Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 773 | 4 | 35-50

Article title

O funkcjach hasztagu na Twitterze

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The observations presented in this text concern hashtags, one of the tools of communication on Twitter. The analysis covered their structure as well as pragmatic and rhetoric functions. As a result, it can be said that hashtags are not only applied on Twitter as a simple categorisation method but also created by Twitter users for the purpose of disseminating information, commenting, expressing views, promoting brands, supporting events, seeking information, and building virtual communities of people interested in specifi c topics. When considering their reach, in turn, it might be concluded that hashtags are more effective as acts of informing, commenting, prizing, criticising, expressing emotions, etc. on the Internet than untagged words and expressions.

Year

Volume

773

Issue

4

Pages

35-50

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

References

  • K. Adamska, 2015, Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze, „Studia Medioznawcze” 3 (62), s. 61–70.
  • AP, 2015, Andrzej Duda: Jest społeczna gotowość na zmiany. Ludzie widzą, że byli przez osiem lat oszukiwani, że budowano Polskę z dykty, TV Republika 25.04.2015; https://telewizjarepublika.pl/andrzej-duda-jest-spolecznagotowosc-na-zmiany-ludzie-widza-ze-byli-przez-osiem-lat-oszukiwani-zebudowano-polske-z-dykty,19593.html [dostęp: 20.11.2019].
  • A. Bruns, J. Burgess, 2011, Twitter Hashtags from Ad Hoc to Calculated Publics, s.1–22; http://snurb.info/fi les/2015/Twitter%20Hashtags%20from%20Ad%20Hoc%20to%20Calculated%20Publics.pdf [dostęp: 30.11.2019].
  • A. Bruns, H. Moe, 2014, Structural Layers of Communication on Twitter [w:] K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, C. Puschmann (red.), Twitter and Society, New York, s. 15–28.
  • P.M. Caleffi , 2015, The ‘hashtag’: a new word or a new rule?, „SKASE Journal of Theoretical Linguistics”12, 2, s. 46–69.
  • E. Cunha, G. Magno, G. Comarela, V. Almeida, M.A. Goncalves, F. Benvenuto, 2011, Analyzing the dynamic Evolution of Hashtags on Twitter: A Language-Based Approach [w:] M. Nagarajan, M. Gamon (red.), Proceedings of the Workshop on Language in Social Media(LSM 2011), Portland, Oregon, s. 58–65;
  • https://pdfs.semanticscholar.org/199d/1677b2987a26e3dfd32ac63aa47e66377cd1.pdf [dostęp: 13.11.2019].
  • M. Feliksiak, 2019, Korzystanie z internetu, Komunikat z badań nr 95/2019, Centrum Badania Opinii Publicznej; https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_095_19.PDF [dostęp: 20.11.2019].
  • J. Grzenia, 2007, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
  • HASHTAGIFY. Find, Anlayse, Amplify, 2019; https://hashtagify.me/popular/pl [dostęp: 1.12. 2019].
  • JD, 2018, Liczba Polaków korzystających z Instagrama; „Wirtualne Media” 28.07.2018; https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/liczba-polakowkorzystajacych-z-instagrama-gemius-pbi [dostęp: 20.11. 2109].
  • A. Kapuścińska, 2018, Kod kulturowy a nowe media na przykładzie znacznika „#”, „Socjolingwistyka” t. 32, s. 151–162.
  • K. Kunat, 2018, Polski Twitter w liczbach: przeważają mężczyźni oraz osoby ze średnim i wyższym wykształceniem, „Tabletowo” 28.03.2018; https://www.tabletowo.pl/polski-twitter-w-polsce-raport-statystyki/ [dostęp: 20.11.2109].
  • K. Mazurek, 2019, #hashtag – element dyskusji w mediach społecznościowych, „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 11(1), s. 49–65.
  • T.K. Neuropkin, 2019, Jak k-poperki zaorały homofobów [w:] Neuropkin. Blog o tym, tamtym i owym, 19.03.2019; https://neuropkin.com/posty/jak-kpoperki-zaoraly-homofobow/ [dostęp: 20.11.2019].
  • M. Nowak, 2014, Twitter bez tajemnic – kompletny przewodnik dla początkujących [w:] Spider’sweb. Blog o technologii; https://www.spidersweb.pl/2014/08/twitter-kompletny-przewodnik.html [dostęp: 12.10.2019].
  • Oxford Dictionaries online, https://www.lexico.com/en/defi nition/hashtag [dostęp: 10.11.2019].
  • J. Steuer, 1995, Defi ning Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence [w:] F. Biocca, M.R. Levy (red.), Communication in the Age of Virtual Reality, New York, s. 33–56.
  • The Twitter Dictionary, http://twittonary.com/word.php?word=hashtag [dostęp: 10.11.2019].
  • M. Wieczorek, 2019, Twitter w Polsce. Podsumowanie 2018 roku, „Sotrender” 5.02.2019, https://www.sotrender.com/blog/pl/2019/02/twitter-w-polsce-podsumowanie-2018-roku-infografi ka/ [dostęp: 23.11.2019].
  • M. Zappavigna, 2011, Ambient affi liation: a linguistic perspective on Twitter, „Journal of New Media and Society” 13(5), s. 788–806, wersja online s. 1–21: https://www.researchgate.net/publication/258173684_Ambient_affiliation_A_linguistic_perspective_on_Twitter [dostęp: 20.11.2019].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2084128

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2020_4_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.