Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 4 | 1(13) | 25-44

Article title

Prawnomiędzynarodowe uwarunkowania ochrony krajobrazu w Unii Europejskiej i w jej państwach członkowskich

Authors

Content

Title variants

EN
The international law framework for the landscape protection policy of the European Union and its member states

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Unia Europejska nie posiada autonomicznej i samodzielnej polityki publicznej zajmującej się ochroną krajobrazu. Zamiast tego podejmuje fragmentaryczne i przypadkowe działania mające na celu ochronę krajobrazu. Te działania są wdrażane w ramach różnych gałęzi polityki UE, a przede wszystkim w ramach polityki środowiskowej oraz innych zintegrowanych z nią rodzajów polityki (takich jak polityka rolna czy polityka dotycząca planowania przestrzennego). We wszystkich tych obszarach Unia Europejska dzieli się swoimi uprawnieniami z państwami członkowskimi. W niektórych ważnych dziedzinach, takich jak np. ustrój majątkowy, rządy państw członkowskich zachowały swoje wyłączne kompetencje. Ten szczególny podział kompetencji sprawia, że wdrażanie zewnętrznych aktów prawa międzynarodowego poza UE jest raczej trudne i niewystarczające do wywarcia znacznego wpływu. Takie zobowiązania mają ograniczony wpływ, ponieważ większość z nich to zobowiązania do „starannego działania”, a nie do „osiągnięcia konkretnego rezultatu”. W związku z tym prawdopodobnie nie spowodują one bezpośredniego zastosowania odpowiednich przepisów formalnych. Niezależnie od tego, ich znaczenie jest o wiele bardziej wyraźne w obszarze argumentacji prawnej, w którym nawet unijne czy krajowe działania muszą być interpretowane w świetle unijnych i/lub zobowiązań państw członkowskich wynikających z międzynarodowych konwencji o ochronie krajobrazu.
EN
The European Union does not have an autonomous and self-standing public policy concerning the protection of landscape. Instead, it adopts fragmentary and incidental measures meant to protect landscape. These measures are adopted within the frameworks of other EU policies, most importantly the EU environmental policy as well as other policies which are integrated with it (such as agricultural policy or policy concerned with special planning). In all these realms, the EU shares its powers with its member states. In some important areas, such as e.g. the property regime, the member states retained their exclusive competences. This particular distribution of powers makes the implementation of the extra-EU international law instruments rather difficult and not sufficiently effective to produce a worthwhile impact. These obligations have a limited influence because most of them are obligations of “a diligent pursue” rather than “firm result”. As such, they are unlikely to give rise to direct application of respective conventional provisions. Notwithstanding, their importance is much more pronounced in the area of legal reasoning, where even the EU or domestic measures have to be interpreted in the light of the EU and/or its member states’ obligations arising from international conventions on landscape protection.

Year

Volume

4

Issue

Pages

25-44

Physical description

Dates

published
2017-01-02

Contributors

  • Kolegium Ekonomiczno-Społeczne, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Ansoff H.I., Strategic Management, Palgrave, Houndmills 2007.
  • Bishop K., Phillips A., Warren L., Protected for Ever? Factors Shaping the Future of Protected Areas Policy, “Land Use Policy” 1995, Vol. 12.
  • Ciechanowicz-McLean J., Europejska Konwencja Krajobrazowa, „Prawo i Środowisko” 2006, nr 2.
  • Dühr S., Colomb C., Nadin V., European Spatial Planning and Territorial Cooperation, Routledge, New York 2010.
  • Dymna E., Rutkiewicz M., Polski outdoor. Reklama w przestrzeni publicznej, Wyd. Klucze, Warszawa 2009.
  • Kistowski M., Perspektywy ochrony krajobrazu w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem parków krajobrazowych, „Przegląd Przyrodniczy” 2012, nr 3(13).
  • Klabbers J., Treaty Conflict and the European Union, Cambridge University Press, Cambridge 2009.
  • Lokalizacja inwestycji na obszarach objętych ochroną przyrody w województwie podlaskim, LBI.4101.10.00/2013, nr ewid. 22/2014/P/13/136/LBI.
  • Nadzór nad inwestycjami w pasie nadbrzeżnym nadmorskich miejscowości turystycznych, LSZ.410.007.00.2015, nr ewid. 200/2015/P/15/099/LSZ.
  • Nowak-Far A., Krzywa Kuznetsa a wielość jurysdykcji fiskalnych, „Studia z Polityki Publicznej” 2014, nr 1.
  • Nowak-Far A., Prawnomiędzynarodowa ochrona krajobrazu a regulacja Unii Europejskiej i jej państw członkowskich, „Kontrola Państwowa” 2016.
  • Porter M.E., van der Linde C., Towards a New Concept of the Environment-Competitiveness Relationship, “Journal of Economic Perspectives” 1995, Vol. 9, No. 4.
  • Przeprowadzanie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko przez organy jednostek samorządu terytorialnego, KSI.410.003.00.2015, nr ewid. 207/2015/P/15/052/KSI.
  • Springer F., Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wyd. Czarne, Wołowiec 2013.
  • Verburg P.H., van Berkel D.B., van Doorn A.M., van Eupen M., van der Heiligenberg H.A.R.M.,
  • Trajectories of Land Use Change in Europe: A Model-Based Exploration of Rural Futures, “Landscape Ecol” 2010, Vol. 25.
  • Verhoeven M., The Constanzo Obligaton: The Obligation of National Administrative Authorities in the Case of Incompatibility Between National Law and European Law, Intersentia, Cambridge 2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33119_KSzPP_2017_1_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.