Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | XXVII | (2/2022) | 377-394

Article title

Medialne (re)prezentacje biedy i bogactwa w programie rozrywkowym: „Biedny dom – bogaty dom” emitowanym w Polsat Cafe – perspektywa badań pedagogicznych

Content

Title variants

EN
Media representations of poverty and wealth in the entertainment show Biedny dom – bogaty dom [Poor house – rich house] aired on Polsat Cafe – in the perspective of pedagogical research

Languages of publication

Abstracts

EN
Aim. This study explores the main messages on poverty and wealth communicated by the entertainment show Biedny dom-bogaty dom [Poor house – rich house] aired on the Polsat Café channel. The analytical framework for the study is provided by the pedagogical categories which delimit its scope: family home, family, child, education, qualifications and professional work. Methods. The data was collected through a search of secondary sources and examined using the discourse analysis method. The research sample encompassed five seasons comprising a total of 40 episodes. Results. The study identified the following threads of discourse in the respective categories: a) family home: in the case of the poor: “cramped, dirty, and shabby space”, and of the rich: “idyllic”, “comfort”, “luxury”; b) family and child of the poor: “difficult past”, “traditional family”, “love for the children”, of the rich: “the good of the child and decent life for the family”; c) education of the poor: “poor education and the striving to educate the children” and of the rich: “excellent education and striving to educate the children”; d) professional work of the poor: “unemployment and living on social benefits”, the rich: “making good in a short time and working hard to earn a decent living”. Conclusions. As a result, the broadcast, despite sensitizing the TV audience to the social inequalities persisting in Poland, fails to explain their underlying causes and mechanisms. Instead, it communicates a cliched image of poverty and wealth.
PL
Cel. Celem podjętych przeze mnie badań jest poznanie dominujących przekazów odnoszących się do ubóstwa i bogactwa w programie rozrywkowym pt. Biedny dom – bogaty dom, emitowanym w telewizji Polsat Cafe. Podstawę analityczną stanowią podstawowe kategorie pedagogiczne, wyznaczające ramy moich badań, tj.: dom rodzinny, rodzina, dziecko, edukacja, wykształcenie, praca zawodowa. Metoda. Metodę zbierania danych stanowiło przeszukiwanie źródeł wtórnych, zaś analizy – metoda analizy dyskursu. Próbę badawczą stanowiło pięć sezonów, składających się łącznie z czterdziestu odcinków programu. Wyniki. W wyniku badań wyróżniono następujące dyskursy w poszczególnych kategoriach: – dom rodzinny: w przypadku osób ubogich „ciasnoty, brudu i niechlujstwa”, bogatych zaś: „sielanki”, „komfortu” i „luksusu”; – rodzina i dziecko osób ubogich: „trudnej przeszłości”, „posiadania tradycyjnej rodziny”, „miłości do dzieci”; osób bogatych zaś: „dobra dziecka i zapewnienia godziwego życia rodzinie”; – edukacji i wykształcenia osób biednych „niskiego wykształcenia i dążenia do kształcenia się dzieci”, zaś osób bogatych „starannego wykształcenia i dążenie do kształcenia dzieci”; – praca zawodowa w przypadku osób ubogich: „bezrobocia i życia ze świadczeń społecznych”, bogatych natomiast: „szybkiego „dorabiania się” i ciężkiej pracy zapewniającej „godziwe pieniądze”. Wnioski. Analizowany program, choć uwrażliwia telewidzów na problem nierówności społecznych mających miejsce w Polsce, nie wyjaśnia przyczyn ani mechanizmów ich powstawania, transmituje natomiast stereotypowy wizerunek ubóstwa oraz bogactwa.

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2142835

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34616_wwr_2022_2_377_394
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.