Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | Tom XXX | 257-270

Article title

Galician Tzadikim in the Light of Russian-language Jewish Press. On the Example of the Online Edition of the ‘Yevreiski Mir’ Newspaper

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of this article is to analyze publications about the leaders of the GalicianHasidic communities published in the online edition of the American Russian-language newspaper „Yevreiski Mir”. The analysis of articles about Galician tzadikim allows us to see how their profiles and teachings are used by journalists from the former Soviet Jewish community in the United States. The presented results of statistical research clearly show that the vast majority of texts dedicated to Galician tzadikim were written by columnists directly connected with the Jewish spiritual sphere.Their publications contribute to the popularization of knowledge about Hasidic spirituality among the secularized Russian-speaking Jewish population. Sometimes the journalistic materials mentioned in the article are also an inspiration to discoverone’s own origins. This is shown by an analysis of the publications of Shimon Briman and Sonya Tuchinskaya cited in the article.The profiles of Galician tzadikim, posted by columnists of Russian-language Jewishmedia, have a moralistic dimension. As a result, stories about the alleged achievements of Elimelekh of Lizhensk, Zusya of Hanipoli or Levi Yitshak of Barditshev may stimulate readers to reflect on their own lives and encourage them to work on their own personalities. Importantly, most such stories seem to be drawn from the works of, among others, Martin Buber, although the authors themselves tend not to mention this. Paradoxically, however, this procedure contributes to the dissemination of traditionally established models of Jewish spirituality without forcing readers to search for them on their own.
PL
Celem niniejszego artykułu jest analiza publikacji dotyczących liderów chasydzkich społeczności galicyjskich, zamieszczonych w internetowym wydaniu amerykańskiego czasopisma rosyjskojęzycznego „Jewriejskij Mir”. Przeprowadzone w tekście rozważania nad artykułami poświęconymi galicyjskim cadykom pozwalają stwierdzić, w jaki sposób ich sylwetki i nauki wykorzystywane są przez dziennikarzy wywodzących się ze środowisk dawnych sowieckich Żydów w Stanach Zjednoczonych. Zaprezentowane wyniki badań statystycznych wyraźnie wskazują, że zdecydowana większość tekstów poświęconych galicyjskim cadykom została napisana przez publicystów związanych bezpośrednio z żydowską sferą duchową. Publikowane przez nich treści przyczyniają się do popularyzacji wiedzy o chasydzkiej duchowości wśród zlaicyzowanej żydowskiej ludności rosyjskojęzycznej. Niekiedy też wspomniane materiały dziennikarskie stanowią inspirację do odkrywania swojego pochodzenia. Pokazuje to analiza przytoczonych w artykule publikacji Szymona Brimana oraz Soni Tuczyńskiej. Sylwetki galicyjskich cadyków, zamieszczane przez redakcje rosyjskojęzycznych mediów żydowskich, mają wymiar moralizatorski. W rezultacie opowieści o rzekomych dokonaniach Elimelecha z Leżajska, Zusji z Annopola czy też Lewi Icchaka z Berdyczowa mogą pobudzać czytelników do refleksji nad swoim życiem i stanowić zachętę do podjęcia pracy nad własną osobowością. Co ważne, większość z nich wydaje się być zaczerpnięta z prac m.in. Martina Bubera, choć sami autorzy na ogół raczej o tym nie wspominają. Paradoksalnie jednak zabieg ten przyczynia się do rozpowszechniania utrwalonych w tradycji wzorców duchowości żydowskiej, nie zmuszając jednocześnie czytelników do samodzielnych poszukiwań.

Year

Issue

Pages

257-270

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • University of Rzeszów
reviewer
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski
reviewer
  • Uniwersytet Jagielloński

References

  • Primary sources:
  • Биарэм С., Сердце Утесова, in: http://evreimir.com/98329/serdtse-utesova/ [accessed April 30, 2021].
  • Бриман Ш., Львов и Западная Украина: взгляд из Израиля, in: https://evreimir.com/102618/lvov-i-zapadnaya-ukraina-vzglyad-iz-izr/ [accessed May 1, 2021].
  • Брук М., Истоки и многообразие хасидизма, in: http://evreimir.com/28555/ [accessed May 3, 2021].
  • Всё подлежает ремонту!, in: https://evreimir.com/6495/ [accessed May 3, 2021].
  • Гитик М., Когда праведники бессильны, in: https://evreimir.com/11400/ [accessed May 2, 2021].
  • Грустное и смешное рядом, in: https://evreimir.com/8471/ [accessed May 4, 2021].
  • Кацин Л., Прости себя!, in: http://evreimir.com/122962/prosti-sebya/ [accessed May 1, 2021].
  • Об авторе, in: https://meirbruk.net/en/aboutme [accessed April 30, 2021].
  • Пурер Н., Место и время, in: http://evreimir.com/24529/ [accessed May 4, 2021].
  • Тучинская C., Шмуэл Мушник – хранитель Хеврона, in: http://evreimir. com/94060/shmuel-mushnik-hranitel-hevrona-3/ [accessed May 1, 2021].
  • Юдасин A., Дядя Эля из деревни Лопухи, in: http://evreimir.com/166618/dyadyaelyaiz-derevni-lopuhi/ [accessed May 20, 2020].
  • Юдасин A., Отвернись и увидишь, in: https://evreimir.com/181090/otvernis-i-uvidish/ [accessed May 2, 2021].
  • Юдасин А., По лезвию чёрного меча, in: https://evreimir.com/180804/po-lezviyu-chyornogo-mecha/ [accessed May 4, 2021].
  • Юдасин A., Человек, который научился ничему, in: https://evreimir.com/190959/chelovek-kotoryj-nauchilsya-nichemu/ [accessed May 2, 2021].
  • Secondary sources:
  • Blondheim M., Katz E., Religion, communications, and Judaism: the case of digital Chabad, ‘Media, Culture & Society’ 2015, vol. 38, no. 1, pp. 89-95.
  • Buber M., Tales of the Hasidim, transl. O. Marx, part 1-2, New York 1991.
  • Doktór J., Elimelech z Leżajska, in: https://delet.jhi.pl/pl/psj?articleId=14287 [accessed May 3, 2021].
  • Doktór J., Początki chasydyzmu polskiego, Toruń 2017.
  • Elior R., The Mystical Origins of Hasidism, transl. S. Carmy, Oxford 2006.
  • Golan O., Stadler N., Building the sacred community online: the dual use of the Internet by Chabad, ‘Media, Culture & Society’ 2015, vol. 38, no. 1, pp. 71-88.
  • Hasidism: A New History, ed. D. Biale et al., Princeton-Oxford 2018.
  • Idel M., Hasidism: Between Ecstasy and Magic, Albany 1995.
  • Kliger S., The Religion of New York Jews from the Former Soviet Union [in:] New York Glory: Religions in the City, ed. T. Carnes, A. Karpathakis, New York 2001, pp. 148-161.
  • Liakhovitsky D., Community Conversations with Young Russian Speaking Jewish Professionals: Report on Findings, New York 2005.
  • Propola K., Cadyk Elimelech z Leżajska w świetle internetowego wydania amerykańskiego czasopisma „Jewriejskij Mir”, „Prace Historyczno-Archiwalne” 2020, vol. 32, pp. 167-178.
  • Remennick L., Russian Jews on Three Continents: Identity, Integration, and Conflict, New Brunswick–London 2007.
  • The Holy Bible: Containing the Old and New Testaments, in: http://www.gasl.org/refbib/ Bible_King_James_Version.pdf [accessed May 4, 2021].
  • Tolts M., Demography of the Contemporary Russian-Speaking Jewish Diaspora, [in:] The New Jewish Diaspora: Russian-Speaking Immigrants in the United States, Israel and Germany, ed. Z. Gitelman, New Brunswick–New Jersey–London 2016, pp. 23-40.
  • Wodziński M., Chasydyzm: Wszystko, co najważniejsze, Kraków–Budapeszt–Syrakuzy 2019.
  • Wodziński M., Groby cadyków w Polsce: O chasydzkiej literaturze nagrobnej i jej kontekstach, Wrocław 1998.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2233618

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_30657_pha_33_2021_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.