Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 47 | 1 | 93-100

Article title

Kontradyktoryczność sytuacji zawodowej adiunktek i adiunktów w uniwersytecie

Authors

Content

Title variants

EN
Contradictory nature of the professional situation of female and male assistant professors at the university

Languages of publication

Abstracts

EN
This article attempts to answer the following questions: What is the professional situation of young female and male academics? What contradictions, if any, do they encounter at university? The author look sat the everyday life of female and male assistant professors working at university in a specific tangle of feudal order and neoliberal reforms.An excerpt from a small-scale survey among young university staff was used in the text. Among other things, the participants were asked about their greatest work-related worries.
PL
Celem tekstu jest próba odpowiedzi na pytania: jaka jest sytuacja zawodowa młodych pracownic i pracowników nauki oraz czy i w jakich sprzecznościach w uczelni oni funkcjonują. Jest to spojrzenie na codzienność adiunktek i adiunktów na uczelni w specyficznym splocie feudalnego porządku z neoliberalnymi reformami. W tekście wykorzystano fragment niewielkiego sondażu przeprowadzonego wśród młodych, którym zadano między innymi pytanie o ich największe bolączki zawiązane z pracą na uczelni.

Journal

Year

Volume

47

Issue

1

Pages

93-100

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Agamben G. (2008),Wspólnota, która nadchodzi,Wydawnictwo Sic!,Warszawa.
  • Bańka A. (2005), Poczucie samoskuteczności. Konstrukcja i struktura czynnikowa
  • Skali Poczucia Samoskuteczności w Karierze Międzynarodowej, Wydawnictwo Studio PRINT-B, Poznań-Warszawa.
  • Bauman Z. (2008) Wspólnota, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Bochno E. (2011) Sens i bezsens „bycia” adiunktem. Refleksje z perspektywy doktorów pedagogiki, [w:] Pedagogika: zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  • Bollier D. (2004). The Commons. Dobro wspólne dla każdego, tłum. Spółdzielnia Socjalna Faktoria, Zielonka Wydawnictwo Faktoria.
  • Czerepaniak-Walczak M. (2006), Filozoficzne konteksty podmiotowości w edukacji akademickiej, [w:] Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K. Jaskot, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Czerepaniak-Walczak M. (2013), Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej, [w:] Fabryki dyplomów czy universitas?, red. M. Czerepaniak-Walczak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Czerepaniak-Walczak M. (2014), Homo academicus w świetle homo oeconomicus. O obszarach i przejawach zmagań z akademickim zniewoleniem, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1.
  • Dudzikowa M. (2015), Uniwersytet jako. . . (co?). Wojna metafor o jego tożsamość, [w:] Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności, red. E. J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
  • Kowalska M. (2015), Czy możliwy jest jeszcze uniwersytet jako wspólne dobro?, [w:] Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności, red. E. J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
  • Kurantowicz E. (2010), Uczelnia jako społeczność ucząca się, [w:] Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Schein E. H. (1996), Culture: The Missing Concept in Organization Studies. Administrative Science Quarterly 41(2).
  • Schein E. H. (1990), Organizational culture. American Psychologist, 45.
  • Sławek T. (2002), Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Sułkowski Ł. (2018), Fuzje uczelni. Czy w szaleństwie jest metoda?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sułkowski Ł. (2016), Kultura akademicka. Koniec utopii?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Społeczny, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
  • Szwabowski O. (2014), Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”, Warszawa.
  • Wojciszke B. (2010), Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego, Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Żuk P. (2015), Korpouniwersytet i proletariat akademicki. Swobodne myśli z Wrocławia, http://www.tygodnikprzeglad.pl/korpouniwersytet-iproletariatakademicki/ [data dostępu: 21.10.2020].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2081968

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34768_rl_2021_v471_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.