Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 4 | 74-91

Article title

Obraz agresji Rosji na Ukrainę na pierwszych stronach „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej” – analiza ramowania fotografii wojennych

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest prezentacja obrazu pierwszych tygodni pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, a także okresu bezpośrednio ją poprzedzającego w fotografiach zamieszczonych na pierwszych stronach dwóch dzienników opiniotwórczych – „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” – między 1 lutego a 31 marca 2022 r. Metoda badań: badanie oparto na teorii visual framing – rzadziej stosowanej w badaniach wizualnych niż klasyczna analiza ramowania i mniej opisanej na gruncie medioznawstwa. Wyniki: analiza wykazała, że w codziennym przekazie wizualnym dotyczącym agresji Rosji na Ukrainie nie występowały zasadnicze różnice między „Gazetą Wyborczą” a „Rzeczpospolitą”. W obu tytułach prasowych dominowały fotografie nasycone ramą konfliktu. Rama przywództwa politycznego schodziła na dalszy plan, podobnie jak rama militarna. Ujawniono natomiast duże nasycenie fotografii ramą ludzkich spraw. Oryginalność/wartość poznawcza: artykuł zwiększa wartość poznawczą w obszarze badań nad obrazem inwazji Rosji na Ukrainę w przekazie niewerbalnym czołowych polskich dzienników.

Year

Issue

4

Pages

74-91

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

References

  • Adisti, S. E., Charima, Y. A., & Cahyono, S. P. (2022). Language and Framing in Russia-Ukraine Conflict News. The Proceedings of English Language Teaching, Literature, and Translation (ELTLT), 11(1), 9–19. Retrieved September 13, 2023, from https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/eltlt/article/view/1670
  • Amores, J. J., Calderón, C. A., & Stanek, M. (2019). Visual frames of migrants and refugees in the main Western European media. Economics and Sociology, 12(3), 147–161. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-3/10 DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-3/10
  • Barthes, R. (1996). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Tłum. J. Trznadel. Warszawa: KR.
  • Bartosiewicz, A., Gnacy, K., & Haber, G. (2010). Magia pierwszej strony, czyli w czym tkwi siła przyciągania mediów prasowych. W W. Piątkowska-Stepaniak & A. Drosik (Red.), Władza mediów (s. 93–100). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Tłum. M. Bryl. Warszawa: Universitas.
  • Berger, J. (1999). O patrzeniu. Tłum. S. Sikora. Warszawa: Fundacja „Aletheia”.
  • Biskupska, K. (2012). O obrazie w perspektywie analizy dyskursu. Kreowanie wizerunku Jana Pawła II w przekazie wizualnym „Gazety Wyborczej”. Studia Socjologiczne, 1, 245–268.
  • Boehm, G., & Mitchell, W. J. T. (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy. Tłum. K. Gadowska. W M. Bogunia-Borowska & P. Sztompka (Red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej (s. 94–117). Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Brylska, K., Gackowski, T., & Wasilewski, J. (2014). Marsz „Obudź się, Polsko!” w relacjach polskich stacji telewizyjnych. Cz. 2: Wieczorne serwisy informacyjne. Zeszyty Prasoznawcze, 57(4), 809–830. https://doi.org/10.4467/2299-6362PZ.14.045.2846
  • Burzyński, R. (1958). Fotografia w prasie i książce. Warszawa: Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego.
  • Chyliński, M. (2013). Framing w procesie zarządzania informacją w dziennikarstwie. Zarządzanie w Kulturze 14(1), 83–97. https://doi.org/10.4467/20843976ZK.13.006.1242
  • Coombs, H. (2016). Visual Framing. Retrieved August 27, 2023, from https://haydencoombs.com/2016/04/23/visual-framing
  • D’Angelo, P., Lule, J., Neuman, W. R., Rodriguez, L., Dimitrova, D. V., & Carragee, K. M. (2019). Beyond Framing: A Forum for Framing Researchers. Journalism & Mass Communication Quarterly, 96(1), 12–30. https://doi.org/10.1177/1077699018825004 DOI: https://doi.org/10.1177/1077699018825004
  • Dubiel, D., & Kamiński, E. (1965). Ilustracyjność dzienników polskich. Zeszyty Prasoznawcze, 16(1), 17–30, 16(2), 106–124.
  • Entman, R. M. (1991). Framing US News: Contrasts in Narratives of the KLM and Iran Air Incidents. Journal of Communication, 41(4), 6–27. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1991.tb02328.x
  • Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
  • Entman, R. M. (2003). Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame After 9/11. Political Communication, 20(4), 415–432. https://doi.org/10.1080/10584600390244176 DOI: https://doi.org/10.1080/10584600390244176
  • Entman, R. M. (2007). Framing Bias: Media in the Distribution of Power. Journal of Communication, 57(1), 163–173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x
  • Francuz, P. (Red.) (2012). Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Franczak, K. (2014). Perspektywa framing analysis – oferta analityczna dla badań nad dyskursem? Przegląd Socjologiczny, 63(3), 135–156.
  • Franczak, K. (2017). Analiza ramowania. W M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot & J. Stachowiak (Red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych (s. 145–173). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
  • Furman, W., Snopek, J., Groń, K., & Wolny-Zmorzyński, K. (Red.). (2013). Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
  • Gitlin, T. (1980). The Whole World is Watching: Mass Media in the Making and the Unmaking of the New Left. Berkeley: The University of California Press.
  • Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. New York.
  • Goffman, E. (1986). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Boston.
  • Goffman, E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Tłum. S. Burdziej. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
  • Grigor (Khaldarova), I., & Mervi, P. (2021). Visual images as affective anchors: strategic narratives in Russia’s Channel One coverage of the Syrian and Ukrainian conflicts. Russian Journal of Communication, 13(2), 140–162. https://doi.org/10.1080/19409419.2021.1884339 DOI: https://doi.org/10.1080/19409419.2021.1884339
  • Hopfinger, M. (1997). Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
  • IMM. (2023, 31 października). Najbardziej opiniotwórcze media września 2023. Pobrane 2 listopada 2023 z https://www.imm.com.pl/gazeta-wyborcza-z-tytulem-najbardziej-opiniotworczego-medium-w-kraju-na-drugim-miejscu-onet-podium-zamyka-rzeczpospolita
  • Iyengar, S., & McGrady, J. (2007). Środki masowego przekazu i perswazja polityczna. W T. C. Brock & M. C. Green (Red.), Perswazja. Perspektywa psychologiczna, tłum. T. Sieczkowski & M. Kowaleczko-Szumowska (s. 291–323). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Kawka, M. (2015). Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy. Media i Społeczeństwo, 5, 13–21.
  • Kazakov, A., & Shestov, B. (2016). Cognitive Potential of Framing and Attribute Agenda-setting Theories (Exemplified by “Novaya Gazeta” and “The New York Times” Coverage of the Conflict in Southeast Ukraine). World of Media. Journal of Russian Media and Journalism Studies, 147–166.
  • Kim, Y. S., & Chung, D. S. (2017). Anatomy of Front Pages: Comparison Between The New York Times and Other U.S. Major Metropolitan Newspapers. International Journal of Communication, 11, 949–966.
  • Klepka, R. (2019). Wojna, bitwa, walka… Ramy tematyczne w relacjonowaniu parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2015 roku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate, 9, 7–17. https://doi.org/10.24917/20820917.9.1
  • Kobylarczyk, K. (2005). Fotografia jako mit. Zdjęcia streszczają stulecie. Zeszyty Prasoznawcze, 1/2, 79–89.
  • Kociuba, M. (2010). Antropologia poznania obrazowego. Rola obrazu i dyskursu w poznawczym ujmowaniu świata. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Król, G., & Król, T. (2005). Miejsca pierwszych stron „Rzeczpospolitej”, „Trybuny” i „Gazety Wyborczej”. W I. Borkowski & A. Woźny (Red.), W kulturze pierwszych stron (s. 79–86). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Krzanicki, M. (2013). Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraków: Universitas.
  • Kuźniar, R., Balcerowicz, B., Bieńczyk-Missala, A., Grzebyk, P., Jędrzejowska, K., Kupiecki, R.,… Śledź, P. (2021/2022). Agresja Rosji na Ukrainę – pierwsze dwa tygodnie wojny. Raport specjalny. Rocznik Strategiczny, 27, 29–65.
  • Leśniczak, R. (2022). Asocjacja negatywizmu i personalizacji jako narzędzie komunikowania politycznego podczas kampanii parlamentarnej w Polsce w 2019 r. Zeszyty Prasoznawcze, 2(250), 27–44. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.22.014.15605 DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.22.014.15605
  • Lichtenstein, D., Esau, K., Pavlova, L., Osipov, D., & Argylov, N. (2019). Framing the Ukraine crisis: A comparison between talk show debates in Russian and German television. International Communication Gazette, 81(1), 66–88. https://doi.org/10.1177/1748048518755209 DOI: https://doi.org/10.1177/1748048518755209
  • Łosiewicz, M. (2009). Rola obrazu w komunikacji społecznej. W A. Obrębska (Red.), Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej (s. 205–212). Łódź: Primum Verbum.
  • Maćkiewicz, J. (2020). Ramy interpretacyjne jako narzędzie badań medioznawczych. Studia Medioznawcze, 21(3), 615–627. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.3.251 DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.3.251
  • Makhortykh, M., & Sydorova, M. (2017). Social media and visual framing of the conflict in Eastern Ukraine. Media, War & Conflict, 10(3), 359–381. https://doi.org/10.1177/1750635217702539 DOI: https://doi.org/10.1177/1750635217702539
  • Masłowska-Taffel, M. (2014). Fotografia prasowa jako sposób uchwycenia i wywołania ludzkich uczuć. Polonistyka, 4, 24–27.
  • Massaka, I. (2016). Ramy interpretacyjne faktu przyłączenia Krymu do Federacji Rosyjskiej w prasie polskiej na przykładzie „Gazety Wyborczej” i „Naszego Dziennika” w okresie 15–31 marca 2014. Studia Medioznawcze, 2, 67–79. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2016.65.472 DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2016.65.472
  • Müller, M. G., & Christ, K. (2023). Empathic reactions to press photographs from the War in Ukraine: A Q-sort study. Frontiers in Political Science, 4, 1042326. https://doi.org/10.3389/fpos.2022.1042326 DOI: https://doi.org/10.3389/fpos.2022.1042326
  • Niesłony, K. (2016). Ramy interpretacyjne w tworzeniu newsów telewizyjnych. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, 19(8), 155–173.
  • Norström, R. (2019). The coverage of the Russian-Ukrainian conflict by the Polish media (2014–2015). Berlin: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b15629
  • The NATO Strategic Communications Centre of Excellence. (2016). Framing of the Ukraine–Russia conflict in online and social media Representations of the conflict in discourse in Facebook, Vkontakte and internet portals: DELFI, korrespondent.net, pravda.com.ua, kyivpost.com and onet.pl. Riga. Retrieved August 23, 2023, from https://stratcomcoe.org/cuploads/pfiles/ukr_social_media_full_report-2.pdf
  • Ochnio, J. (2014). Obraz jako powszechne narzędzie komunikacji – refleksje nad semiologicznym statusem fotografii. W K. Burska & B. Cieśla (Red.), Kreatywność językowa w komunikowaniu (się) (s. 209–220). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7969-404-4.17 DOI: https://doi.org/10.18778/7969-404-4.17
  • Ogólnopolskie badania czytelnictwa prasy. Prezentacja danych za okres lipiec 2022 – czerwiec 2023. (b.d.). Pobrane 13 sierpnia 2023 z https://www.pbc.pl/czytelnictwo
  • Ojala, M. M., & Pantti, M. K. (2017). Naturalising the new cold war. The geopolitics of framing the Ukrainian conflict in four European newspapers. Global Media and Communication, 13(1), 41–56. https://doi.org/10.1177/1742766517694472 DOI: https://doi.org/10.1177/1742766517694472
  • Ojala, M. M., Pantti, M. K., & Kangas, J. (2017). Whose War, Whose Fault? Visual Framing of the Ukraine Conflict in Western European Newspapers. International Journal of Communication, 11, 474–498.
  • Olczyk, T. (2013). Wybrane problemy teoretyczno-metodologiczne analizy ramowej w badaniu przekazów perswazyjnych. W B. Fatyga (Red.), Praktyki badawcze (s. 83–94). Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.
  • Olechnicki, K. (2003). Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Olechnicki, K. (2005). Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w dobie kultury konsumpcyjnej. W T. Ferenc & K. Makowski (Red.), Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów (s. 37–60). Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
  • Olechnicki, K. (2009). Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu: fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Palczewski, M. (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN. Studia Medioznawcze, 1, 31–40.
  • Paul, N. (2023). Visualizing the Pandemic: How the Front Pages of Local and National U.S. Media Used Images to Cover the Coronavirus Pandemic. American Behavioral Scientist, 00027642231166871, 1–13. https://doi.org/10.1177/00027642231166871 DOI: https://doi.org/10.1177/00027642231166871
  • Pavlik, J. V. (2022). The Russian war in Ukraine and the implications for the news media. Athens Journal of Mass Media and Communications, 8, 1–17. https://doi.org/10.30958/ajmmc.X-Y-Z
  • Pisarek, W. (Red.). (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
  • Pluwak, A. (2009). Geneza i ewolucja pojęcia framing w naukach społecznych. Global Media Journal – Polish Edition, 1, 49–79. Retrieved August 12, 2023, from http://www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna-2009/pluwak-geneza-i-ewolucja-pojecia-framing.pdf
  • Pontremoli, E. (2006). Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności. Tłum. M. L. Kalinowski. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
  • Potocka, A. M. (2010). Fotografia. Ewolucja medium sztuki. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  • Powell, T. E., Boomgaarden, H. G., De Swert, K., & de Vreese, C. H. (2015). A clearer picture: the contribution of visuals and text to framing effects. Journal of Communication, 65(6), 997–1017. https://doi.org/10.1111/jcom.12184 DOI: https://doi.org/10.1111/jcom.12184
  • Primig, F., Szabó, H. D., & Lacasa, P. (2023). Remixing war: An analysis of the reimagination of the Russian–Ukraine war on TikTok. Frontiers. in Political Science, 5, 1085149. https://doi.org/10.3389/fpos.2023.1085149 DOI: https://doi.org/10.3389/fpos.2023.1085149
  • Ratajczak-Parzyńska, D. (2015). Zwrot obrazowy na tle współczesnych przemian teorii obrazu. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 173–184.
  • Reinke de Buitrago, S. (2022). Visual framings of the war in Ukraine: Evoking emotions and mobilization. DiscourseNet Collaborative Working Paper Series, 8(5). Retrieved August 22, 2023, from https://discourseanalysis.net/dncwps, https://discourseanalysis.net/sites/default/files/2022-11/Reinke-de-Buitrago_2022_DNCWPS_8-5.pdf
  • Rodriguez, L., & Dimitrova, D. V. (2011). The levels of visual framing. Journal of Visual Literacy, 30(1), 48–65. https://doi.org/10.1080/23796529.2011.11674684 DOI: https://doi.org/10.1080/23796529.2011.11674684
  • Rouillé, A. (2007). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Tłum. O. Hedemann. Kraków: Universitas.
  • Rozbicka, R. (2014). Stosunki polsko-ukraińskie w publikacjach prasowych „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” w latach 1993–2005: ukraińska droga do NATO. Przegląd Wschodnioeuropejski, 5(2), 87–108.
  • Ruta, P. (2009). Fotografia prasowa: wybrane aspekty praktyczne. Rocznik Prasoznawczy, 3, 139–147.
  • Sekula, A. (2010). Społeczne użycia fotografii. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego & Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.
  • Selimi, F. (2023). Monitoring of the daily printed newspapers of the Western Balkans for the coverage of the events in the Russia-Ukraine war with special emphasis on their cover page. Online Journal of Communication and Media Technologies, 13(3), e202327. https://doi.org/10.30935/ojcmt/13134 DOI: https://doi.org/10.30935/ojcmt/13134
  • Selvarajah, S., & Fiorito, L. (2023). Media, Public Opinion, and the ICC in the Russia–Ukraine War. Journalism and Media, 4(3), 760–789. DOI: https://doi.org/10.3390/journalmedia4030048
  • Semetko, H., & Valkenburg, P. M. (2000). Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News. Journal of Communication, 50(2), 93–109. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
  • Sen, S. (2018). Contextualizing the News: Newspaper Front Pages in the Age of Fact-Checking Journalism. Theses and Dissertations, 2279. Retrieved August 23, 2023, from https://dc.uwm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3284&context=etd
  • Skrzypczak, J. (Red). (1999). Popularna encyklopedia mass mediów. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz SA.
  • Sontag, S. (1986). O fotografii. Tłum. S. Magala. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  • Sontag, S. (2010). Widok cudzego cierpienia. Tłum. S. Magala. Kraków: Krakauer.
  • Soulages, F. (2007). Estetyka fotografii. Strata i zysk. Tłum. W. Forajter & B. Mytych-Forajter. Kraków: Universitas.
  • Stępień, K. (2018). Komunikacja fotograficzna. Interpretacja fotografii. Kultura i Historia, 34(2), 162–185.
  • Stępniak, K. (2023). Ramowanie fotografii wojennej. Wojna na Ukrainie w fotografii „Gazety Wyborczej”. Media – Biznes – Kultura [w trakcie procesu recenzyjnego].
  • Stopa, M. (2017). Analiza relacji „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” dotyczących przewrotu politycznego na Ukrainie w 2014 roku. Zeszyty Prasoznawcze, 4, 805–818.
  • Strömbäck, J., Maier, M., & Kaid, L. L. (2016). Political communication and election campaigns for the European Parliament. In J. Strömbäck, M. Maier, & L. L. Kaid (Eds.), Political Communication in European Parliamentary Elections (pp. 3–16). London – New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315601144-1
  • Szylko-Kwas, J. (2011). Fotografią po oczach: o fotografii na pierwszej stronie „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”. Studia Medioznawcze, 1, 139–147.
  • Szylko-Kwas, J. (2017a). Fotografia prasowa a podpis – ujęcie typologiczne. Studia Medioznawcze, 4, 137–150. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2017.71.355 DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2017.71.355
  • Szylko-Kwas, J. (2017b). Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie. Zeszyty Artystyczne, 1, 69–80.
  • Szylko-Kwas, J. (2019a). Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe. Studia Medioznawcze, 1, 83–98. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.1.99 DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.1.99
  • Szylko-Kwas, J. (2019b). Odbiór fotografii prasowej w kontekście teorii wizualnego alfabetyzmu (visual literacy). Studia Medioznawcze, 1, 29–41. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.1.84 DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.1.84
  • Szylko-Kwas, J. (Red.). (2018). Obraz czy wizja świata. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa: Multiprint.
  • Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., Portales, M., & Zabotina, M. (2020). Information on the COVID-19 pandemic in daily newspapers’ front pages: Case study of Spain and Italy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6330–6346. https://doi.org/10.3390/ijerph17176330 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17176330
  • Toczyński, Z. (2002). Prawda w fotografii. W M. Hopfinger (Red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia (s. 44–58). Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Treppa, Z. (2012). Myślenie obrazem w fotografii. Gdańsk: Czysty Warsztat.
  • Uchańska, A. (2015). Fotografia w dziennikarstwie i reklamie: nowe trendy. Studia Medioznawcze, 1, 107–117. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2015.60.572
  • Wasilewski, K. (2018). Framing i analiza ramowa – stan badań we współczesnym medioznawstwie. Przegląd stanowisk badawczych. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 14(1), 91–107. DOI: https://doi.org/10.31648/mkks.2952
  • Wilson, F., Moses, J. M., & Umar, B. N. (2023), Media framing of the Russia-Ukraine War by TASS and Ukrinform during the first month of the invasion. Current Trends in Mass Communication, 2(1), 56–66. DOI: https://doi.org/10.33140/CTMC.02.01.04
  • Wolny-Zmorzyński, K. (2007). Fotograficzne gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Wolny-Zmorzyński, K. (2014). Dyskusje o sztuce i wartościowaniu fotografii dziennikarskiej. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 1, 59–74.
  • Wolny-Zmorzyński, K. (2016). Jak oceniać i wartościować fotografię dziennikarską. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 2, 326–334. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.16.022.5426
  • Wolny-Zmorzyński, K. (2018). Funkcja fotografii śledczych w materiałach prasowych – zarys problemu. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 4, 62–68.
  • Wolny-Zmorzyński, K., & Doktorowicz, K. (Red.). (2021). Od semiotyki do konsumpcjonizmu. O potrzebie wartościowania fotografii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Zych, M. (2007/2008). Obraz „pomarańczowej rewolucji” na łamach polskiej prasy codziennej („Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”). Rocznik Wschodni, 13, 168–182.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
23948858

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33077_uw_24511617_sm_2023_4_771
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.