Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 772 | 3 | 49-59

Article title

Partykuły w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie A1. Na materiale podręczników i słowników przeznaczonych dla uczących się języka polskiego jako obcego

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
This paper presents an overview of the words belonging to the class of particles (as defined by SGPP (Nest Dictionary of Polish Particles)) used in textbooks for teaching Polish as a foreign language at initial stages and compares their set to the contents of the lexis lists prepared with glottodidactics and dictionaries for foreigners in mind. The usages of units such as chyba (probably), może (maybe), oczywiście (certainly), and na pewno (surely) in the textbook material were then confronted with their meanings and usages specifi ed in lexicographic studies in order to identify the adequacy of the lexicographic description. Attention was drawn to the non-uniform classifi cation of the units into lexeme classes, definition methods that are improper for unskilled users of Polish, lack of regularity in using particles in textbook texts and exercises teaching their usages. A compendium with the semantic, syntactic, and pragmatic descriptions of the particles for the purposes of Polish glottodidactics was proposed.

Year

Volume

772

Issue

3

Pages

49-59

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

References

  • J. Antas, 1992, Charakterystyka ilościowa modulantów [w:] W. Miodunka (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowany przez Komisję Ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kraków, s. 269–306.
  • A. Markowski, 1992, Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, Wrocław.
  • W. Miodunka (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowany przez Komisję Ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kraków.
  • A. Seretny, 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
  • H. Zgółkowa, 1992, Dobór słownictwa do nauczania języka polskiego jako obcego [w:] W. Miodunka (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowany przez Komisję Ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kraków, s. 39–64.
  • H. Zgółkowa, 1992, Lista haseł do słownika minimum współczesnej polszczyzny (I poziom nauczania) [w:] Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowany przez Komisję Ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kraków, s. 67–77 [Lista I].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2084226

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2020_3_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.