Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 765 | 6 | 44-60

Article title

Sytuacja socjolingwistyczna a poziomy świadomości językowej reprezentantów pierwszego pokolenia polonijnego w Kanadzie

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The paper presents an analysis of the levels of language awareness as expressed by representatives of the first generation of Polish Canadians (university students) based on their opinions on English elements in contemporary Polish. The author cites the arguments used to evaluate borrowings and interprets them in the light of sociolinguistic conditions. In the studied material, reasonable arguments prevail over judgments based on intuition and aesthetics, and the respondents refer to bilingualism, multiculturalism and the secondary function of the Polish language. At the highest level of language awareness, they indicate language standardisation relying on their knowledge of the communication settings.

Keywords

Year

Volume

765

Issue

6

Pages

44-60

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

References

  • K. Czarnecka, 2000, Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników, Poznań.
  • H. Dalewska-Greń, 1994, Warszawscy studenci o kulturze języka [w:] K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, Warszawa, s. 27–35.
  • S. Dubisz, 2017, Językoznawcze studia polonistyczne (pisma wybrane, uzupełnione, zmienione), Warszawa.
  • S. Gajda, 1994, O kulturze porozumiewania się w nauce [w:] K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Polszczyzna a/i Polacy i schyłku XX w., Warszawa, s. 227–237.
  • K. Geben, 2003, Świadomość i kompetencja językowa a warstwy leksykalne w idiolektach młodzieży polskiego pochodzenia na Wileńszczyźnie, Warszawa.
  • K. Kłosińska, A. Hącia, S. Mandes, M. Adamczyk, K. Kiełpińska (red.), 2017, Postawy wobec języka. Raport z badań przeprowadzonych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Obserwatorium Kultury” 2016–2017, Warszawa.
  • S. Krawczyk, 2005, Świadomość językowa i postawy wobec języka korespondentów Rady Języka Polskiego i Telefonicznej i Internetowej Poradni Językowej przy UW [niepublikowana praca magisterska wykonana pod kierunkiem prof. dr. hab. Andrzeja Markowskiego], Zakład Leksykologii i Kultury Języka Polskiego, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski.
  • K. Kwapisiewicz, 1997, O świadomości językowej przedstawicieli Polonii w Chicago, „Poradnik Językowy” z. 1, s. 46–53.
  • E. Lipińska, 2003, Język ojczysty. Język obcy. Język drugi, Kraków.
  • E. Lipińska, A. Seretny, 2016, Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy” z. 10, s. 45–61.
  • J. Lustanski, 2009, Język polonijny w Kanadzie, Toronto.
  • J. Lustanski, 2018, „Czy warto uczyć się polskiego?” Refleksje studentów kanadyjskich o polszczyźnie, „Poradnik Językowy” z. 7, s. 39–58.
  • K. Maćkowiak, 2011a, Świadomość językowa – problem definicji, „Poradnik Językowy” z. 2, s. 5–23.
  • K. Maćkowiak, 2011b, U źródeł polskiej świadomości językowej (X–XV wiek), Poznań.
  • M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, 2010, Hurra. Po polsku 1, Gdańsk.
  • A. Markowski, 1992, Polszczyzna końca XX w., Warszawa.
  • A. Markowski, 2008a, Kultura języka polskiego, Warszawa.
  • A. Markowski, 2008b, Panel dyskusyjny: O świadomości językowej współczesnych Polaków [w:] J. Warchala, D. Krzyżyk (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej, Katowice, s. 219–243.
  • W. Miodunka, 2017, O potrzebie opisu i kształtowania świadomości językowej współczesnych Polaków, „Język Polski” z. 3, s. 5–18.
  • F. Nieckula, 1987, O tzw. kryterium narodowym poprawności językowej, „Rozprawy Komisji Językowej Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego” XV, s. 5–43.
  • J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, 1998, Przygotowanie nauczycieli do edukacji językowej [w:] W. Miodunka (red.), Edukacja językowa Polaków, Kraków, s. 83–89.
  • M. Sagan-Bielawa, 2014, Dziedzictwo pozaborowe. Społeczna świadomość językowa Polaków w Drugiej Rzeczypospolitej, Kraków.
  • H. Satkiewicz, 1994, Z badań ankietowych nad normą współczesnego języka polskiego [w:] K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, Warszawa, s. 17–25.
  • E. Sękowska, 1994, Język zbiorowości polonijnych w krajach anglojęzycznych, Warszawa.
  • S. Urbańczyk, M. Kucała (red.), 1999, Encyklopedia języka polskiego, Wrocław.
  • B. Walczak, 1995, Przegląd kryteriów poprawności językowej, „Poradnik Językowy” z. 9–10, s. 1–16.
  • B. Walczak, 2008, Postawa wobec zapożyczeń w dziejach języka polskiego [w:] J. Warchala, D. Krzyżyk (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej, Katowice, s. 31–49.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2083545

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2019_6_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.