Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 1(56) | 1-28

Article title

Preferencje uczących się wobec czynności nauczyciela wspierających autonomię w opanowywaniu wiedzy i umiejętności

Authors

Content

Title variants

EN
Students’ Preferences Towards Fostering Their Learning Autonomy by Teachers

Languages of publication

Abstracts

EN
Assisting students in the process of becoming independent learners is regarded as one of the goals of education. Achieving this goal has currently become more urgent because of the increasing amount of available information. Moreover, the COVID-19 pandemic has made common the usage of remote education, which often demands more independent decisions concerning the acquisition of skills and knowledge on the part of the learner than in the classes where the teacher is in person available for students. Research shows that people differ in their preferences for situations which demand making independent decisions from them. Also, there are also a few instruments which allow to measure learners’ preferences for the teacher’s activities aimed at increasing the learning autonomy of class participants. For this reason, the aim of this study has been to investigate students’ preferences as regards the fostering of their learning autonomy by teachers. Fostering Learner Independence Inventory was constructed for the purpose of the research. Data was gathered in 2019 and 2020 among 137 and 87 university students respectively. The results have shown that out of the analyzed teachers’ activities aimed at fostering learners’ autonomy the ones most preferred by the students who participated in the research were listening to class participants and providing them with the opportunity to express their opinions. The results from the two research groups show a significant increase in the data gathered in 2021 in comparison to the data from 2019 in the respondents’ preferences for the teacher’s messages expressing their understanding of students’ experiences of difficulties in learning and motivating them to study. Practical conclusions from the research results have been drawn.
PL
Wspomaganie samodzielności wychowanków w nabywaniu wiedzy i umiejętności jest jednym z celów edukacji. Osiąganie tego celu staje się obecnie coraz istotniejsze ze względu na ilość dostępnych informacji. Dodatkowo pandemia COVID-19 przyspieszyła powszechne wykorzystanie edukacji zdalnej, które często wymaga od uczących się większej samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących nabywania wiedzy i umiejętności niż zajęcia, podczas których nauczyciel jest osobiście obecny. Badania wskazują, że osoby różnią się pod względem preferencji wobec sytuacji, które wymagają od nich samodzielnego podejmowania decyzji. Niewiele jest też narzędzi badawczych pozwalających dokonać pomiaru preferencji uczących się wobec zachowań nauczyciela zwiększających autonomię uczenia się uczestników zajęć. Z tego względu za cel badań własnych przyjęto poznanie preferencji studentów wobec wspierania rozwoju ich autonomii uczenia się przez nauczyciela. Na potrzeby badań opracowano Inwentarz Wspierania Samodzielności. Dane zebrano w roku 2019 oraz 2021, odpowiednio w grupach 137 oraz 87 studentów. Uzyskane rezultaty pokazały, że spośród analizowanych zachowań nauczyciela wspierających autonomię uczących się najbardziej preferowanymi przez respondentów były: słuchanie uczestników zajęć oraz dawanie im możliwości wyrażania opinii. Dane zebrane w roku 2021 w porównaniu z danymi z roku 2019 pokazały istotny wzrost preferencji badanych wobec komunikatów nauczyciela motywujących ich do pracy oraz wyrażających zrozumienie dla doświadczanych przez nich trudności. Z uzyskanych rezultatów badań wyciągnięto wnioski praktyczne.

Journal

Year

Issue

Pages

1-28

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Assor A., Kaplan H., Roth G.: Choice Is Good, but Relevance Is Excellent: Autonomy‑Enhancing and Supressing Teacher Behaviours Predicting Students’ Engagement in Schoolwork. „British Journal of Educational Psychology” 2002, vol. 72, s. 261–278. https://doi.org/10.1348/000709902158883.
  • Benson P.: Teaching and Researching Autonomy in Language Learning. Longman, Harlow 2001.
  • Beymer P.N., Thomson M.M.: The Effects of Choice in the Classroom: Is There Too Little or Too Much Choice? „Support for Learning” 2015, vol. 30 (2), s. 105–120. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12086.
  • Blicki T.: Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID‑19. W: Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID‑19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Red. J. Pyżalski. PDF. Edukacja, Warszawa 2020, s. 16–19.
  • Ciekanski M.: Fostering Learner Autonomy: Power and Reciprocity in the Relationship Between Language Learner and Language Learning Adviser. „Cambridge Journal of Education” 2007, vol. 37 (1), s. 111–127. https://doi.org/10.1080/03057640601179442.
  • Deci E.L., Ryan R.M.: Optimizing Students’ Motivation in the Era of Testing and Pressure: A Self‑Determination Theory Perspective. W: Building Autonomous Learners. Perspectives from Research and Practice Using Self‑Determination Theory. Eds. W.Ch. Liu, J.Ch.K. Wang, R.M. Ryan. Springer, London 2016, s. 9–30. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0.
  • Deci E.L., Ryan R.M.: Self‑Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health. "Canadian Psychology” 2008, vol. 49 (3), s. 182–185. https://doi.org/10.1037/a0012801.
  • Dobrowolski A.B.: Nowa dydaktyka. Oprac. komitet redakcyjny. Wstępem zaopatrzył W. Okoń. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1960.
  • Dumont H., Istance D.: Analiza i tworzenie środowisk uczenia się XXI wieku. W: Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Red. H. Dumont, D. Istance, F. Benevides. Wstęp A. Janowski. Tłum. Z. Janowska. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013, s. 35–59. https://doi.org/10.1787/9789264201606-pl.
  • Guay F., Ratelle C.F.: Optimal Learning in Optimal Contexts: The Role of Self‑Determination in Education. „Canadian Psychology” 2008, vol. 49 (3), s. 233–240. https://doi.org/10.1037/a0012758.
  • Gulbinskienė D., Masoodi M., Šliogerienė J.: Moodle as Virtual Learning Environment in Developing Language Skills, Fostering Metacognitive Awareness and Promoting Learner Autonomy. „Pedagogika” 2017, T. 127, nr 3, s. 176–185. https://doi.org/10.15823/p.2017.47.
  • Istance D., Dumont H.: Przyszłość środowisk uczenia się XXI wieku. W: Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Red. H. Dumont, D. Istance, F. Benavides. Wstęp A. Janowski. Tłum. Z. Janowska. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013, s. 479–513. https://doi.org/10.1787/9789264201606-pl.
  • Jang H., Reeve J., Halusic M.: A New Autonomy‑Supportive Way of Teaching that Increases Conceptual Learning: Teaching in Students’ Preferred Ways. „Journal of Experimental Education” 2016, vol. 84 (4), s. 686–701. https://doi.org/10.1080/00220973.2015.1083522.
  • Juszczyk S.: Statystyka dla pedagogów. Zarys wykładu. Adam Marszałek, Toruń 2001.
  • Kojs W.: Edukacja i pedagogika w społeczeństwie wiedzy – wybrane zagadnienia. „Chowanna” 2012, nr 2 (39), s. 21–37.
  • Kojs W., Urban‑Kojs E.: Społeczne, osobowe i pedagogiczne aspekty edukacji całożyciowej człowieka. W: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi‑Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin. Red. E. Syrek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010, s. 312–324.
  • Komissarouk S., Harpaz G., Nadler A.: Dispositional Differences in Seeking Autonomy‑or Dependency‑Oriented Help: Conceptual Development and Scale Validation. „Personality and Individual Differences” 2017, vol. 108, s. 103–112. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.12.019.
  • Kron F.W.: Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Przekł. E. Cieślik. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.
  • Nayernia A.: Development and Validation of an E‑teachers’ Autonomy‑Support Scale: A SEM Approach. „International Journal of Language Studies” 2020, vol. 14 (2), s. 117–134.
  • Oğuz A.: Developing a Scale for Learner Autonomy Support. „Educational Sciences: Theory and Practice” 2013, vol. 13 (4), s. 2187–2194.
  • Phithakmethakun M., Chinokul S.: Autonomy‑Supportive English Language Instruction: An Experimental Study on Students’ Motivation in English Language Classroom. „Language Education and Acquisition Research Network Journal” 2020, nr 1 (13), s. 94–113. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1242978.pdf [dostęp: 20.06.2021].
  • Pierro A. et al.: Regulatory Mode Preferences for Autonomy Supporting Versus Controlling Instructional Styles. „British Journal of Educational Psychology” 2009, vol. 79 (4), s. 599–615. https://doi.org/10.1348/978185409X412444.
  • Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M.: Edukacja zdalna w czasach COVID‑19. Raport z badania. Czerwiec 2020. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8COVID [dostęp: 20.06.2021].
  • Półturzycki J.: Dydaktyka dla nauczycieli. Adam Marszałek, Toruń 1999.
  • Pyżalski J.: Wstęp. W: Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID‑19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Red. J. Pyżalski. PDF. Edukacja, Warszawa 2020, s. 2–6.
  • Reeve J.: Autonomy Supportive Teaching: What It Is, How to Do It. W: Building Autonomous Learners. Perspectives from Research and Practice Using Self‑Determination Theory. Eds. W.Ch. Liu, J.Ch.K. Wang, R.M. Ryan. Springer, London 2016, s. 129–152. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0.
  • Sawiński J.P.: Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2. Difin, Warszawa 2016.
  • Skinner E.A., Belmont M.J.: Motivation in the Classroom: Reciprocal Effects of Teacher Behavior and Student Engagement Across the School Year. „Journal of Educational Psychology” 1993, vol. 85 (4), s. 571–581. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.4.571.
  • Stone D.N., Deci E.L., Ryan R.M.: Beyond Talk: Creating Autonomous Motivation through Self‑Determination Theory. „Journal of Genera Management” 2009, vol. 34 (3), s. 75–91. https://doi.org/10.1177/030630700903400305.
  • Stefanou C.R. et al.: Supporting Autonomy in the Classroom: Ways Teachers Encourage Student Decision Making and Ownership. „Educational Psychologist” 2004, vol. 39 (2), s. 97–110. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3902_2.
  • Wallace T.L., Sung H.C.: Student Perceptions of Autonomy‑Supportive Instructional Interactions in the Middle Grades. „The Journal of Experimental Education” 2017, vol. 85 (3), s. 425–449. https://doi.org/10.1080/00220973.2016.1182885.
  • Yeh Y.L., Lau Y.J.: Fostering Student Autonomy in English Learning Through Creations in a 3D Virtual World. „Educational Technology Research and Development” 2018, vol. 66, s. 693–708.
  • Zhao J., Qin Y.: Perceived Teacher Autonomy Support and Students’ Deep Learning: The Mediating Role of Self‑Efficacy and the Moderating Role of Perceived Peer Support. „Frontiers in Psychology” 2021, s. 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.652796.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40044653

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_CHOWANNA_2021_56_01
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.