Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | XXIII | (2/2020) | 13-23

Article title

Family in social pedagogy: studies and research directions

Authors

Content

Title variants

PL
Rodzina w pedagogice społecznej: badania i kierunki poszukiwań

Languages of publication

Abstracts

PL
Wprowadzenie. W artykule omówiono problematykę rodziny. Dokonano analizy sposobów poznania i rozumienia tego zagadnienia, jakie kształtowały się na przestrzeni lat - od początku istnienia pedagogiki społecznej, aż do współczesności. Cel badań. Celem badań jest wskazanie kontekstów problemowych odnoszących się do rodziny, jakie na przestrzeni lat są realizowane w pedagogice społecznej. Metoda. Odpowiadając na postawiony problem posłużono się, przede wszystkim, analizą tekstów. Badania miały charakter jakościowy, prowadzący do zrozumienia omawianego zagadnienia. Wyniki i wnioski. Na podstawie przeprowadzonej analizy można stwierdzić, że badania nad rodziną prowadzone na gruncie pedagogiki społecznej, aktualnie oraz w przeszłości, koncentrują się zwłaszcza na społecznym wymiarze jej istnienia. Podkreślając wspólnotowy i niezbywalny charakter rodziny, w badaniach wskazuje się na zewnętrzne, społeczne uwarunkowania jej istnienia.
EN
Introduction. The article deals with the concept of the family - it presents and analyses the ways of understanding it, which have been shaped over the years in social pedagogy from the beginning of this pedagogical subdiscipline to the present day. Aim. The research aim is to show the contexts in which research relating to the family has been, and continues to be, conducted in social pedagogy. Method. To answer the problem posed, the analysis of the texts was used, so the methods were of a more qualitative nature - leading to the understanding of the issue. Conclusion. Based on the analysis, it can be said that research on the family that has been conducted so far, and is still being conducted, in social pedagogy, primarily focuses and emphasizes the social dimension of its existence. Emphasizing its community, and its inalienable character, they indicate the external, social conditions of its existence.

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2129750

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34616_wwr_2020_2_013_023
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.