Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 3 | 35-48

Article title

Automatyzacja procesów biznesowych - status i potencjał implementacji w polskim e-handlu

Authors

Content

Title variants

EN
Business process automation - status and implementation potential in Polish e-commerce

Languages of publication

Abstracts

EN
This article aims to identify the potential for and scope of application of Business Process Management Suites (BPMS), including Robotic Process Automation (RPA), in Polish enterprises that sell on the Internet (e-commerce). The article addresses Business Process Management (BPM). RPA systems are described more thoroughly, with their origins, functionality and rationale for implementation in e-commerce enterprises elaborated in more detail. Author presents the results of quantitative research - CATI - conducted among Polish online sellers. The research was primarily concerned with the extent of use of management systems and automation of business processes. The collected data were subjected to statistical analysis in order to identify relationships between tested variables. The text closes with conclusions.
PL
Celem artykułu jest identyfikacja potencjału oraz zakresu zastosowania systemów zarządzania procesami biznesowymi (ang. Business Process Management Suites, BPMS), w tym zrobotyzowanej automatyzacji procesów (Robotic Process Automation, RPA), w polskich przedsiębiorstwach świadczących sprzedaż w Internecie (e-commerce). Omówiono w nim problematykę zarządzania procesami biznesowymi (Busines Process Management, BPM). Szerszej charakterystyce poddano systemy RPA - ich genezę, funkcjonalność i przesłanki implementacji w przedsiębiorstwach z sektora e-handlu. W artykule zostały także zaprezentowane wyniki badań ilościowych - CATI - przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw z sektora sprzedaży internetowej dotyczących oceny stopnia wykorzystywania przez nie systemów zarządzania i automatyzacji procesów biznesowych. Zebrane dane poddano analizie statystycznej w celu zidentyfikowania zależności pomiędzy testowanymi zmiennymi i na ich podstawie przedstawiono konkluzje.

Year

Issue

3

Pages

35-48

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej

References

  • Abdelrhim, M. i Elsayed, A. (2020). The Effect of COVID-19 Spread on the e-commerce market: The case of the 5 largest e-commerce companies in the world. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3621166
  • Anagnoste, S. (2017). Robotic Automation Process - The next major revolution in terms of back office operations improvement. Proceedings of the International Conference on Business. Excellence, 11(1), 676–686. https://doi.org/10.1515/picbe-2017-0072
  • Bessen, J. E. (2016). How Computer Automation Affects Occupations: Technology, Jobs, and Skills. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2690435
  • Bessen, J. E. (2019). Automation and Jobs: When Technology Boosts Employment. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2935003.
  • Bhatti, A. i in. (2020). E-commerce trends during COVID-19 Pandemic. International Journal of Future Generation Communication and Networking, 13(2), 1449–1452.
  • Bliźniuk, G. i in. (2012). Hurtownie procesów. Studia Informatica, 30(1), 1–19.
  • Chuong, L. V., Hung, P. D., i Diep, V. T. (2019). Robotic Process Automation and Opportunities for Vietnamese Market. 86–90. https://doi.org/10.1145/3348445.3348458
  • Drelichowski, L. (2004). Systemy ERP, przewaga konkurencyjna i zarządzanie wiedzą. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (183).
  • Fernando, D. i Harsiti, H. (2019). Studi literatur: Robotic Process automation. Jurnal Sistem Informasi, 6(1), 6–11. https://doi.org/10.30656/jsii.v6i1.1071
  • Gemius (2020). E-commerce w Polsce 2020. https://www.gemius.pl/wszystkie-arty…lnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
  • Gogołek, W. i Cetera, W. (2014). Leksykon tematyczny. Zarządzanie, IT. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW.
  • Grajewski, P. (2003). Koncepcja struktury organizacji procesowej. Toruń: Dom Organizatora.
  • GUS (2021). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach w 2020 roku. Warszawa.
  • Heine, M. i in. (2020). Robotic Process Automation: Hype or Hope? WI2020 Zentrale Tracks, 1750–1762. https://doi.org/10.30844/wi_2020_r6-hindel
  • Jędrzejka, D. (2019). Robotic process automation and its impact on accounting, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 105(161), 137–166. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6061
  • Kardasz, P. (2017). Współczesna automatyzacja i robotyzacja a człowiek. Biuletyn Naukowy Wrocławskiej Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej. Informatyka, 7(2), 25–27.
  • Kerpedzhiev, G. D. i in. (2021). An Exploration into Future Business Process Management Capabilities in View of Digitalization. Business & Information Systems Engineering, 63(2), 83–96. https://doi.org/10.1007/s12599-020-00637-0
  • Kryszczuk, M. i Szymański, K. (2019). Komputery w środowisku pracy: historyczny zarys procesu informacjonalizacji. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 20(3), 120–140.
  • Madakam, S. i in. (2019). The Future Digital Work Force: Robotic Process Automation (RPA). Journal of Information Systems and Technology Management, 16, 1–17. https://doi.org/10.4301/S1807-1775201916001
  • Nowosielski, S. (2008). Podejście procesowe a współczesne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwami. W: J. Lichtarski (Red.), Kierunki i dylematy rozwoju nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • OMG (2010). Business Process Model and Notation (BPMN) Version 2.0, s. 145. http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0
  • Piotrowski, M. (2014). Procesy biznesowe w praktyce. Projektowanie, testowanie i optymalizacja. Gliwice: Helion.
  • Reijers, H. A. (2021). Business Process Management: The evolution of a discipline. Computers in Industry, 126, 103404. https://doi.org/10.1016/j.compind.2021.103404
  • Richardson, S. (2020). Cognitive automation: A new era of knowledge work? Business Information Review, 37(4), 182–189. https://doi.org/10.1177/0266382120974601
  • Sahu, S. i in. (2020). Invoice Processing Using Robotic Process Automation. International Journal of Scientific Research in Computer Science, Engineering and Information Technology, 216–223. https://doi.org/10.32628/CSEIT2062106
  • Schneider, C. (2017). How Autodesk sped up customer response times by 99% with Watson, IBM.www.ibm.com/blogs/watson/2017/10/how-autodesk-sped-upcustomerservice-times-with-watson
  • Van der Aalst, W. M. P., Bichler, M. i Heinzl, A. (2018). Robotic Process Automation. Business & Information Systems Engineering, 60(4), 269–272. https://doi.org/10.1007/s12599-018-0542-4
  • Weske, M., Van der Aalst, W. M. P. i Verbeek, H. M. W. (2004). Advances in business process management. Data & Knowledge Engineering, 50(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.datak.2004.01.001
  • Xu, Y. i in. (2020). AI customer service: Task complexity, problem-solving ability, and usage intention. Australasian Marketing Journal, 57–59. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2020.03.005
  • Żytniewski, M. i Zadora, P. (2013). Modelowanie procesów biznesowych z użyciem notacji BPM. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 128, 195–210.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
10080401

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33226_1231-7853_2022_3_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.