Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 798 | 9 | 10-27

Article title

Tendencja do hiperbolizacji w kreowaniu rzeczywistości we współczesnych tekstach kultury na przykładzie internetowych artykułów informacyjnych

Authors

Content

Title variants

EN
Tendency for hyperbolisation in creating reality in contemporary texts of culture on the example of online news articles

Languages of publication

Abstracts

EN
The subject matter of the analysis in this article is the phenomenon of hyperbolisation in mass media communication, which is often encountered in the public sphere. A hyperbola is a verbal construction (a rhetorical figure as well as a clue) with a special linguistic potential, often used for advertising, expressive, commentary, and ludic purposes. The impression of semantic excess and the process of creating the convention of the aesthetics of overstatement and exaggeration in the media message are ensured by specific linguistic means, including: appropriate types of lexis, phraseologisms, diverse metaphors, morphological measures, and a supra-linguistic context. It turns out that hyperbolisation is one of the linguistic determinants of mass culture. It makes the media message more attractive, strengthens its persuasive power, is emotional, fresh, and linguistically original. It also transmits certain values: cognitive, utilitarian, hedonistic, aesthetic, vital, ethical.

Year

Volume

798

Issue

9

Pages

10-27

Physical description

Dates

published
2022

References

  • Bartmiński, J. 1998. Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu matki. W: Język a kultura, t. 12, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, s. 63‒83. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
  • Bartmiński, J. 1999. Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata. W: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, s. 109‒123. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Bartmiński, J. 2003. Miejsce wartości w językowym obrazie świata. W: Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, s. 59‒86. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Bartmiński, J. 2006. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Bralczyk, J. 2000. Manipulacja językowa. W: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, s. 244‒250. Kraków: TAiWPN „Universitas”.
  • Bralczyk, J., Majkowska, G. 2000. Język mediów – perspektywa aksjologiczna. W: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, s. 43‒50. Warszawa: Upowszechnianie Nauki ‒ Oświata „UN‒O”.
  • Brzozowski, P. 2003. Problemy hierarchizacji wartości w filozofii i psychologii. W: Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, s. 43‒58. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • SDOR ‒ Doroszewski, W. red. 1958‒1969. Słownik języka polskiego, t. I‒XI. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • ESJP ‒Tomczyk, M. red. 2004. Encyklopedia szkolna. Język polski. Kraków: Wydawnictwo „Zielona Sowa”.
  • Galilej, C. 2015. O sposobach kształtowania nagłówków w dwu popularnych tygodnikach na Zamojszczyźnie – Tygodniku Zamojskim i Kronice Tygodnia, cz. I – Zamojski Kwartalnik Kulturalny 2; cz. II – Zamojski Kwartalnik Kulturalny 3, s. 93‒97.
  • Głowiński, M., Kostkiewiczowa, T., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J. red. 2010. Hasło: Hiperbola. W: Słownik terminów literackich, s. 197. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Grochala, B. 2008. Hiperbolizacja jako narzędzie marketingowe. W: Język w marketingu, red. K. Michalewski, s. 413‒421. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Iłowiecki, M. 2003. Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”.
  • Jabłoński, W. 2007. Kreowanie informacji. Media relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kasiak, M. 2016. Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii. Acta Humana 7, s. 119‒131.
  • Korolko, M. 1990. Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa: „Wiedza Powszechna”.
  • Kurczab, H. 2012. Z problemów wartości i wartościowania (wybrane zagadnienia). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka 7, z. 72, s. 7‒37.
  • Kujawiak, A. 2018. Hiperbolizacja jako narzędzie politycznej manipulacji (na przykładzie nagłówków prasowych w tygodnikach „Do Rzeczy” i „W Sieci”). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica 52, s. 155‒162.
  • Laskowska, E. 1992. Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  • Laskowska, E. 2001. O funkcjach wypowiedzi raz jeszcze. W: Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, t. 7, red. M. Białoskórska, s. 9‒22. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Mazur, J., Rzeszutko-Iwan, M. red. 2006. Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Mazur, J., Rumińska, M. red. 2007. Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Michałowski, P. 2003. Hiperbola w reklamie i panegiryku. W: „Napis. Tom poświęcony literaturze okolicznościowej i użytkowej”, seria IX, red. J. Maciejewski, s. 219‒228. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
  • Mrozowski, M. 2001. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Aspra”.
  • Olszański, L. 2006. Dziennikarstwo internetowe. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Ożóg, K. 2008. Współczesna polszczyzna a konsumpcjonizm. W: Współczesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, s. 59‒69. Kraków: „Księgarnia Akademicka”.
  • Pałuszyńska, E. 2006. Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka). Łódź: Wydawnictwo „Piktor”.
  • Pawłowska, I. 2010. Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl. Rocznik Prasoznawczy 4, s. 105‒118.
  • Pelc, P. 2013. Hiperbola jako narzędzie kreowania nadzwyczajności w tekstach retorycznych. Na przykładzie prasy opiniotwórczej. Poradnik Językowy z. 6, s. 63‒73.
  • Pelc, P. 2016. O wyższości teraźniejszości nad przeszłością – albo na odwrót. Retoryczne sposoby hiperbolizacji medialnej dwu kategorii. Acta Universitatis Wratislavensis nr 3721, „Język a Kultura”, t. 26, s. 199‒208.
  • Pisarek, W. 1967. Tytuł utworu swoistą nazwą własną. W: Poznać prasę po nagłówkach!, s. 9‒28. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW Prasa.
  • Puzynina, J. 1992. Język wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Puzynina, J. 2003. Wokół języka wartości. W: Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, s. 19‒34. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Rosińska-Mamej, A. 2016. O mechanizmach retorycznych stosowanych w tematach e-maili marketingowych. Studia Medioznawcze 2, s. 83‒92.
  • Szlachcikowska, Ż. 2020. Hiperbola i litota i ich funkcje w nagłówkach dziennika regionalnego „Gazeta Pomorska”. SŁOWO. Studia językoznawcze 11, s. 184‒202.
  • Tokarski, R. 1984. Struktura pola znaczeniowego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Tokarski, R. 1999. Językowy obraz świata w metaforach potocznych. W: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, s. 69‒86. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Tokarski, R. 2001. Słownictwo jako interpretacja świata. W: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, s. 343‒370. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Urbanowicz, K. 2020. Czego czytelnik oczekuje dziś od dziennikarzy i od mediów. 6 rzeczy o czytelnikach w erze social media, które warto wiedzieć. Online: https://mediacafepl.blogspot.com/2020/10/jak-pisac-by-byc-czytanym-6-rzeczy.html [dostęp: 7.08.2021].
  • Uździcka, M. 2007. Tytuł utworu literackiego. Studium lingwistyczne. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • Węgrzecki, A. 1975. Scheler. Warszawa: „Wiedza Powszechna”.
  • Ziomek, J. 1990. Retoryka opisowa. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • WSJP ‒ Żmigrodzki, P. red. 2007. Wielki słownik języka polskiego. Kraków. Online: www.wsjp.pl.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2170593

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2022_9_1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.