PL EN


2018 | 3(19) | 9-26
Article title

Interwencja państwa za pomocą instrumentów polityki innowacyjnej: wprowadzenie bodźców podatkowych w celu zwiększenia nakładów na działalność badawczo-rozwojową w Polsce

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Globally, tax incentives belong to the group of the most popular state intervention tools which are directed to support R&D activities. From a historical perspective, the prevalence of R&D tax incentives has increased both in the long-run and also over the past decade. When it comes to Poland, until the beginning of 2016 R&D tax incentives were used only to a very limited extent. Afterwards they became available to a wide range of entrepreneurs. The aim of the article is to analyze state interventions involving the introduction of R&D tax incentives, and in particular to answer the following questions: (1) When should the state intervene with the use of innovation policy instruments? (2) What factors have determined the popularity and increasing generosity of R&D tax incentives? (3) What were the circumstances and reasons for the introduction of R&D tax incentives in Poland?
PL
W ujęciu globalnym bodźce podatkowe są obecnie jednym z najpopularniejszych narzędzi interwencji państwa, mających na celu wsparcie rozwoju działalności badawczo-rozwojowej. W ujęciu historycznym wzrost popularności ww. instrumentów można zaobserwować zarówno w perspektywie długookresowej, jak i w ciągu ostatniej dekady. Jeżeli chodzi o Polskę, bodźce podatkowe wspierające działalność B+R były do niedawna stosowane jedynie w bardzo ograniczonym zakresie. Instrument ten został udostępniony szerokiemu gronu podmiotów gospodarczych dopiero na początku 2016 r. Celem artykułu jest analiza interwencji państwa polegającej na wprowadzeniu bodźców podatkowych wspierających działalność B+R, w tym w szczególności odpowiedź na następujące pytania: (1) Kiedy państwo powinno podejmować interwencję za pomocą instrumentów polityki innowacyjnej? (2) Jakie czynniki zadecydowały o popularności i coraz większej hojności bodźców podatkowych wspierających działalność B+R? (3) Jakie były okoliczności i powody wprowadzenia ww. bodźców podatkowych w Polsce?
Year
Issue
Pages
9-26
Physical description
Dates
published
2018-07-02
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_33119_KSzPP_2018_3_1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.