Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 804 | 5 | 21-34

Article title

Temat niepłynności mówienia w pisemnych narracjach autobiograficznych osób jąkających się

Content

Title variants

EN
The theme of non-fluency of speech in written autobiographical narratives of people who stutter

Languages of publication

Abstracts

EN
This article regards written autobiographical narratives of people who stutter. The collected material was analysed using both the quantitative and the qualitative method. The aim of the research was to determine whether the issue of stuttering is touched upon in autobiographical narratives of people who stutter. If so, what portion of the narrative is dedicated to the theme of non-fluency of speech. The conducted analyses permitted the verification of the hypotheses posed. It was concluded that the ones including the theme of stuttering were predominant among the narratives collected. Stuttering is present both as a separate thread and as part of other thematic threads. Threads where the issue of non-fluency of speech was taken up most frequently can be distinguished in the analysed narratives.

Year

Volume

804

Issue

5

Pages

21-34

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

References

  • Blumgart, E., Craig, A., Tran, Y. 2010. Social anxiety disorder in adults who stutter. Depression and Anxiety 27, s. 687–692.
  • Boniecka, B., Panasiuk, J. 2004. Życiorys na tle innych wypowiedzi biografi cznych. W: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, s. 152–169. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Cierpka, A. 2013. Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych. Warszawa: „Eneteia”.
  • Craig, A., Blumgart, E., Tran, Y. 2009. The impact of stuttering on the quality of life in adults who stutter. Journal of Fluency Disorders 34/2, s. 61–71.
  • Croft, R., Byrd, C.T. 2020. Self-Compassion and Quality of Life in Adults Who Stutter. American Journal of Speech-Language Pathology 29/1, s. 1–12.
  • Cummins, R. 2010. Fluency disorders and life quality: Subjective wellbeing vs. health related quality of life. Journal of Fluency Disorders 35/3, s 161–172.
  • Doneva, S., Davis, S., Cavenagh, P. 2018. Comparing the performance of people who stutter and people who do not stutter on the Test of Everyday Attention. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 40/6, s. 544–558.
  • Dryll, E. 2008. Analiza tekstu narracji autobiograficznej z wykorzystaniem metod lingwistyki formalnej. W: Narracja. Teoria i praktyka, red. B. de Barbaro, K. Gdowska, B. Janusz, s. 117–129. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Dryll, E., Jastrzębska J. 2008. Autonarracja osób o różnych stylach przywiązania. Wybrane techniki formalnej analizy tekstu. W: Narracja. Teoria i praktyka, red. B. de Barbaro, K. Gdowska, B. Janusz, s. 133–153. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Guitar, B. 2014. Stuttering. An Integrated Approach to Its Nature and Treatment. Wolters Kluwer Health. Lippincott Williams & Wilkins.
  • Kelman, E., Nicholas, A. 2013. Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
  • Ravid, B. 2018. Jąkanie to także możliwości. W: Zaburzenia płynności mowy, red. K. Węsierska, s. 311–322. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
  • Stemplewska-Żakowicz, K. 2002. Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, s. 81–113. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Tarkowski, Z. 2017. Trudności w czytaniu i pisaniu w jąkaniu oraz giełkocie. W: Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. A. Domagała, U. Mirecka, s. 445–460. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
  • Van Riper, C. 1973. The treatment of stuttering. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Vanryckeghem, M. 2018. Wieloczynnikowa, oparta na dowodach diagnoza prowadząca do wielopłaszczyznowej terapii jąkania. W: Zaburzenia płynności mowy, red. K. Węsierska, s. 30–43. Gdańsk: „Harmonia Universalis”.
  • Węsierska, K., Krawczyk, A. 2017. Wsparcie dziecka jąkającego się w środowisku edukacyjnym. W: Głos – Język – Komunikacja, t. 4, s. 13–30. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  • Wilkoń, A. 2000. Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Yaruss, J.S. 2010. Assessing quality of life in stuttering treatment outcomes research. Journal of Fluency Disorders 35/3, s. 190–202.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
9219891

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_33896_PorJ_2023_5_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.