Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 40 | 1 | 133-145

Article title

Teologia małżeństwa w adhortacjach "Familiaris consortio" i "Amoris laetitia". Aspekty duszpasterskie

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The article addresses the problem of the relationship between the theology of marriage in the exhortations Familiaris Consortio and Amoris Laetitia from the pastoral point of view, using primarily the method of comparative analysis of source texts. The first part of the article presents a reflection on the continuity and development of teaching in the Church. The continuity of this development resembles the growth of a living organism, which through various stages reaches ever more mature forms. In a similar way, the exhortation Amoris Laetitia, starting from the teaching contained in the Familiaris Consortio, develops them in accordance with the specific new approach of Pope Francis presented in the exhortation Evangelii Gaudium. The second part of the article shows that Amoris laetitia is part of the tradition of the Church's teaching on marriage and the family, resonating with such documents as: the conciliar constitution Gaudium et Spes, the encyclical letter Humanae Vitae of Paul VI, a letter to the families Gratissimam Sane of John Paul II, and above all the exhortation Familiaris Consortio. Both documents analyzed postulate concentration on specific life realities, and also present the common ideal of Christian marriage, its sacramentality and openness to life. The third part of the article shows how Amoris Laetitia is a development of the teaching of Familiaris Consortio, focusing in particular on the approach to the so-called "irregular" situations. The doctrine’s development is presented in a broader context, showing the teaching of Francis as the subsequent stage on the path started by his predecessors, taking into account the “law of gradualness”, personal and pastoral discernment and the integration of the faithful in imperfect situations. The analysis shows that Familiaris Consortio and Amoris Laetitia are two important steps on the path of the post-conciliar Church set out by the constitution Gaudium et Spes, and continuity and development of teaching are clearly visible between the documents.
PL
Artykuł podejmuje zagadnienie ujęć teologii małżeństwa w adhortacjach Familiaris consortio oraz Amoris laetitia z punktu widzenia duszpasterstwa. Podjęty problem rozwiązywany jest przede wszystkim za pomocą metody analizy porównawczej tekstów źródłowych. W pierwszej części artykułu przedstawiono refleksję na temat kontynuacji oraz rozwoju nauczania w Kościele. Ciągłość tego rozwoju przypomina wzrost organizmu żywego, który poprzez różne etapy dochodzi do form coraz dojrzalszych. W podobny sposób adhortacja Amoris laetitia, wychodząc od nauczania zawartego w Familiaris consortio, rozwija je zgodnie ze specyficznym, nowym podejściem papieża Franciszka, przestawionym w adhortacji Evangelii Gaudium. Druga część artykułu pokazuje, że Amoris laetitia wpisuje się w tradycję nauczania Kościoła na temat małżeństwa i rodziny, współbrzmiąc z takimi dokumentami, jak: soborowa konstytucja Gaudium et spes, encyklika Humanae vitae Pawła VI, list do rodzin Gratissimam sane Jana Pawła II, a przede wszystkim adhortacja Familiaris consortio. Obydwa analizowane w artykule dokumenty postulują koncentrację na konkretnych życiowych realiach oraz przedstawiają wspólny ideał małżeństwa chrześcijańskiego, jego sakramentalności i otwartości na życie. Trzecia część artykułu, koncentrując się szczególnie na podejściu do tzw. sytuacji „nieregularnych”, pokazuje, w jaki sposób Amoris laetitia jest rozwinięciem nauczania Familiaris consortio. Rozwój doktryny przedstawiono w szerszym kontekście, prezentując nauczanie Franciszka jako kolejny etap na drodze zapoczątkowanej przez jego poprzedników, uwzględniającej „prawo stopniowości”, rozeznanie osobiste i duszpasterskie oraz integrację wiernych w sytuacjach niedoskonałych. Przeprowadzone analizy wykazały, że adhortacje Familiaris consortio oraz Amoris laetitia stanowią dwa istotne kroki na drodze Kościoła posoborowego, wyznaczonej przez konstytucję Gaudium et spes, oraz że pomiędzy dokumentami widać wyraźnie ciągłość oraz rozwój nauczania.

Journal

Year

Volume

40

Issue

1

Pages

133-145

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Angelini, C., „Evangelii gaudium. La conversione pastorale e la teologia”, Teologia 39 (2014) 493–508.
  • Benedykt XVI, Address of His Holiness Benedict XVI to the Roman Curia Offering Them His Christmas Greetings. 22 December 2005, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/it/speeches/2005/december/documents/hf_ben_xvi_spe_20051222_roman-curia.html (dostęp 28.01.2022).
  • Biliniewicz, M., „Pastoral Magisterium? The Teaching Office of the Church in the Pontificate of Pope Francis”, Ecclesiology at the Beginning of the Third Millennium (red. K. Wagner – M.I. Naumann – P.J. McGregor; Eugene, OR: Picwick 2020) 40–62.
  • Codex Iuris Canonici (1917).
  • Franciszek, Adhortacja Evangelii gaudium (2013) (= EG).
  • Franciszek, Adhortacja Amoris laetitia (2016) (= AL).
  • Franciszek, Discorso del Santo Padre Francesco ai Partecipanti al Corso promosso dal Tribunale della Penitenzieria Apostolica. 12 marzo 2015, https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2015/march/documents/papa-francesco_20150312_tribunale-penitenzieria-apostolica. Html (dostęp 28.01.2022).
  • Fumagalli, A., „Il discernimento in Amoris laetitia”, Credere Oggi 37 (2017) 129–142.
  • Girotti, G., Amoris laetitia. L’importanza della coscienza, del discernimento e il ruolo del confessore (Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana 2021).
  • Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio (1981) (= FC).
  • Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor (1993).
  • Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae (1995).
  • Kasper, W., Die Botschaft von Amoris laetitia. Ein freundlicher Disput (Freiburg – Basel – Wien:
  • Herder 2018). tł. wł.: W. Kasper, Il messaggio di ‘Amoris laetitia’. Una discussione fraterna (Brescia: Queriniana 2018).
  • Majorano, S., „The Alphonsian Criteria of Merciful Pastoral Discernment in the Light of Chapter VIII of the Exhortation Amoris laetitia”, Studia Moralia 55 (2017) 7–32.
  • Petrà, B., „Amoris laetitia. Un passo avanti nella Tradizione”, Il Regno Attualità 61 (2016) 243–251.
  • Semeraro, M., L’occhio e la lampada. Il discernimento in Amoris laetitia (Bologna: Dehoniane 2017).
  • Thomasset, A. – Garrigues, J.-M., Une morale souple mais non sans boussole. Répondre aux doutes des quatre cardinaux à propos «d’Amoris laetitia» (Paris: Cerf 2017).
  • Vincentius Lerinensis, Commonitorium primum, w: Patrologiae cursus completus. Series Latina (red. J.P. Migne; Paris: Migne 1865) 50, 637C–678.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2088035

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31743_vv_13541
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.