PL
Zmiany w oświacie mające charakter strukturalno-funkcjonalny nie pozostają bez wpływu na nauczycieli. Istniejące bowiem schematy poznawcze, z którymi ludzie funkcjonują w warunkach głębokiej zmiany społecznej, mają ograniczone możliwości adaptacyjne. Człowiek nie jest w stanie wytworzyć w krótkim przedziale czasowym nowych struktur poznawczych, które odpowiadałyby zmianom w jego środowisku społecznym czy zawodowym. Brak tych struktur uniemożliwia często adekwatne spostrzeganie zachodzących zmian, rodzi niepokoje i negatywne emocje, pogłębia stresy, kształtuje postawy. Charakter i skala zmian w oświacie pozostają niekiedy w sprzeczności z dotychczasowymi przekonaniami, poglądami i postawami nauczycieli, co może wywoływać zjawisko dysonansu poznawczego i rzutować na przejawiane postawy wobec pracy. Zwłaszcza gdy dostrzega się ograniczone możliwości odniesienia sukcesu zawodowego stanowiącego o realizacji własnych planów życiowych i zawodowych.
EN
Changes in education having a structural-functional character are not without aneffect on the teachers. There are in fact cognitive patterns with which people, having limitedadaptability, operate in conditions of profound social change. Man is not able to producenew cognitive structures that correspond to changes in the environment or social work ina short period of time. The lack of these structures often prevents adequate perception ofchanges, raises anxieties and negative emotions, deepens stress and shapes attitudes. Thecharacter and scale of changes in education are sometimes in conflict with existing beliefs,views and attitudes of teachers, which may cause the phenomenon of cognitive dissonanceand affect the attitudes towards work. It happens especially when there are limited opportunitiesto achieve professional success that determines the implementation of their personaland professional plans.