Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 13 | 1-17

Article title

Interdyscyplinarne wsparcie wychowanków w procesie usamodzielnienia - implikacje dla lokalnej polityki społecznej

Authors

Content

Title variants

EN
Interdisciplinary support for school graduates in the process of becoming independent - implications for local social policies

Languages of publication

Abstracts

EN
In this article, Klaudia Słowik presents her recommendations for supporting the process of empowerment. The primary goal of the empowerment process is to prepare school graduates for independent life. According to the legislature on this subject, graduates should become active subjects in this process. Słowik’s article is a voice in the ongoing discussion on the trajectory of the process of gaining independence. In particular, she focuses on the fundamental issues faced by graduates and proposes a holistic understanding of the system of support in order to improve the efficiency and effectiveness of the process of their gaining independence.
PL
Niniejszy artykuł przedstawia autorskie rekomendacje w zakresie wspierania procesu usamodzielnienia. Zasadniczym celem procesu usamodzielnienia jest przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia. Zgodnie z założeniami ustawodawcy, wychowanek powinien być aktywnym podmiotem tego procesu. Artykuł stanowi głos w dyskusji dotyczącej przebiegu procesu usamodzielnienia, w szczególności skupia się na omówieniu zasadniczych problemów wychowanków, a także przedstawia próbę holistycznego ujęcia systemu wsparcia w celu poprawienia efektywności i skuteczności procesu usamodzielnienia.

Year

Volume

13

Pages

1-17

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Abramowicz M., Strzałkowska A., 2014: Upragniona i nieznośna dorosłość. Gdańsk: Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej.
  • Bieniok H., 2007: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych młodzieży w rodzinie, szkole i uczelni. W: ształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 224-235.
  • Brózda Ł., 2017: Podmiotowość w wychowaniu - perspektywa personalistyczna. „Kultura - Przemiany - Edukacja”, t. 5, s. 154-166.
  • Cichocki R., 2003: Podmiotowość w społeczeństwie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Dubas E., 2017: O podmiotowości w kontekście pedagogicznym. „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 21-36.
  • Dubis M., 2015: Aktywność podmiotowa wychowanka w procesie usamodzielniania. W: Piecza zastępcza. Od wsparcia do usamodzielnienia. Red. M. Dubis, W. Kowalski. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, s. 185-202.
  • Gebel T., 2017: Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej wobec zawodowych zagrożeń. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. 30, No. 4, s. 259-268.
  • Golczyńska-Grondas A., 2016: Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Górska I., 2011: Rodzina zastępcza w perspektywie więzi emocjonalnych - relacje dziecko - rodzice zastępczy - rodzice biologiczni. W: Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka. Red. A. Roguska, M. Danielak-Chomać, B. Kulig. Warszawa-Siedlce: Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”, s. 191-202.
  • Juros A., Biały A. 2010: Lepsze jutro. Diagnoza sytuacji osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze na Lubelszczyźnie. Lublin. Publikacja wykonana w ramach projektu: „Lepsze jutro”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VII Promocja integracji społecznej.
  • Kolankiewicz M., 2019: Efekty zmian w systemie pieczy zastępczej w latach 2012-2017. „Polityka Społeczna”, nr 2, s. 12-18.
  • Kościelska M., 1999: Pomoc rodzicom adopcyjnym w przezwyciężaniu kryzysów tożsamości. W: Adopcja. Teoria i praktyka. Red. K. Ostrowska, E. Milewska. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, s. 151-155.
  • Majchrzak K. et al., 2020: ABC Mentoringu w pieczy. Gdańsk: Fundacja METAPOMOC.
  • Marody M., 2015: Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Mudrecka I., 2006: Samodzielność. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. J.M. Śnieciński. T. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 596-597.
  • Nollan K.A., 2000: What Works In Independent Living Preparation for Youth in Out-of-home Care. In: What Works in Child Welfare. Washington: CWLA Press, s. 195-201.
  • Polkowski T., 2019: Droga do marzeń. Podręcznik dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej i opiekunów usamodzielnienia. Szczecin: Wydawnictwo Pomorze Zachodnie.
  • Polkowski T.: Genogram jako narzędzie pracy z rodzinami. http://www.sosdlarodziny.com/images/sos/materialy_dla_uczestnikow/E-learning_INTERMENTORING_PANEL_I_cz.1_materialy_dla_uczestnikow.pdf [dostęp: 10.10.2021].
  • Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. Informacja o wynikach kontroli, 2014. KPS-4101-001-00 / 2014. Nr ewid. 189 / 2014 / P / 14 / 45 / KPS. Warszawa. https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf [dostęp: 10.05.2020].
  • Racław M., 2017: Zinstrumentalizowane rodzicielstwo. Rodziny zastępcze - między usługą a odruchem serca. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  • Radziewicz-Winnicki A., 2008: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Skalec A., 2019: Profesjonalizacja rodzinnej pieczy zastępczej - przesłanki i bariery. „Polityka Społeczna”, nr 2, s. 29-34.
  • Sztompka P., 2007: Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak.
  • Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2018.0.998 t.j.).
  • Uwarunkowania rozwoju rodzicielstwa zastępczego w regionie łódzkim, 2013. Raport z badania. Łódź.
  • Wachowiak P., 2007: Kształtowanie umiejętności przedsiębiorczych. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 146-152.
  • https://aa24.pl/pl/informacje-o-aa/kim-jestesmy [dostęp: 15.12.2021]
  • https://fundacjakorale.org/ [dostęp: 21.09.2021]
  • https://metapomoc.pl/ [dostęp: 15.12.2021]
  • https://metapomoc.pl/nasi-mentorzy/ [dostęp: 23.12.2020]
  • https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/Zasady,tworzenia,programow,wspolpracy,402.html#Wst%C4%99p [dostęp: 21.09.2021]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
27315907

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_GSS_SN_2022_13_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.