Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 24 |

Article title

Jaka pedagogika pracy jest obecnie potrzebna?

Content

Title variants

EN
What kind of labour pedagogy is needed today?

Languages of publication

Abstracts

EN
In the article, I point out to whom work pedagogy is needed. These are: human researchers, educators, teachers, parents and students, as well as all those interested in education. I consider work to be a basic form of activity exclusively for human beings. Because of its change-making power, it should be used by pedagogues in educational processes. Only man works. The necessity of research in the field of work issues also stems from the researchers’ aspiration to understand the essence of man and their humanity. There is a widespread expectation for the modernisation of work pedagogy. However, the directions of this modernisation vary. In this paper I point out the need to build a humanistic pedagogy of work adopting a homocentric point of view in the research problematic.
PL
W artykule wskazuję na to, komu potrzebna jest pedagogika pracy. Są to: badacze zajmujący się problematyką człowieka, pedagodzy, nauczyciele, rodzice i uczniowie, a także wszyscy interesujący się edukacją. Pracę uznaję za podstawową formę aktywności wyłącznie człowieka. Z uwagi na jej zmianotwórczą moc powinna być wykorzystywana przez pedagogów w procesach edukacji. Tylko człowiek pracuje. Niezbędność badań w zakresie problematyki pracy wynika także z dążeń badaczy do zrozumienia istoty człowieka i jego człowieczeństwa. Powszechne jest oczekiwanie na unowocześnienie pedagogiki pracy. Kierunki tegoż unowocześniania są jednak różne. W prezentowanym opracowaniu wskazuję na potrzebę budowy humanistycznej pedagogiki pracy przyjmującej homocentryczny punkt widzenia w problematykę badań.

Year

Issue

24

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Dec, I. (2003). Humanizmy i ich roszczenia w wyjaśnianiu człowieka. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień (red.), Błąd antropologiczny. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
  • Duraj-Nowakowa, K. (1992). Modelowanie systemowe w pedagogice. Kraków: Impuls.
  • Duraj-Nowakowa, K. (1992). Teoria systemów a pedagogika. Kraków: Impuls.
  • Furmanek, W. (2002). Edukacja wobec poliparadygmatyczności nauk o niej. W: G. Piotrowski i in. (red.), W kręgu edukacji, nauk o niej i społeczeństwa. Poznań: UAM.
  • Furmanek, W. (2003). Poliparadygmatyczny charakter badań pedagogicznych. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: AP.
  • Furmanek, W. (2006). Zarys humanistycznej teorii pracy. Warszawa: IBE.
  • Furmanek, W. (2009). Edukacja a przemiany cywilizacyjne. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W. (2013). Humanistyczna pedagogika pracy. Charakterystyka dyscypliny naukowej. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W. Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Zarys problematyki. Szkoła – Zawód – Praca”, 7/8 (2014).
  • Furmanek, W. (2016). Nowa praca człowieka jako przedmiot badań humanistycznej pedagogiki pracy. W: F. Szlosek (red.), Badanie. Dojrzewanie. Rozwój. Odrębność metodologiczna a dyscyplinarność danej dziedziny wiedzy. Warszawa – Radom: ITeE-PIB.
  • Furmanek, W. Współczesność– zagrożenia świata wartości. Studia Paedagogica Ignatiana, 1 (19). (2016).
  • Furmanek, W. (2017). Osoba podstawą antropologiczną humanistycznej pedagogiki pracy. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje. Warszawa: APS.
  • Furmanek, W. (2018). Człowiek jest osobą, stając się i staje się będąc nią. W: M. Chrost, K. Jakubiak (red.), Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja. Kraków: Ignatianum.
  • Furmanek, W. (2019). Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W. (2019). Człowiek wobec wartości. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W. (2020). Człowiek. Urzeczywistnianie się osoby. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W. (2020). Godność człowieka. De dignitate personae humane. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W. (2021). (Nie)Ład aksjologiczny wyzwaniem dla pedagogiki. Rzeszów: UR.
  • Furmanek, W., Filozofia człowieka pracującego podstawą współczesnej pedagogiki pracy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34 (4). (2021).
  • Furmanek, W., Tomaszewska R. The mission and vision of pedagogical science. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 2 (2022).
  • Galarowicz, J. (1993). Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny. Kraków: Oficyna Naukowa i Literacka.
  • Godawa, G. Integralna wizja człowieka jako fundament kultury i wychowania, http://cejsh.icm.edu.pl (15.03.2022).
  • Górniewicz, J. (1994). Metodologiczne wyzwania dla teorii wychowania. W: A.M. de Tchorzewski (red.), Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
  • Jakubiak, K. (1994). Rozumienie ‘teorii wychowania’ w polskiej myśli pedagogicznej XIX i początków XX wieku. W: A.M. de Tchorzewski (red.), Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
  • Jan Paweł II (1991). Laboram exercens. Watykan.
  • Kwieciński, Z. Pedagogizm – wariacje wokół rozumienia kategorii, Przegląd Pedagogiczny 2011, nr 1, https://doi.org/10.34767/PP.2011.01.07 (15.03.2022).
  • Kremień, W. (2008). Filozofia edukacji. Radom: ITeE.
  • Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
  • Mariański, J. (2022). Godność ludzka a praca. Lublin: KUL.
  • Mróz, M. Etyka wzrastania dziecka. Interpretacja pedagogiczno-moralna Puer Jesus św. Tomasza z Akwinu. Paedagogia Christiana, 1 (19). (2007).
  • Mruszczyk, M. (2010). Człowiek w „antropologii adekwatnej” Karola Wojtyły. Katowice: UŚ.
  • Romaniuk, K. bp (1997). Błogosławieństwo czy przekleństwo? Praca w Piśmie Świętym. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
  • Strzeszewski, C. (1985). Katolicka nauka społeczna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
  • Tomaszewska, R., (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.
  • Tchorzewski, A.M. (1994). Dyskurs wokół paradygmatu teorii wychowania. W: A.M. de Tchorzewski (red.). Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
  • Tchorzewski, A. (red.). (1994). Z problematyki metodologicznej teorii wychowania. Bydgoszcz: WSP.
  • Walczak, S. (1952). Moralna wartość pracy ludzkiej. Praca doktorska. Lublin: KUL.
  • Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy, wyd. IV. Bydgoszcz: AB.
  • Wołk, Z. Aparat pojęciowy pedagogiki pracy. Niejednoznaczności i trudności definicyjne. Szkoła – Zawód – Praca, 2 (2011).
  • Wołk, Z. Pedagogika pracy wobec zmian zachodzących w pracy zawodowej. Problemy Profesjologii, 1 (2006).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
58909338

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34767_SZP_2022_02_01
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.