Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 2(6) | 1-28

Article title

Dostępność wydarzeń naukowych organizowanych przez polskie uczelnie w perspektywie udziału osób niepełnosprawnych oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami

Content

Title variants

EN
Accessibility of scientific events organised in Poland from the perspective of participation of persons with disabilities and other persons with special needs

Languages of publication

Abstracts

EN
The accessibility of higher education entities in Poland has been growing. Multiple projects concerning its architectural, digital and communicative dimensions of accessibility are being conducted at public and private universities. Nevertheless, they almost always focus on ensuring the accessibility for recipients of educational services (graduate and postgraduate students), whereasthe needs of university teachers and researchers are marginalised or ignored. Participation in scientific events is one of the basic activities undertaken as part of scientific activity. Active participation already undertaken by students, but above all by researchers, gives the participants the unique opportunity to confront views with other people, exchange experiences and discuss ideas and therefore enables the development of science as such. This article presents challenges concerning the participation of persons with special needs (f. e. persons with disabilities) in scientific events. The analysis of relevant legal regulations as well as the results of research on accessibility of conferences organized by Polish universities have been presented. This work also contains practical tips for organisers of scientific events, who are interested in meeting the accessibility conditions.
PL
Dostępność uczelni w Polsce wzrasta w ostatnich latach. Liczne projekty w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz komunikacyjno-informacyjnej są realizowane w wielu ośrodkach akademickich. Niemniej, z reguły dotyczą one zapewnienia dostępności odbiorcom kształcenia (a więc studentom, słuchaczom studiów podyplomowych, doktorantom), natomiast potrzeby nauczycieli akademickich oraz badaczy są w nich marginalizowane bądź pomijane. Uczestnictwo w wydarzeniach naukowych stanowi jedną z podstawowych aktywności podejmowanych w ramach działalności naukowej. Czynny udział podejmowany już przez studentów, ale przede wszystkim przez pracowników naukowych, daje możliwość konfrontacji poglądów z innymi osobami, wymiany doświadczeń oraz dyskusji o pomysłach, a tym samym umożliwia rozwój nauki. W niniejszym artykule omówiono wyzwania związane z uczestnictwem w wydarzeniach naukowych osób ze szczególnymi potrzebami. Autorka analizuje prawne aspekty zagadnienia oraz przedstawia wyniki przeprowadzonego badania dostępności wydarzeń organizowanych przez polskie uczelnie. W pracy zawarto ponadto praktyczne wskazówki dla ich organizatorów, zainteresowanych spełnieniem wymagań dostępności.

Year

Issue

Pages

1-28

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie, Katedra Prawa Ustrojowego i Porównawczego

References

  • Bulk L., Being Blind and Belonging in Academia, [praca doktorska, obroniona w Uniwersytecie w Vancouver w 2020 r.], https://open.library.ubc.ca/soa/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0395453 [dostęp: 27.08.2023].
  • Bylica M. i in., Bilet dostępu. Praktyczne porady o organizacji dostępnych wydarzeń na Uniwersytecie Jagiellońskim, Dział ds. Osób Niepełnosprawnych UJ, Kraków 2021, https://cd.uj.edu.pl/documents/151513575/151967718/Publikacja+Bilet+dost%C4%99pu_2023.pdf/cba036c8-7d41-4261-9aa3-19ba18820801 [dostęp: 27.09.2023].
  • Dobre praktyki w zakresie zwiększania dostępności uczelni dla osób o specjalnych potrzebach. Wyniki ewaluacji pt. Ocena realizacji i pierwszych efektów konkursów PO WER Działania 3.5 „Uczelnia dostępna” oraz „Centrum wiedzy o dostępności”, plik dostępny do pobrania na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/wzrasta-dostepnosc-uczelni [dostęp: 31.05.2023].
  • Dostępność Plus – polskie uczelnie coraz bardziej dostępne, 21.10.2022, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C94119%2Cdostepnosc-plus-polskie-uczelnie-coraz-bardziej-dostepne.html [dostęp: 31.05.2023].
  • Galasiński D., Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2013, nr 4 (9), s. 3–6, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/477_01-Dariusz_Galasinski.pdf [dostęp: 27.09.2023].
  • General comment no. 2 (2014), Article 9, Accessibility, UN. Committee on the Rights of Persons with Disabilities (11th sess.: 2014: Geneva), https://digitallibrary.un.org/record/812025?ln=en#record-files-collapse-header [dostęp: 12.11.2023].
  • Havermaet J. van et al., Accessible Participation in Academic Conferences if You Are Visually Impaired, “Journal of Disability Studies in Education” 2023, vol. 3, issue 2, s. 1–18, https://brill.com/view/journals/jdse/aop/article-10.1163-25888803-bja10020/article-10.1163-25888803-bja10020.xml?ebody=full%20html-copy1#d64095903e640 [dostęp: 27.09.2023].
  • https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/wcag-21-w-skrocie [dostęp: 31.05.2023].
  • Kowalski K., Żórawska A., WELCOME. Jak zadbać o dostępność wydarzeń międzynarodowych? Wnioski z 11. sesji Światowego Forum Miejskiego – WUF11, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Warszawa 2022, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/114369/WELCOME.pdf [dostęp: 30.08.2023].
  • Kuczyński R., Język kaleki, czyli jak mówić o niepełnosprawności, w: Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki, red. M.M. Perkowska, T. Bajkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022, s. 326–337.
  • Mędrzycki R. i in., Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz, LEX/el. 2021, art. 2.
  • Przykładowy katalog wydatków z dotacji na wsparcie procesu kształcenia i prowadzenia badań osób z niepełnosprawnościami, 18.02.2020, https://www.gov.pl/web/nauka/przykladowy-katalog-wydatkow-z-dotacji-na-wsparcie-procesu-ksztalcenia-i-prowadzenia-badan-osob-z-niepelnosprawnosciami [dostęp: 30.05.2023].
  • Ranking uczelni akademickich 2023, https://2023.ranking.perspektywy.pl/ranking/ranking-uczelni-akademickich [dostęp: 27.09.2023].
  • Ranking uczelni niepublicznych 2023, https://2023.ranking.perspektywy.pl/ranking/ranking-uczelni-niepublicznych [dostęp: 27.09.2023].
  • Raport dostępności cyfrowej uczelni wyższych w Polsce, https://www.kinaole.co/dostepnosc/ [dostęp: 31.05.2023].
  • Raport końcowy z ewaluacji: Ocena realizacji i pierwszych efektów konkursów PO WER. Działania 3.5 „Uczelnia dostępna” oraz „Centrum wiedzy o dostępności”, plik dostępny do pobrania na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/wzrasta-dostepnosc-uczelni [dostęp: 31.05.2023].
  • Regulamin programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Programy dla os. fizycznych, https://nawa.gov.pl/images/users/629/Lektorzy/Regulamin-Programow-NAWA-dla-osob-fizycznych-08.08.2022.pdf [dostęp: 31.05.2023].
  • Sobolewska A., Wilk B., Zapewnianie i finansowanie dostępności. Praktyczny poradnik dla sektora publicznego, C.H. Beck, Warszawa 2021.
  • Szczygielska M., Dostępność cyfrowa i dostępność wydarzeń online, [b.n.w.], Warszawa 2021, https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0025/53764/Dostepnosc-cyfrowa-i-dostepnosc-wydarzen-online.pdf [dostęp: 27.08.2023].
  • Szczygielska M., Trzeciakiewicz M., Kasperkowiak M., Dostępne wydarzenia w praktyce, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2015, https://www.power.gov.pl/media/13589/DOSTePNE-WYDARZENIA-W-PRAKTYCE.pdf [dostęp: 31.05.2023].
  • Załącznik nr 2 do Regulaminu przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, określonego uchwałą Rady NCN nr 23/2023 z dnia 16 lutego 2023 r. Koszty w projektach badawczych, https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2023/uchwala23_2023-zal1.pdf#page=53 [dostęp: 31.05.2023].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
27316315

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_FPK_2023_06_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.