Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 46 | 2 | 207-219

Article title

Inclusive teacher: professional practices based on the interpretation of diversity, utopia or realities

Content

Title variants

PL
Nauczyciel inkluzywny: praktyka zawodowa oparta na interpretacji różnorodności, utopii czy realiów?

Languages of publication

Abstracts

PL
Z czym wiąże się pojęcie tożsamości nauczyciela inkluzywnego? Jeśli ma on zająć się interpretacją różnorodności, powinien subiektywnie przyjąć odrębność swojej analizy, właściwą z punktu widzenia nieprzewidywalności i różnorodności poszczególnych przedmiotów. Subiektywnej tożsamości nauczyciela nie należy mylić z przerośniętym „ego” typowym dla współczesnej epoki cyfrowej, ani ze wspólnotowym „my”, które zazwyczaj redukuje połączenie społeczne do konfliktowego ujęcia „my albo oni”, ani z naukowym „to”, które wyklucza podmiot. Odpowiedź na pytanie o tożsamość inkluzywnego nauczyciela może być zatem trudna. Może ona stanowić pole do analizy zjawiska, które można określić mianem narastającego kryzysu zawodu nauczyciela, ograniczanego przez nową logikę działania. Autorka wykorzystuje podłużne badanie etnograficzne oraz dokonuje analizy dokumentacji w celu dokładnego porównania specyfiki tego typu napięć we Francji i w Czechach. Wydaje się, że w obu krajach istnieje szeroko zakrojony ruch mający na celu zmniejszenie znaczenia wiedzy specjalistycznej, który wiąże się z edukacją inkluzywną, i powoduje nie tylko nawracające napięcia tożsamościowe, ale również prowadzi do zamieszania w procesie kształcenia uczniów.
EN
What does the notion of inclusive teacher’s identity imply? If he is destined to become an interpreter of diversity, he is called to subjectively assume the singularity of his analysis, appropriate to the consideration of the unforeseen and the variety of the specific courses. The subjective identity of the teacher does not become confused with the typical hypertrophied “ego” of our contemporary digital age, nor with a communitarian “we” that tends to swallow the social link to a conflictual “us or them”, nor with a scientistic “it” that excludes the subject. Answering the question of the identity of the inclusive teacher can therefore be difficult and constitutes a possible analysis of what is emerging today as a crisis for the teaching professions, constrained by new logics of performance. From our longitudinal ethnographic surveys and document studies, we will compare the precise coordinates of these tensions in France and in the Czech Republic: in these two countries, there seems to be a vast movement of de-expertise that inclusive education implies and gives rise in return not only to recurrent major identity tensions but also to a certain confusion in the education of pupils.

Journal

Year

Volume

46

Issue

2

Pages

207-219

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • University of Bordeaux, France

References

  • Altet M. (2001), Les compétences de l’enseignant-professionnel : entre savoirs, schčmes d’action et d’adaptation, le savoir analyser – in : L. Paquay, M. Altet, E. Charlier et Ph. Perrenoud (éd.) Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles compétences ? (27-40). Bruxelles, De Boeck.
  • Appadurai A. (1996), Aprčs le colonialisme. Les conséquences culturelles de la globalisation. Paris, Payot, 2001.
  • Bayle P. (1697), Dictionnaire historique et critique. Paris, PUF, 1995.
  • Becker H. S. (2002), Les ficelles du métier. Comment conduire sa recherche en sciences sociales, Paris, La Découverte, coll. “Grands repčres Guides”.
  • Debarbieux E. (ed.) (2002), L’oppression quotidienne. Recherches sur la délinquance des mineurs. La Documentation française, Paris.
  • Denis M. (1973), Contribution aux études coméniennes. Thčse de troisičme cycle, éditée par le CNRS et l’Académie des sciences de Prague.
  • HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I. (2010), Inkluzivní vzdělávání. Praha, Grada.
  • Kohout-Diaz M. (2018), Éducation inclusive. Un processus en cours. Toulouse, Érčs, collection Connaissances de la diversité dirigée par C. Gardou, p. 153.
  • Kohout-Diaz M. (2008), J. A. Komenský (Comenius) pédagogue? Place de l’éducation dans le projet de réforme systématique: l’apport de la Consultation universelle sur l’amendement des affaires humaines. Penser l’éducation. Philosophie de l’éducation et histoire des idées pédagogiques. N◦ 24, octobre 2008, p.79-97.
  • LANTHEAUME F. (2011), La prise en compte de la diversité : émergence d’un nouveau cadre normatif? Les dossiers des sciences de l’éducation, 26, pp. 117-132.
  • Leguil C. (2018), Je. Une traversé des identités. Paris, PUF.
  • Marinova M. (2018). Building Brains: How Pearson Plans To Automate Education With AI.
  • Michelet J. (1870), Nos fils. Paris, Nathan, 1912.
  • Pestre D. (dir.) (2014), Le gouvernement des technosciences. Gouverner le progrčs et ses dégâts depuis 1945. Paris, La Découverte.
  • PRÉVOT J. (1981), L’utopie éducative, Comenius. Paris, Belin.
  • Reverdy C. (2019), Apprendre (dans) l’école inclusive. Dossier de veille de l’IFÉ, 127, janvier 2019. Lyon, ENS de Lyon.
  • Sotto A., Oberto V. (2016), Donner l’envie d’apprendre. Paris, Le livre de poche.
  • ŠTECH S. (2006). De la justice statistique ŕ la justice libérale dans une société en transition du centre de l’Europe. Communication dans le cadre du colloque Repenser la justice dans le domaine de l’éducation et de la formation, 15-17 mai 2006 ŕ Lyon. In Educations et Politiques/INRP
  • TROCMÉ-FABRE H. (1987), J’apprends, donc je suis. Introduction ŕ la neuro pédagogie. Paris, Éditions de l’Organisation.
  • UNESCO (2015), Déclaration d’Incheon et Cadre d’action pour la mise en oeuvre de l’Objectif de développement durable 4. Éducation 2030. En ligne: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/education2030-incheon-framework-for-action-implementation-of-sdg42016-fr.pdf
  • UNESCO (1994), Déclaration de Salamanque. Paris, Unesco.
  • Warnock M. (1978), Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People. London, Her Majesty’s Stationery Office.
  • Zerrouki R. (2019), De la salle des profs ŕ la salle des machines. Enquęte Libération, 29 janvier 2019.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2082357

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34768_rl_2020_v462_15
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.