Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 767 | 8 | 72-82

Article title

Świadomość językowa młodzieży – wybrane zagadnienia

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
This paper falls into the category of language culture. The aim of the study was to test 13-year-old youth’s language awareness in terms of developing their own language skills, proper speaking, and declared language model. The methodology covered a survey supported with an interview questionnaire and inspection of internal documents of the school where the survey was conducted. The analysis of the responses given by 115 students showed that a majority (ca. 80%) of the school youth liked speaking, were able to specify which speaking could be called “nice”, had a declared language authority, although it not always corresponded to linguists’ expectations. Fewer than a half of them (ca. 40%) had a positive attitude to activities developing language skills, saw the point in further improvement, and had some knowledge of how it could be achieved. The most common language model was members of the closest family and teachers, as well as other students and people known from the television.

Keywords

Year

Volume

767

Issue

8

Pages

72-82

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

References

  • M. Bugajski, 1999, Świadomość językowa a świadomość lingwistyczna. Społeczne i naukowe potrzeby kultury języka [w:] J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 33–38.
  • S. Cygan, 2002, Zagadnienie świadomości językowej w literaturze językoznawczej [w:] L. Bednarczuk, M. Mączyński, T. Szymański (red.), „Annales Academiae Pedagogice Cracoviensis. Studia Linguistica” I, Kraków, s. 47–54.
  • S. Gajda, 2014, Ku świadomości językowej [w:] J. Nocoń, A. Tabisz (red.), Świadomość językowa. Język a edukacja, t. 3, Opole, s. 15–24.
  • Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański, 1968, Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa, s. 568.
  • E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, 2000, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk.
  • K. Maćkowiak, 2011, U źródeł polskiej świadomości językowej (X–XV wiek), Poznań.
  • A. Markowski, 2009, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienie leksykalne, Warszawa.
  • S. Milewski, 1999, Lingwistyczne i dydaktyczne aspekty analizy fonemowej, Lublin.
  • K. Polański (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław, wyd. II, s. 590.
  • J. Porayski-Pomsta, 1994, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa.
  • S. Szober, 1937, Słownik ortoepiczny. Jak mówić i pisać po polsku, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2083613

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2019_8_5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.