Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 9 | 1 | 1-12

Article title

Scholē as a Way of Learning to Be Human in the Age of the Internet

Authors

Content

Title variants

PL
Scholē jako sposób uczenia się bycia człowiekiem w dobie internetu

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł oferuje krótką refleksję filozoficzną na temat scholē i człowieka w kontekście Internetu. Pierwsza część artykułu krótko wyjaśnia pilność problemów, które wynikają z szerokiego wykorzystania Internetu, takich jak uzależnienie od urządzeń cyfrowych, bycie stale podłączonym do Internetu i otrzymywanie nierzetelnych informacji. Druga część artykułu proponuje refleksję nad scholē (czasem wolnym) jako przestrzenią transcendencji, która jest bardzo ważnym atrybutem człowieka i która stanowi fundament naszej kultury. Scholē jest organicznym składnikiem kultury i edukacji, a czas wolny nie jest zaprzestaniem pracy, ale pracą innego rodzaju, pracą przywróconą do jej ludzkiego znaczenia, jako święto i festiwal. W podsumowaniu artykułu scholē dostarcza nam precyzyjnych i prawdziwych informacji o tym, czego zasadniczo potrzebuje osoba ludzka.
EN
The article offers a brief philosophical reflection on scholē and human being in the context of the Internet. The first part of the article shortly explains the urgency of the problems that arise from the extensive use of the Internet, such as addiction to digital devices, being constantly connected to the Internet and receiving unreliable information. The second part of the article offers a reflection of scholē (leisure) as a space for transcendence which is a very important attribute of the human being and which is the foundation of our culture. Scholē is an organic component of culture and education, and leisure presents not the cessation of work, but a work of a rather different kind, the work restored to its human meaning, as a celebration and a festival. The article concludes that scholē provides us with precise and true information about what the human person essentially needs.

Keywords

Year

Volume

9

Issue

1

Pages

1-12

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • University of Prešov

References

  • Archer, Margaret S., Andrew Collier, and Douglas Porpora. Transcendence: Critical Realism and God. London: Routledge, 2004.
  • Bouwer, Johan, and Marco van Leeuven. Philosophy of Leisure. London and New York: Routledge, 2017.
  • Catechism of the Catholic Church. https://www.vatican.va/archive/ENG0015/_INDEX.HTM. Accessed January 15, 2022.
  • Chistyakova, Olga V., Liu Yu-chao, and Tsai Wei-ding. “Understanding of Man in Western and Eastern Cultural Traditions.” Advances in Social Science, Education and Humanities Research 41 (2020): 568–573. Accessed July 13, 2014. https://www.researchgate.net/publication/340301162_Understanding_of_Man_in_Western_and_Eastern_Cultural_Traditions.
  • Eco, Umberto. Vytváření nepřítele (a jiné příležitostné texty). Praha: Argo, 2013.
  • Foucault, Michel. The Order of Things. New York: Random House, 1970.
  • Households-level of internet access. Eurostat. Accessed January 15, 2022. http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=isoc_ci_in_h&lang=en.
  • Jaeger, Werner. Paideia I. Warszawa: Pax, 1964.
  • Kellner, Douglas. “The Frankfurt School and British Cultural Studies: The Missed Articulation.” Accessed January 15, 2022. https://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/essays/frankfurtschoolbritishculturalstudies.pdf.
  • Kopecký, Kamil. “Co je syndrom FoMO.” E-Bezpečí 1 (2017): 14–16.
  • Kratochvíl, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995.
  • Kratochvílová, Emília. Pedagogika voľného času. Výchova mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxis. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004.
  • Learning to be Human. 24th World Congress of Philosophy. Accessed January 15, 2022, http://wcp2018.pku.edu.cn/docs/20170921134038365819.pdf.
  • Liashenko, Maryna, and Oksana Subina. “Learning to Be Human: From Philosophical Problem to Humanity Development Metaphor.” Philosophy and Cosmology 24 (2020): 113–121.
  • Lyotard, Jean-Francois. The Postmodern Condition. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991.
  • Palouš, Radim. Česká zkušenost. Praha: Academia, 1994.
  • Palouš, Radim. K filozofii výchovy. Praha: SPN, 1991.
  • Palouš, Radim. Totalizmus a holizmus. Praha: Karolinum, 1997.
  • Patočka, Jan. Filosofie výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1997.
  • Patočka, Jan. Aristoteles, jeho předchůdci a dědicové. Praha: ČSAV, 1965.
  • Pieper, Josef. Leisure, the Basis of Culture. South Bend: St. Augustine’s Press, 1998.
  • Platón. Ústava. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • Przybylski, Andrew K., Kou Murayama, Cody R. DeHaan, and Valerie Gladwell. “Motivational, Emotional, and Behavioral Correlates of Fear of Missing Out.” Computers in Human Behavior 4 (2013): 1841–2848.
  • Rembierz, Marek. “Wirtualne oblicze realnego filozofa. O uprawianiu filozofii i tożsamości filozofa w kontekście globalnej sieci komunikacji.” Świat i Słowo 1 (2014): 64–86.
  • Rorty, Richard. Contingency, Irony and Solidarity. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
  • Scheler, Max. The Human Place in the Cosmos. Evanston, IL: Northwest University Press, 2009.
  • Spracklen, Karl. Constructing Leisure. New York: Palgrave MacMillan, 2011.
  • Wegman, Elisa, Ursuka Oberst, Benjamin Stodt, and Matthias Brand. “Online-specific Fear of Missing Out and Internet-use Expectancies Contribute to Symptoms of Internet-communication Disorder.” Addictive Behaviors Reports 5 (2017): 33–42.
  • Wielecki, Krzysztof. “The Contemporary Civilizational Crisis from the Perspective of Critical Realism.” Journal of Critical Realism 19 (2020): 269–284.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
29433423

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_PaCL_2023_09_1_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.