Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 799 | 10 | 183-200

Article title

Wykorzystywanie wybranych materiałów do terapii afazji w dydaktyce języka polskiego jako obcego na niższych poziomach zaawansowania językowego (A1 i A2)

Content

Title variants

EN
Use of selected materials for aphasia therapy in teaching Polish as a foreign language at lower levels of language profi ciency (A1 and A2)

Languages of publication

Abstracts

EN
The author takes up issues concerned with teaching Polish as a foreign language with the use of speech therapy tools present in the treatment of patients suffering from aphasia. On the example of selected rehabilitation materials, she shows the extent to which they can be used in classes of Polish as a foreign language at levels A1 and A2. The enumerated tools can be used in PFL didactics to develop lexical, grammatical, and cultural competences.
PL
Autorka w artykule podejmuje zagadnienia związane z nauczanie m języka polskiego jako obcego z wykorzystaniem narzędzi logopedycznych obecnych w terapii chorych cierpiących na afazję. Na przykładzie wybranych materiałów rehabilitacyjnych pokazuje, w jakim stopniu mogą pojawić się one na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomach A1 oraz A2. Przywołane narzędzia w dydaktyce JPJO mogą posłużyć rozwijaniu kompetencji leksykalnej, gramatycznej oraz kulturowej.

Year

Volume

799

Issue

10

Pages

183-200

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • D. Dziewanowska, 2009, Aspekt kulturoznawczy w procesie kształcenia kompetentnego użytkownika języka obcego [w]: „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 64, Studia Russologica II”, Kraków, s. 107–113.
  • E. Gałat, B. Sałęga-Bielowicz, 2018, Język polski? Chcę i mogę! Część I, Kraków.
  • P.E. Gębal, 2006, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego [w:] E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 205–242.
  • M. Gębka-Wolak, A. Walkiewicz, 2021, Polszczyzna jako fleksyjny język docelowy [w:] A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Kraków, s. 89–112.
  • S. Grabias, 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin.
  • S. Grabias, J. Panasiuk, Woźniak T. (red), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin.
  • M. Gworys, 2020, O trudnych miejscach polszczyzny dla osób z pierwszym językiem chińskim – badania interjęzyka uczących się polskiego Chińczyków [w:] I. Janowska, M. Biernacka (red.), Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Kraków, s. 155–171.
  • M. Hinz, 2013a, Znowu poznaję świat. Materiały do terapii afazji. Części ciała, Gdańsk.
  • M. Hinz, 2013b, Znowu poznaję świat. Materiały do terapii afazji. Owoce, Gdańsk.
  • M. Hinz, 2013c, Znowu poznaję świat. Materiały do terapii afazji. Ubrania, Gdańsk.
  • M. Hinz, 2014a, Znowu poznaję świat. Materiały do terapii afazji. Posiłki – obiady, Gdańsk.
  • M. Hinz, 2014b, Znowu poznaję świat. Materiały do terapii afazji. Posiłki – śniadania i kolacje, Gdańsk.
  • M. Hinz, 2014c, Znowu poznaję świat. Materiały do terapii afazji. Warzywa, Gdańsk.
  • M. Hinz, 2019, Nazwij i wpisz. Ćwiczenia służące wzbogacaniu słownictwa dla osób z afazją, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i specyficznymi zaburzeniami językowymi, Gdańsk.
  • I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej , A. Seretny, P. Turek, 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
  • D. Izdebska-Długosz, 2021, Podobieństwa, które przeszkadzają, czyli o nauczaniu polszczyzny Ukraińców [w:] A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Kraków, s. 197–223.
  • B.K. Jędryka, 2018, Kolorowa gramatyka. Karty pracy dla uczniów, Warszawa.
  • B.K. Jędryka, M. Buława, A. Mijas, 2019, Polski na dobry start, Warszawa.
  • A. Karolczuk, 2022, O uczeniu gramatyki polskiej Słowian, „Poradnik Językowy” z. 1, s. 214–225.
  • J.T. Kuchta, 2017, Kształcenie kompetencji interkulturowych w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego [w:] „Roczniki Humanistyczne” t. LXV, z. 10, s. 59–71.
  • E. Lipińska, A. Seretny, 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
  • E. Lipińska, A. Seretny, 2019, Współczesny polonista – nauczyciel polifunkcyjny czy wyspecjalizowany? [w:] E. Lipińska, A. Seretny (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, Kraków, s. 9–24.
  • E. Łuczyński, 2019, Wiedza o języku dla logopedów, Gdańsk.
  • M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, 2020, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.
  • R. Młyński, 2021, Kompetencje logopedyczne glottodydaktyka, nauczyciela dzieci z doświadczeniem migracji [w:] A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Kraków, s. 271–292.
  • J. Panasiuk, 2012a, Afazja – typologia zaburzenia. Interpretacja afazji z perspektywy interakcyjnej [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin, s. 569–621.
  • J. Panasiuk, 2012b, Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Sopot, s. 263–324.
  • J. Panasiuk, 2013, Afazja a interakcja. Tekst – Metatekst – Kontekst, Lublin.
  • J. Panasiuk, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku afazji [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin, s. 869–916.
  • J. Panasiuk, 2018, Neurobiologiczne podstawy mowy [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk, s. 359–409.
  • J. Panasiuk, 2019a, Metodologia badania afazji a praktyka logopedyczna [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk, s. 172–197.
  • J. Panasiuk, 2019b, Język a komunikacja w afazji, Lublin.
  • M. Pąchalska, 2007, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, Warszawa.
  • M. Pąchalska, 2012, Afazjologia, War szawa.
  • E. Piotrowska-Rola, M. Porębska, 2013, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin.
  • G.P. Prigatano, 2009, Rehabilitacja neuropsychologiczna, Warszawa.
  • J. Pszczółka, M. Jankowska, 2017, Afazja i powrót do przeszłości, Gdańsk.
  • T. Róg, 2017, Teoria w pigułce, Zestaw 10, Zeszyt 1, Warszawa.
  • A. Ruszer, 2021, Gdy wszystko brzmi i wygląda inaczej… Chińczycy na lekcji polskiego [w:] A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Kraków, s. 225–244.
  • A. Seretny, 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
  • I. Stempek, A. Stelmach, S. Dawidek, A. Szymkiewicz, 2011, Polski krok po kroku. Poziom A1, Kraków.
  • A. Tońska-Szyfelbein, 2014, Posłuchaj, pokaż, opowiedz. Zestaw ćwiczeń usprawniających koncentrację słuchową oraz rozumienie słyszanego tekstu dla osób z afazją, dzieci z opóźnionym
  • rozwojem mowy, specyficznymi zaburzeniami języka. Część 2, Gdańsk.
  • A. Tońska-Szyfelbein, 2016, Posłuchaj, pokaż, opowiedz. Zestaw ćwiczeń usprawniających koncentrację słuchową oraz rozumienie słyszanego tekstu dla osób z afazją, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, specyficznymi zaburzeniami języka. Część 1, Gdańsk.
  • P. Turek, 2021, Polszczyzna na tle innych języków. Elementy gramatyki kontrastywnej w dydaktyce języka polskiego jako obcego [w:] A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – Dylematy – Trendy, Kraków, s. 13–44.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
3200672

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2022_10_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.