Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 7 | 3-14

Article title

Ocena działań marketingowych instytucji kultury na transgranicznym rynku podzielonego granicą miasta Cieszyn-Czeski Cieszyn

Content

Title variants

EN
Evaluation of cultural institutions marketing activities on the cross-border market of the city divided by border Cieszyn–Czech Cieszyn

Languages of publication

Abstracts

EN
Nowadays, each of us, wherever he may be, will always be influenced by external impulses. Their purposeful use fits into the field of marketing. Merchandising, which falls within its scope, includes a set of tools thanks to which store owners can influence the purchasing behavior of consumers. Merchandising techniques give a kind of psychological advantage over consumers, which is used to increase store turnover. One of them is "Biedronka", chosen by the vast majority of Poles. "Biedronka" is a leader among discount stores and continuous modernizations not only contribute to its success, but also increase its advantage over others. The purpose of the work is to show the standards and merchandising solutions used in the "Biedronka" chain stores and show, that they are not universal, but suited to the location and demographic conditions. The research method consists of two parts. The first of these requires a literature review about the significance of merchandising and the techniques and standard solutions used in various types of stores. This allows for further - practical - analysis of the "Biedronka" chain stores.
PL
Artykuł ma charakter badawczy. Na podstawie wywiadów przeprowadzonych techniką CATI z 1035 mieszkańcami Cieszyna (555 respondentów) oraz Czeskiego Cieszyna (480 osób) rozpoznano, jak działania instytucji kultury z obszaru marketing mix są postrzegane przez odbiorców oferty kulturalnej dostępnej w podzielonym granicą mieście Cieszyn-Czeski Cieszyn. Przeprowadzone badania dowodzą, że instrumenty marketingowe instytucji kultury zlokalizowanych zarówno po polskiej, jak i czeskiej stronie miasta Cieszyn-Czeski Cieszyn zostały pozytywnie ocenione przez jego mieszkańców. Tym samym można przyjąć, że instrumenty dotychczas stosowane przez te podmioty mogą mieć zastosowanie w procesie kształtowania długotrwałych relacji z odbiorcami oferty kulturalnej zlokalizowanymi po obu stronach granicy.

Year

Issue

7

Pages

3-14

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Akademia WSB, Wydział Zamiejscowy w Cieszynie

References

  • Binsztok, A. i Zuzański, T. (2013). Jak oczarować klientów w sklepie, czyli merchandising z elementami psychologii zachowań konsumenckich. Gliwice: Helion.
  • Borusiak, B. (2006). Merchandising. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Chwałek, J. (1992). Innowacje w handlu. Warszawa: PWE.
  • Deluga, W. (2016). Merchandising w handlu detalicznym. Marketing i Zarządzanie, 4(45), 287-299. https://doi.org/10.18276/miz.2016.45-26
  • Domański, T. (2005). Strategie rozwoju handlu. Warszawa: PWE.
  • Falkowski, A. i Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Jarzyna, M. (2013). Strategie merchandisingowe sklepów dyskontowych w świetle wyników badań. Praca magisterska. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu.
  • Kotler, P. i Keller, K. L. (2012). Marketing. Poznań: Rebis.
  • Liczmańska, K. i Balcerak, D. (2016). Visual merchandising na przykładzie sieci sklepów Mohito. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 43(2), 141–152. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.024
  • McCarthy, E. J. i Perreault, W. D. (1990). Basic Marketing: A Managerial Approach. Homewood; Boston: Irwin.
  • Sołoma, L. (1999). Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
  • Sullivan, M. i Adcock, D. (2003). Marketing w handlu detalicznym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Sztucki, T. (1995). Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Placet”.
  • Szumilak, J. (2004). Handel detaliczny. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Tanajewska, R. i Pawelczyk, B. (2013). Merchandising - aktywizacja przedsiębiorstwa przez sprzedaż. Mierniki wykonania zobowiązania (cz. 2). Zarządzanie i Finanse, 11(1).
  • Witek, L. (2007). Merchandising w małych i dużych firmach handlowych. Warszawa: C.H. Beck.
  • www.biedronka.pl/front/form/realestate (19.06.2020).
  • http://gazetaolsztynska.pl/504487,Zmiany-w-sklepach-sieci-Biedronka-Ma-byc-przyjemniej.html (27.04.2018).
  • www.jeronimomartins.com/en/about-us/what-we-do/food-distribution/biedronka/ (07.04.2019).
  • www.jeronimomartins.com/en/investors/jm-in-numbers/main-indicators/#1505502 691975-83d2efa6-2b0b7e3e-805b (07.04.2019).
  • www.jeronimomartins.com/en/investors/presentations-and-reports/ (3.04.2019).
  • www.jeronimomartins.com/en/market_releases/com_20180228_1_en/ (02.03.2018).
  • https://www.money.pl/gospodarka/polacy-kupuja-w-biedronce-ale-polecaja-lidla-zaskakujace-wyniki-badan-6391180409841281a.html (19.02.2020).
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerónimo_Martins (20.06.2020).
  • www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/biedronka-realizuje-potezny-plan-modernizacji-nowy,44381/1 (27.04.2018).
  • www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/biedronka-pobila-kolejne-rekordy-sprzedaz-i-zyski-,61072 (19.06.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2063741

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33226_1231-7853_2020_7_1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.