Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 23 | 4 | 501-512

Article title

Kształcenie nauczycieli religii rzymskokatolickiej w Polsce – między formacją teologiczno-katechetyczną a pedagogizacją

Authors

Content

Title variants

EN
Education of Teachers of the Roman Catholic Religion in Poland – between Theological and Catechetical Formation and Pedagogization

Languages of publication

Abstracts

EN
The training of teachers of Roman Catholic religion in Poland is carried out at universities – at the faculties of theology – as part of uniform five-year master’s degree studies or two-year (four-semester) postgraduate studies. The Church ensures the quality of both subject matter (theological) and catechetical preparation, as well as pedagogical preparation of future religion teachers. Current ministerial standards of pedagogical education in Poland are considered important. The analyses undertaken in this paper highlight the fact that the presence of religion lessons in Polish schools requires the reliable preparation of future religion teachers to perform didactic, educational and caring tasks. It also raises the need to pay more attention to the personal and spiritual development of religion teachers. It is, above all, the Roman Catholic Church that is responsible for the quality of theological and catechetical and pedagogical education of those people to whom it gives a mission to teach religion in Polish schools. It is supported in these activities by external entities (e.g. the Ministry of National Education and Science). The above-mentioned activities ensure that the education of teachers of Roman Catholic religion in Poland is integral and, at the same time, adequate for contemporary educational tasks. In the training of Roman Catholic religion teachers, a balance between theological and catechetical and pedagogical formation can be observed. This is visible both in the content and forms of education, where it is preferred to combine theory with practice. This is achieved by internships of theology students carried out in primary schools and various types of secondary schools. Such an integrated approach to the training of religion teachers seems to be the most professional.

Journal

Year

Volume

23

Issue

4

Pages

501-512

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Bibliografia katechetyczna 2001-2010, oprac. R. Czekalski, Warszawa 2012.
  • Chałupniak R., Między katechezą a religioznawstwem. Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej w Niemczech w latach 1945-2000, Opole 2005.
  • Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce 2001 (skrót: PDK).
  • Franciszek, Konstytucja apostolska „Veritatis gaudium” o uniwersytetach i wydziałach kościelnych: zarządzenie wykonawcze Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej dla wiernej realizacji konstytucji apostolskiej „Veritatis gaudium”, Tarnów 2018.
  • Kielian A., Modele nauczania religii rzymskokatolickiej w krajach europejskich, Kraków 2010.
  • Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia, Warszawa 2021, https://info.wiara.pl/files/21/06/16/838149_BGvH _gaformacjiprezbiterowwPolsce.pdf (dostęp: 10.06.2021).
  • Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
  • Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, Poznań. 2017.
  • Mendyk M., Katecheta – nauczyciel, wychowawca, świadek. Jego misja w warunkach nowej ewangelizacji, „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 1(2001), s. 105-119.
  • Mezglewski A., Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych. Aspekty prawne, Lublin 2009.
  • Misiaszek K., Jaka formacja katechetów? „Katecheta” 12(2006), s. 62-65.
  • Misiaszek K., Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole polskiej, Warszawa 2010.
  • Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii, „Dziennik Urzędowy MEN” 2019, poz. 9.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, „Dziennik Ustaw” 2019, poz. 1450.
  • Stala J., Wiedzieć – zdobywanie wiedzy przez nauczyciela religii i katechetę: w kierunku formacji intelektualnej, „Polonia Sacra” 29(2011), s. 307-320.
  • Szajda A., Kompetencje medialne nauczycieli religii. Studium z edukacji medialnej, Kraków 2021.
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, „Dziennik Ustaw” 2019, poz. 2215.
  • Zellma A., (Nie)kwestionowana rola pedeutologii w kształceniu przyszłych nauczycieli religii, „Roczniki Teologiczne” 11(2016), s. 75-87.
  • Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
26470148

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_32090_SE_230425
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.