Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 7 | 3-14

Article title

Proces wyboru polskiej uczelni przez studentów zagranicznych. Studium przypadku studiów International Marketing

Content

Title variants

EN
Choosing a Polish university by foreign students. Case study of International Marketing programme

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of this paper is to provide an evidence-based picture - based on the results of qualitative research conducted in 2021 by means of in-depth interviews - of the decision making process of international students when choosing Polish public universities as a place where they want to study. The research focused on International Marketing course taught in English at the Department of International Marketing and Retailing at the University of Łódź. It covered mainly students from the former USSR countries, with an emphasis on Ukrainian students. The subject of the analysis was the factors behind the choice of a foreign university, including the role played by external recruitment agencies and the staff of the University of Łódź International Relations Office. A clear dominance was observed of the word-of-mouth marketing in making such decisions.
PL
Celem artykułu jest ukazanie - na podstawie wyników badań jakościowych prowadzonych metodą wywiadów pogłębionych online w 2021 r. - procesu podejmowania decyzji o wyborze polskiej uczelni publicznej przez studentów zagranicznych. Przedmiotem badań były anglojęzyczne studia International Marketing prowadzone przez Katedrę Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji na Uniwersytecie Łódzkim. Badaniami objęto głównie studentów z krajów byłego ZSRR, z naciskiem na studentów ukraińskich. Przedmiotem analizy były czynniki decydujące o wyborze uczelni zagranicznej, w tym także rola zewnętrznych firm rekrutacyjnych oraz pracowników Biura Współpracy z Zagranicą łódzkiej Uczelni. W badaniu stwierdzono wyraźną dominację roli marketingu szeptanego w podejmowaniu tego typu decyzji.

Year

Issue

7

Pages

3-14

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Akademia Leona Koźmińskiego. [b. d. (a)]. O Uczelni. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.kozminski.edu.pl/pl/o-uczelni
  • Akademia Leona Koźmińskiego. [b. d. (b)]. O Uczelni. Umiędzynarodowienie. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.kozminski.edu.pl/pl/o-uczelni/umiedzynarodowienie
  • Blanco, M., Bares, L., & Hrynevych, O. (2019). University Brand as a Key Factor of Graduates Employment. Marketing and Management of Innovations, 3, 193-208. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-15
  • Bodycott, P. (2009). Choosing a higher education study abroad destination: What mainland Chinese parents and students rate as important. Journal of Research in the International Education, 8(3), 349-373. https://doi.org/10.1177/1475240909345818
  • Buttle, F., & Groeger, L. (2017). Who says what to whom in what channel? A rules theoretic perspective on word-of-mouth marketing. Journal of Marketing Management, 33(13/14), 1035-1059. https://doi.org/10.1080/0267257X.2017.1325390
  • Cai, Y., & Kivisto, J. (2013). Tuition Fees for International Students in Finland: Where to Go From Here?. Journal of Studies in International Education, 17(1), 55-78. https://doi.org/10.1177/1028315311429001
  • Chen, C. -T. (2016). The Investigation on Brand Image of University Education and Students' Word-of-Mouth Behavior. Higher Education Studies, 6(4), 23-33. http://dx.doi.org/10.5539/hes.v6n4p23
  • Dinnie, K. (2016). Nation Branding: Concepts, Issues, Practice (second edition). Abingdon, Oxon, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315773612
  • Domański, T. (2011). Marketing edukacyjny w warunkach globalizacji rynku. W G. Nowaczyk & D. Sobolewski (Eds.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej (s. 23-30). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
  • Domański, T. (2014a). Marketing of Higher Education - Future Challenges. Management and Business Administration. Central Europe, 22(4), 118-132. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f1d8d7c4-c9ff-4361-95c5-4dfcbc8dfc56
  • Domański, T. (2014b). The role of the Erasmus programme in the development strategy of the Faculty of International and Political Studies, the University of Lodz. W P. Bryła, & T. Domański (Eds.), The Impact of the Erasmus programme on Mobility and Employability (s. 231-262). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Domański, T. (2016). Strategie umiędzynarodowienia uczelni wyższych - wyzwania przyszłości. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. W T. Domański (Red.), Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności (s. 415-471). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Domański, T. (2017). Międzynarodowe migracje studentów - obraz Polski na tle tendencji zagranicznych. W T. Domański (Red.), Migracje - uję- cie interdyscyplinarne (s. 191-228). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Domański, T. (2019). Internationalisation of Polish Universities under the UE ERASMUS Programme. The case of the University of Lodz and the Faculty of International and Political Studies. W Fujii Kazuo (Red.), Europe in the modern world. Reviewing its policy, economy and culture (s. 183-206). CHUOKEIZAI-SHA, INC.
  • Domański, T. (2021). Strategie internacjonalizacji uczelni wyższych. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”. (2020, grudzień). Study in Poland. Studenci zagraniczni w Polsce 2020. Raport.
  • Goddard, S. E. (2006). Uncommon ground: Indivisble territory and the politics of legitimacy. International Organization, 60(1), 35-59. https://www.jstor.org/stable/3877867
  • Grewal, R., Cline, T. W., & Davies, A. (2003). Early-Entrant Advantage, Word-of-Mouth Communication, Brand Similarity, and the Consumer Decision-Making Process. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 187-197. https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1303_01
  • Kisiołek, A., Karyy, O., & Halkiv, L. (2020). Analiza porównawcza praktycznego wykorzystania internetu w działaniach marketingowych uczelni wyż- szych w Polsce i na Ukrainie. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 23(2), 87-102. https://doi.org/10.18778/1508- 2008.23.14
  • Kotler, P., & Fox, K. (1995). Strategic Marketing for Educational Institutions. 2nd Edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • Lang, B., & Hyde, K. F. (2013). Word of Mouth: What We Know and What We Have yet to Learn. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction & Complaining Behavior, 26, 1-18. https://jcsdcb.com/index.php/JCSDCB/article/view/136
  • Le, T. D., Robinson, L. J., & Dobele, A. R. (2020). Understanding High School Students Use of Choice Factors and Word-of-Mouth Information Sources in University Selection. Studies in Higher Education, 45(4), 808-818. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1564259
  • Linkiewicz, A. (2015). Ewolucja marketingu szeptanego jako narzędzia komunikacji marketingowej w świetle rozwoju technologii informacyjnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 406, 346-357. https://doi.org/10.15611/pn.2015.406.26
  • Maringe, F., & Carter, S. (2007). International students' motivations for studying in UK HE: insights into the choice and decision making of African students. International Journal of Education Management, 21(6), 459-475. https://doi.org/10.1108/09513540710780000
  • Mazzarol, T., & Soutar, G. N. (2002). 'Pull-Push' factors influencing International Student Destination Choice. International Journal of Educational Management, 16(2), 82-90. http://dx.doi.org/10.1108/09513540210418403
  • Meiners, N. H., Schwarting, U., & Seeberger, B. (2010). The Renaissance of Word-of-Mouth Marketing: A 'New' Standard in Twenty-First Century Marketing Management? International Journal of Economic Sciences & Applied Research, 3(2), 79-97. https://ideas.repec.org/a/tei/journl/ v3y2010i2p79-97.html
  • Misja, strategia i rozwój. (b. d.). Uniwersytet Wrocławski. Pobrano 22 lipca 2021 z https://uni.wroc.pl/strona-glowna/o-uniwersytecie/misja-strategia-rozwoj/
  • Moogan, Y. J., & Baron, S. (2003). An analysis of student characteristics within the student decision making process. Journal of further and Higher Education, 27(3), 271-287. https://doi.org/10.1080/0309877032000098699
  • Plank, R. E., & Chiagouris, L. (1997). Perceptions of Quality of Higher Education: An Exploratory Study of High School Guidance Counselors. Journal of Marketing for higher Education, 8(1), 55-67. https://doi.org/10.1300/J050v08n01_05
  • Program wieloletni „Uniwersytet Warszawski 2016-2025”. (b. d.). Uniwersytet Warszawski. Pobrano 22 lipca 2021 z: https://www.uw.edu.pl/uniwersytet/program-wieloletni-uniwersytet-warszawski-2016-2025/
  • Rembielak, G., Rashid, T., & Parlińska, A. (2020). Factors Influencing Students' Choices and Decision-Making Process: A Case Study of Polish Students Studying in a British Higher Education Institution. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 19(3), 85-95. https://doi.org/ 10.22630/ASPE.2020.19.3.31
  • Röthlinghöfer, B. (2008). Mundpropaganda-Marketing: Was Unternehmen wirklich erfolgreich macht. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
  • Stein, S. (2018). National Rxceptional in the EduCanada Brand: Un Packing the Ethics of Internationalisation Marketing in Canada. Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 39(3), 461-477. https://doi.org/10.1080/01596306.2016.1276884
  • Strategia Rozwoju UJ w latach 2021-2030. (b. d.) Uniwersytet Jagielloński. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.uj.edu.pl/uniwersytet-z-collegium-medicum/strategia-rozwoju
  • Strategia średniookresowa Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2014-2018. (b. d.). Uniwersytet Warszawski. Pobrano 17 maja 2018 z https://www.uw. edu.pl/wp-content/uploads/2014/07/strategia_srednioterminowa_uw.pdf
  • Strategia Uniwersytetu Łódzkiego 2021-2030. (2021). Przyjęta na posiedzeniu Senatu UŁ w dniu 18 czerwca 2021 r. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.uni.lodz.pl/o-uniwersytecie/misja-wizja-wartosci-strategia#c18670
  • Strategia Uniwersytetu Warszawskiego. (b. d.). Załącznik do Uchwały nr 34 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie Strategii Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrano 17 maja 2018 z https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2014/01/Strategia-UW-z-17-grudnia-2008r.pdf
  • Teichler, U. (2004). The changing debate on internationalization of higher education. Higher Education, 48, 5-26. https://www.jstor.org/ stable/4151528
  • Wilkins, S., Butt, M. M., & Heffernan, T. (2018). International brand alliances and co-branding: antecedents of cognitive dissonance and student satisfaction with co-branded higher education programs. Journal of Marketing for Higher Education, 28(1), 32-50. https://doi.org/10.1080/08841241.2017.1393785
  • Yost, M., Tucker, S. (1995). Tangible evidence in marketing a service: The value of a campus visit in choosing a college. Journal of Marketing for Higher Education, 6(1), 47-67.
  • Zeithaml, V. A., Bitter, M. J., & Gremler, D. D. (2009). Services Marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm. International Edition, Boston: McGraw Hill.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
10228605

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33226_1231-7853_2022_7_1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.