elementów charakteru. Celem głównym artykułu jest przedstawienie powiązań tożsamości przedsiębiorstwa i ustawicznego uczenia się organizacji w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Celami szczegółowymi natomiast jest wyjaśnienie istoty zachowań organizacyjnych, a zwłaszcza osadzenie ich w kontekście zmian otoczenia, przedstawienie procesu pielęgnowania wartości organizacyjnych, na których opiera się tożsamość organizacji oraz przedstawienie jak uczenie się wpływa na rozwój organizacji. Metoda. W artykule zastosowano przegląd literatury z zakresu procesów uczenia się, wartości przedsiębiorstwa i jego tożsamości uwzględniająca badanie pozycji zwartych i artykułów. Wyniki. Świadomość zachodzących zmian oraz celów i wartości, którymi kierują się przedsiębiorstwa wpływają na poprawę efektywności w funkcjonowaniu całej organizacji i jej długotrwały rozwój. Przestrzeganie konkretnych zasad i reguł zawartych w DNA organizacji ułatwiają komunikację zewnętrzna oraz wewnętrzną oraz pozytywnie wpływają na sposób zarządzania podmiotem. Dodatkowo zauważono, że tożsamość jest głównym czynnikiem tworzenia wysokiego poziomu kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Year

Volume

18

Issue

Pages

43-52

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet Gdański

References

  • Adamczyk A. (2002). Kod DNA firmy-jak wyróżnić markę na tle konkurencji, tworząc indywidualne koncepcje?, Pozyskano z: https://beataadamczyk.pl/kod-dna-firmy-jak-wyroznic-marke-na-tle-konkurencji-tworzac-indywidualne-koncepcje/ (26.01.2024).
  • Bogdanienko J. (2017). Personifikacja organizacji. Problemy Zarządzania, nr 2(68), s. 73-87. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url= https://pz.wz.uw.edu.pl/api/files/view/364047.pdf&ved=2ahUKEwi8p-D3j5KGAxXdBdsEHe6zCEsQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw1m2mFCbkf5Ol7mA0qb3K8X (16.05.2024).
  • Cihoń S. (2012), Istota i funkcje zarządzania organizacji-wybrane koncepcje. Trendy ve vzdělávání, nr 5(1), s. 45-48. Pozyskano z: https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2012/01/08.pdf (30.01.2024).
  • Dąbrowski T. J. (2010). Tożsamość przedsiębiorstwa jako czynnik kształtujący jego reputację. Przegląd organizacji, nr 1, s. 15-18. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://przegladorganizacji.pl/plik/ 5e0924953ce25/po.2010.01.04.pdf&ved=2ahUKEwih0vjT-Y2GAxWyLhAIHQhnCggQFnoECBoQAQ&usg= AOvVaw33Xj_OIYSo-USTtnFLIEvq (15.05.2024).
  • Cropley A, Knapper C. (2000). Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page.
  • Fryzeł B. (2005). Kultura korporacyjna. Poglądy, teorie, zarządzanie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Hołyst B. (2016). Utrata tożsamości w ponowoczesnym świecie. Przegląd Policyjny, 2(122), s. 5-27. Pozyskano z: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon. element-a9a0695c-5297-3a0c-8c86-d76e4a27702e/c/pdf-01.3001.0013.5682.pdf (31.01.2024).
  • Jakubiak M.K., Sitko-Lutek A. (2020). Lifelong learning wyzwaniem innowacyjnych przedsiębiorstw. [w:] L. Bohdanowicz, P. Dziurski (red.), Innowacje i marketing we współczesnych organizacjach. Wybrane zagadnienia (s. 87-99). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Janiak-Rejno I. (2009). Znaczenie kształcenia ustawicznego w zmieniającym się przedsiębiorstwie i jego otoczeniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 43, s. 489-490. Pozyskano z: https://www.dbc.wroc.pl/Content/123068/Janiak-Rejnio_Znaczenie_ksztalcenia_ustawicznego.pdf (14.05.2024).
  • Jemielniak D., Latusek D., (2005). Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw. Ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ.
  • Kłak M. (2010). Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej na zlecenie Wyższej Szkoły Ekonomii i Praca im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach.
  • Konecki K., Tobera P. (red.) (2002). Tożsamość organizacyjna. [w:] Szkice z socjologii zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Laal M. (2011), Lifelong learning: What does it mean?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, s. 470-474. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/224767020_ Lifelong_Learning_What_does_it_Mean (30.01.2024).
  • Machaczka K., Gorzelany-Dziadkowiec M. (2011). Model DNA jako koncepcja zarządzania organizacją. Studia i Prace Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych/ Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 3, s. 65-77. Pozyskano z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9927/DNA%202012.pdf?sequence=1&isAllowed=y (27.01.2024).
  • Majecka B. (2002). Zachowania organizacyjne przedsiębiorstw. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Sułkowski Ł. (2005). Organizacja w poszukiwaniu tożsamości. Przegląd Organizacji, nr 3, s.7-10. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449 &url=https://przegladorganizacji.pl/plik/5e0924945c951/po.2005.03.01.pdf&ved=2ahUKEwiw9PDDmo-GAxVzBtsEHW1LDAwQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw1RHhdR4Whez1CMjxs TD3V8 (15.05.2024).
  • Uchto B. (2012). Kim jestem?-Pytania o tożsamość w dobie XXI wieku. Horyzonty Wychowania, nr 11(22), s.137-151. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= &esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX1cr4qIiEAxUSFBAIHW6ACqUQF-noEcQAQ&url=https%3A%2F%2Fhoryzontywychowania.ignatianum.edu.pl%2FHW% 2Farticle%2Fview%2F107%2F92&usg=AOvVaw0x4Hcum7A3ZFZVe-OKoVjm&opi=89978449 (31.01.2024).
  • Urbanowska-Sojkin E. (2023). Inaczej o zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstw. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 194, s. 63-77. Pozyskano z: https://econjournals.sgh.waw.pl /SiP/article/view/4424/4371 (16.05.2024).
  • Walas-Trębacz J. (2009). Zmiany organizacyjne przeprowadzane w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 2(13), s. 31-40. Pozyskano z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9b7d6c2a-e989-4c96-9554-ec97acca8dd5/c/Zmiany_organizacyjne.pdf (28.01.2024).
  • Zarębska A. (2003). Tożsamość przedsiębiorstwa-znacznie szersze spojrzenie na kulturę organizacyjną. Przegląd Organizacji, nr 1, s. 14-16. Pozyskano z: https://www.google.com/urla=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://przegladorganizacji.pl/plik/ 5e0924941486a/po.2003.01.04.pdf&ved=2ahUKEwjbuueDoY-GAxUEc_EDHZgtBaIQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw23JfsrVIHKzc2W5DhyEvfS (16.05.2024).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
35118828

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_26881_wg_2024_1_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.