Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 21 | 2 | 58-74

Article title

"National Geographic" a globalna misja ochrony planety

Content

Title variants

EN
"National Geographic" and the global mission to protect the planet

Languages of publication

Abstracts

EN
This article focuses on the National Geographic magazine as part of the National Geographic Society’s global mission. In the face of environmental degradation and global warming, this mission – related to the protection of the planet – is of particular importance, and the numerous international editions of the magazine (including the Polish edition) are to contribute to increasing awareness and mobilizing societies in various parts of the world. The research question is: What topics related to the protection of the planet are most often taken up in the Polish edition of the National Geographic? The media content analysis was used, which showed that environmental problems are the most important element of the NGS mission related to the protection of the planet, and the most frequently undertaken topics concern specific places (less frequently specific species of animals), fascinating (and problematic) from the natural point of view, as well as environmental problems from a global perspective. In special editions, the magazine presents the condition of the Earth, and problems related to the natural environment (including climate change) are presented in an alarmist tone, suggesting, however, possible actions to protect the planet.
PL
Artykuł prezentuje magazyn National Geographic jako element globalnej misji National Geographic Society. W obliczu degradacji środowiska naturalnego i ocieplenia klimatu misja ta – związana z ochroną planety – ma szczególne znaczenie, a liczne edycje międzynarodowe magazynu (w tym edycja polska) przyczyniać się mają do zwiększania świadomości i mobilizacji społeczeństw w różnych częściach świata. Postawiono następujące pytanie badawcze: Jakie tematy, związane z ochroną planety, podejmowane są najczęściej w polskiej edycji National Geographic? Zastosowano analizę zawartości mediów, która wykazała, że problemy środowiska naturalnego są najważniejszym elementem misji NGS związanej z ochroną planety, a najczęściej podejmowane tematy dotyczą konkretnych miejsc (nieco rzadziej konkretnych gatunków zwierząt), fascynujących (i problematycznych) z przyrodniczego punktu widzenia, a także problemów środowiska naturalnego w ujęciu globalnym. W wydaniach specjalnych magazyn ukazuje stan Ziemi, a problemy związane ze środowiskiem naturalnym (w tym ociepleniem klimatu) przedstawiane są w tonie alarmistycznym, sugerującym jednak możliwe działania w celu ochrony planety.

Year

Volume

21

Issue

2

Pages

58-74

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Attenborough, D. (2020). A Life On Our Planet. Instagram.com. Pobrano z lokalizacji: https://www.instagram.com/davidattenborough/ [dostęp: 12.03.2022].
  • Carson, R. (1962, 9 czerwca). Silent Spring – I. New Yorker. Pobrano z lokalizacji: https://www.newyorker.com/magazine/1962/06/16/silent-spring-part-1 [dostep: 22.12.2022].
  • Cronon, W. (2008). Foreword. Silent Spring and the birth of modern environmentalism. W: T.R. Dunlap (ed.), DDT, Silent Spring, and the Rise of Environmentalism (pp. IX–XII). Seattle and London: University of Washington Press.
  • Drabik, P. (2021). Z powodu pandemii z rynku zniknęło kolejne pismo o podróżach. Press.pl. Pobrano z lokalizacji: https://www.press.pl/tresc/64718,z-powodu-pandemiiz-rynku-zniknelo-kolejne-pismo-o-podrozach---_poznaj-Swiat_ [dostęp: 12.03.2022].
  • Goldberg, S. (2020). Co czeka naszą planetę? National Geographic Polska, 4.
  • Golka, B. (2004). System medialny Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Gray, C. (2021). Alexander Graham Bell. The Reluctant Genius And His Passion For Invention. New York: Arcade Publishing.
  • Greene, O. (2008). Kwestie ochrony środowiska. Przeł. M. Filary. W: J. Baylis, S. Smith (red.), Globalizacja polityki światowej. Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych (s. 557–592). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Heywood, A. (2006). Politologia. Przeł. B. Maliszewska i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kolbert, E. (2009). Czarne prognozy. National Geographic Polska, 7(118).
  • Kolbert, E. (2020). Argumenty za katastrofą. National Geographic Polska, 4.
  • Kozłowska, A. (2006). Oddziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza.
  • Kurdupski, M. (2020). „National Geographic Polska” liderem sprzedaży w 2019 roku. WirtualneMedia.pl. Pobrano z lokalizacji: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-pism-podrozniczych-2019-rok-national-geographic [dostęp: 12.03.2022].
  • Lee Berne, K., Borunda, A., Champine, R.D., Treat, J. (2020). Świat w roku 2070. National Geographic Polska, 4.
  • Lester, L. (2010). Media & Environment. Cambridge: Polity Press.
  • Mann, C.C. (2009). Błogosławiona Ziemia. Przyszłość zależy od gleby pod naszymi stopami. National Geographic Polska, 7(118).
  • Mann, C.C. (2020). Na kolejnym progu. National Geographic Polska, 4.
  • Marris, E. (2020). Argumenty za odnową. National Geographic Polska, 4.
  • McCombs, M. (2004). Setting the Agenda. The Mass Media and Public Opinion. Cambridge: Polity Press.
  • Mikołuszko, W. (2009). Ostatnie wymieranie. National Geographic Polska, 7(118).
  • Miller, P. (2009). Oszczędzanie energii. Zaczyna się w domu. National Geographic Polska, 7(118).
  • Miller, S.W. (2007). An Environmental History of Latin America. New York: Cambridge University Press.
  • Muller, P. (2020). Świat utracony. National Geographic Polska, 4.
  • National Geographic Partners (2022a). About. Nationalgeographicpartners.com. Pobrano z lokalizacji: https://nationalgeographicpartners.com/about [dostęp: 5.03.2022].
  • National Geographic Partners (2022b). International Media Alliances. Nationalgeographicpartners.com. Pobrano z lokalizacji: https://nationalgeographicpartners.com/international-media-alliances/ [dostęp: 5.03.2022].
  • National Geographic Polska (2022). National-geographic.pl. Pobrano z lokalizacji: https://www.national-geographic.pl/ [dostęp: 5.03.2022].
  • National Geographic Society (2022). Nationalgeographic.org. Pobrano z lokalizacji: https://www.nationalgeographic.org/society/ [dostęp: 5.03.2022].
  • National Geographic (2022). Susan Goldberg. Former editor in chief. Nationalgeographic.com. Pobrano z lokalizacji: https://www.nationalgeographic.com/expeditions/experts/susan-goldberg/ [dostęp: 5.03.2022].
  • NB (2021). Do wydania nowego numeru National Geographic Polska nie ścięto ani jednego drzewa. Wirtualnemedia.pl. Pobrano z lokalizacji: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/national-geographic-polska-ekologiczne-wydanie-bez-scinania-drzew [dostęp: 10.03.2022].
  • Neuzil, M. (2008). The Environment and the Press. From Adventure Writing to Advocacy. Evanston: Northwestern University Press.
  • Painter, J. (2013). Climate Change in the Media. Reporting Risk and Uncertainty. London: I.B. Tauris & Co.
  • Parker, L. (2020). Młodzi czekać nie mogą. National Geographic Polska, 4.
  • Parratt, S.F. (2006). Medios de comunicación y medio ambiente. Madrid: Editorial Fragua.
  • Poole, R.M. (2004). Explorers House. National Geographic and the World It Made. New York: The Penguin Press.
  • Sajna-Kunowsky, R. (2021). Global Communication and Sustainable Development: From the Earth Summit in Rio 1992 to the Olympic Games in Rio 2016. W: M.J. Yusha’u, J. Servaes (eds.), The Palgrave Handbook of International Communication and Sustainable Development (s. 487–505). Cham (Switzerland): Palgrave Macmillan.
  • The Webby Awards (2022). Company of the Year 2020. Webbyawards.com. Pobrano z lokalizacji: https://www.webbyawards.com/news/the-webby-media-industry-index/ [dostęp: 12.03.2022].
  • Wallace, S. (2009). Dziki zachód w Amazonii. National Geographic Polska, 7(118).
  • Welch, C. (2020). Droga do roku 2070. National Geographic Polska, 4.
  • Wojciechowska, M. (2009). Edytorial. National Geographic Polska, 7(118).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
55991768

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34767_SIIP_2022_02_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.