Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 18 | 1 (42) | 53-67

Article title

Crowdfunding as an influencers form of financial reward

Content

Title variants

PL
Crowdfunding jako forma finansowego wynagrodzenia twórców internetowych

Languages of publication

Abstracts

EN
Purpose. Crowdfunding is the process of raising funds online for a specific project, venture, or initiative by collecting small amounts of money from a large number of people, known as backers or donors. This article aims to assess the potential for online creators to use crowdfunding to fund their day-to-day activities and to implement major social and business projects. The strengths and weaknesses of the use of this form of funding by online creators are discussed and the prospects for further development of crowdfunding in this area are indicated. Methods. The article refers to specific examples and cases of influencers and crowdfunding platforms. This method helps illustrate real-world applications and results by providing concrete examples to support the theoretical analysis. Results. The analyses carried out indicate that influencers often use crowdfunding to involve their community in the development process of a given project and to be able to ensure their participation in the further development stages of the project. However, this is not their only source of financial support. Influencers often use different sources of funding at the same time, such as sponsorship, participation in various promotional events, or collaboration with brands, which allows them to diversify their income and increase their financial stability.
PL
Cel: Crowdfunding to proces pozyskiwania środków finansowych w Internecie na realizację określonego projektu, przedsięwzięcia lub inicjatywy, poprzez zbieranie niewielkich sum pieniędzy od dużej liczby osób, zwanych wspierającymi lub darczyńcami. Celem artykułu jest ocena możliwości wykorzystania crowdfundingu przez twórców internetowych w finansowaniu ich codziennej działalności oraz realizacji najważniejszych projektów społeczno-biznesowych. Omówiono mocne i słabe strony korzystania z tej formy finansowania przez twórców internetowych oraz wskazano perspektywy dalszego rozwoju crowdfundingu w tym obszarze. Metody: Artykuł odwołuje się do konkretnych przykładów i przypadków influencerów oraz platform crowdfundingowych. Metoda ta pomaga zilustrować rzeczywiste zastosowania i wyniki, dostarczając konkretnych przykładów wspierających analizę teoretyczną. Wyniki: Przeprowadzone analizy wskazują, że influencerzy często korzystają z crowdfundingu chcąc zaangażować swoją społeczność w proces tworzenia danego projektu i móc zapewnić im uczestnictwo w dalszych etapach rozwoju projektu. Nie jest to jednak ich jedyne źródło finansowego wsparcia. Influencerzy często korzystają z różnych źródeł finansowania jednocześnie, jak m.in. sponsoring, udział w różnych wydarzeniach promocyjnych czy współpraca z markami, co pozwala im dywersyfikować swoje przychody i zwiększyć stabilność finansową.

Year

Volume

18

Issue

Pages

53-67

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii

References

  • Bognar, Z.B, Puljic, NP., Kadezabek, D. (2019). Impact of influencer marketing on consumer behavior, Economic and Social Development: Book of Proceedings, 42.
  • Cashmore, E. (2006). Celebrity/Culture, USA.
  • Crowdfunding. Worldwide, Statistica, Access: https://www.statista.com/outlook/dmo/fintech/digital-capital-raising/crowdfunding/worldwide (12.07.2023).
  • De Buysere, K., Gajda, O., Kleverlaan, R., Marom, D., Klaes, M. (2012). A framework for European crowdfunding, Access: http://eurocrowd.winball2.de/wp-content/blogs.dir/sites/85/2013/06/FRAMEWORK_EU_CROWDFUNDING.pdf (8.07.2023).
  • Dziuba D.T. (2012). Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowania, Problemy Zarządzania, nr 3 (38), Warszawa.
  • Drąg, J. (2020). Streaming gier komputerowych jako artystyczne wykonanie w rozumieniu prawa autorskiego, Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM, nr 10.
  • Frańczuk, M. (2014). Crowdfunding - finansowanie społecznościowe. Zarys instytucji w świetle polskich regulacji prawnych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 6(930), DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0930.0603
  • Garwol, K. (2020). Zawód celebryta? Cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania dochodów dzięki rozpoznawalności, Dydaktyka Informatyki 15, DOI 10.15584/di.2020.15.3
  • Hossain, M., Oparaocha, G. (2015), Crowdfunding: Motives, Definitions, Typology and Ethical Challenges, Access: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2674532 (12.07.2023).
  • Influencer - definition, Access: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/influencer, (16.08.2022).
  • Kirby, E., Worner, S. (2014). Crowd-funding: An Infant Industry Growing Fast, IOSCO Research Department, Access: https://www.iosco.org/research/pdf/swp/Crowd-funding-An-Infant-IndustryGrowing-Fast.pdf (28.07.2023).
  • Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. (2018). Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów, Zarządzanie i Finanse, 16.
  • Liebert, F., Trzeciak M. (2017). Portal crowdfundingowy jako narzędzie wspierające realizację małych projektów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Organizacja i Zarządzanie, nr 114, DOI:10.29119/1641-3466.2017.114.21.
  • Lim, X.J., Radzol, A.R.M., Cheah, J-H., Wong, M.W. (2017), The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude, „Asian Journal of Business Research”, Vol. 7, No. 2, DOI: 10.14707/ajbr.170035.
  • Mamta, R., Deepti S. (2014). Influencer Marketing – A Marketing Tool in The Age of Social Media, „Abhinav-International Monthly Refereed Journal of Research in Management & Technology”, Vol. 3, No. 8.
  • Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study, Journal of Business Venturing Vol. 29. Elsevier, https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.06.005.
  • Musiał, J. (2011). Rozwój serwisów społecznościowych i ich wpływ na teraźniejszego obywatela internetowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Informatica, nr 28.
  • "Najpopularniejsi influencerzy 2022" Access: https://www.seebloggers.pl/ranking/ (12.07.2023).
  • Pawlak, H., Nierebiński, R. (2011). Społeczność wirtualna jako społeczny kanał kreowania zawartości internetu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 28, nr 656.
  • Popiołek, M. (2015). Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej- (social)mediatyzacja życia codziennego, Zeszyty Prasoznawcze, Kraków, T. 58, nr 1 (221), doi: 10.4467/2299-6362PZ.15.005.3143.
  • Serwińska, M. (14.06.2022). To nie takie oczywiste, czyli współpraca marek z influencerami na świecie, Access: https://www.labber.pl/to-nie-takie-oczywiste-czyli-wspolpraca-marek-z-influencerami-na-swiecie/,18.07.2023.
  • Sokołowski, K. (2021). Ekonomia twórców – jak influencer marketing i samodzielna działalność twórców mogą się wzajemnie przenikać i uzupełniać, Access: https://nowymarketing.pl/a/35017,ekonomia-tworcow-jak-influencer-marketing-i-samodzielna-dzialalnosc-tworcow-moga-sie-wzajemnie-przenikac-i-uzupelniac (23.07.2023).
  • Stopczyńska, K. (2018). Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klientami pokolenia Y, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 6, No. 5, DOI: 10.18559/SOEP.2018.5.8.
  • Stopczyńska, K. (2021). Influencer marketing w dobie nowych mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Tworzydło, T., Życzyński, N., Wajda, M. (2019). Influencerzy jako wsparcie dla kampanii public relations, minib, Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, nr 1 (39).
  • Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospo-darczych i pomocy kredytobiorcom – Dz.U. 2022 poz. 1488 ze zmianami
  • Wielki, J. (2019). Influencerzy cyfrowi i ich rola w działaniach promocyjnych organizacji, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 20 (2).
  • Wiśniewski, T. (2013), Komentarz w: G. Bieniek i in., Kodeks cywilny. Komentarz. Księga trzecia. Zobowiązania, cz. 1, tyt. VII, dz. III, art. 487, LexisNexis, Warszawa.
  • Woods, S. (2016). #Sponsored: The Emergence of Influencer Marketing, University of Ten-nessee Honors Thesis Projects, Tennesse.
  • Żbikowska, A. (2005). Public relations, Warszawa.
  • https://fr.tipeee.com/ (18.07.2023).
  • www.buymeacoffe.com (12.07.2023).
  • www.fansi.pl (25.07.2023).
  • www.gofundme.com (25.07.2023).
  • www.indiegogo.com (18.07.2023).
  • www.kickstarter.com (25.07.2023).
  • www.patreon.com (22.07.2023).
  • www.patronite.pl (22.07.2023).
  • www.pomagam.pl/live (22.07.2023).
  • www.prawomarcina.pl (26.07.2023).
  • www.whitepress.com/pl/ (13.07.2023).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
35114554

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_26881_wg_2024_1_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.