Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 765 | 6 | 19-28

Article title

Typologia błędów najczęściej popełnianych przez studentów ukraińsko- i rosyjskojęzycznych (na podstawie doświadczeń w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Berdiańsku)

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of this paper is to discuss the most common errors made by Ukrainian- and Russian-speaking students learning Polish as a foreign language as well as their causes. Slavic languages, despite numerous similarities, differ considerably. A command of one language from a given language group makes it easier to learn another one from the same group. However, knowledge of one Slavic language could also hamper the process of learning. The major causes of errors are considered to be interlanguage homonymy and the infl uence of negative interference. Incorrect pronunciation, in turn, causes problems with writing, that is spelling mistakes. People who know other Slavic languages often use words non-existent in Polish. A large number of the errors are syntactic ones.

Keywords

Year

Volume

765

Issue

6

Pages

19-28

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

author

References

  • Aby język nas łączył, Polskie Kulturalno-Oświatowe Towarzystwo w Berdiansku „Odrodzenie”, 17 lutego 2018; polonia.org.ua/aby-jezyk-nas-laczyl.html
  • A. Bonusiak, L.A. Suchomłynow, Wspólnota polska berdiańska. Wyzwania współczesności: Monografi a, Donieck 2008, s. 253.
  • A. Cegieła, A. Markowski, Z polszczyzną za pan brat, Warszawa 1982.
  • A. Dąbrowska, M. Pasieka, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim [w:] M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice 2008, s. 73–102.
  • S. Dubisz, Język – Historia – Kultura (wykłady, rozprawy, rozważania), Warszawa 2012, s. 205–208.
  • A. Górska, Błędy studentów z Ukrainy – zapobieganie i eliminacja w grupach o zróżnicowanych możliwościach (na podstawie doświadczeń Centrum Partnerstwa Wschodniego Uniwersytetu Opolskiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, Łódź 2015, s. 358–370.
  • M. Grys, W. Zehetbauer, L. Madelska, Tak się nie mówi – o poprawianiu błędów w wypowiedziach ustnych [w:] A. Rabczuk (red.), Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej, Warszawa 2013, s. 185–196.
  • I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (red.), Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2011.
  • A. Krawczuk, Co i jak myślą o polszczyźnie jej ukraińskojęzyczni użytkownicy (na podstawie badań nad świadomością normatywną studentów polonistyki lwowskiej) [w:] A. Rabczuk (red.), Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej, Warszawa 2013, s. 95–116.
  • E. Krawczyk-Neifar, Fałszywych przyjaciół poznaje się w biedzie, czyli czy to znaczy to, co ja myślę, że znaczy? [w:] M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice 2008, s. 117–128.
  • E. Lipińska, Z polskim na ty. Podręcznik do nauki języka polskiego, Kraków 2012.
  • A. Markowski, Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999, s. 1621–1623.
  • J. Mazur (red.), Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, Lublin 1995.
  • O. Popova, Osobliwości funkcjonowania międzyjęzykowych homonimów w warunkach bilingwizmu: aspekt porównawczy. Fenomen pogranicz kulturowych: współczesne tendencje, Donieck 2009, s. 148–155.
  • A. Rabczuk (red.), Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej, Warszawa 2013.
  • A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
  • A. Seretny, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys [w:] A. Seretny, E. Lipińska (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, s. 131–154.
  • A. Seretny, E. Lipińska (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006.
  • A. Skalska, T. Skalski, Pułapka komunikatywności [w:] J. Mazur (red.), Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, Lublin 1995, s. 49–57.
  • S. Urbańczyk (red.), Encyklopedia wiedzy o języku polskim, Wrocław 1978; http://encyklopedia.naukowy.pl/

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2083552

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2019_6_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.