Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 47 | 1 | 187-198

Article title

Pedagogika 2050

Content

Title variants

EN
Pedagogy 2050

Languages of publication

Abstracts

EN
This is an essay on pedagogy of SF (speculative facts / future / feminism).The text consists of two parts. In the first part, I deal with the issues of understanding the future through pedagogical science fiction. In the second one, which is an exercise in the pedagogical imagination, I present excerpts from an unwritten textbook for students of the mid-21st century, in which I show possible problems of the theory and educational research of the future.
PL
Esej poświęcony jest pedagogice SF (fakty spekulatywne / przyszłość / feminizm). Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej części omówiono problematykę rozumienia przyszłości poprzez pedagogiczną fantastykę naukową. W drugiej, będącej ćwiczeniem z wyobraźni pedagogicznej, autor przedstawia fragmenty nienapisanego podręcznika dla studentów połowy *Maksymilian Chutorański – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; zainteresowania naukowe: posthumanizm, pedagogika rzeczy, pedagogika nieantropocentryczna

Journal

Year

Volume

47

Issue

1

Pages

187-198

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Barad K. (2007), Meeting the Universe Halfway. Durham, NC: Duke University Press.
  • Bendyk E. (2015), Przyszłość już była. Innej nie będzie, [w:] Przyszłość. Bitwa o kulturę. Rozmowy, red. R. Pawłowski, Teatr Stary w Lublinie i Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Lublin-Warszawa.
  • Bennett J. (2010), Vibrant Matter A Political Ecology of Things. DurhamLondon: Duke University Press.
  • Braidotti R. (2013), The Posthuman. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Chutorański M. (2020), Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Graeber D. (2016), Utopia regulaminów. O technologii, tępocie i ukrytych rozkoszach biurokracji, przeł. M. Jabłoński,Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  • Grebowicz M., Merrick H., Haraway D. (2013), Beyond the Cyborg Adventures with Donna Haraway, Columbia University Press New York.
  • Gough N., Adsit-Morris Ch. (2019), Words (are) matter: generating material-semiotic lines of flight in environmental education research assemblages (with a little help from SF), “Environmental Education Research”, DOI: 10.1080/13504622.2019.1663793.
  • Grosz E., Opałka E. (2012), Wyspa z zewnątrz. Z Elizabeth Grosz rozmawia Ewa Opałka, [w:] Materialność, red. K. Gutfrański, A. Hendriks, I. Moreiry, A. Szyłak, L. Vergary, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk.
  • Haraway D. (2003), Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. S. Królak, E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 1(3).
  • Haraway D. (2008), When Species Meet. Press, London, Minneapolis: University of Minnesota.
  • Haraway D. (2012), Manifest gatunków stowarzyszonych, [w:] Teorie wywrotowe. Antologia tekstów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie.
  • Haraway D. (2014),Wiedza usytuowana: problem z nauką w feminizmie a przywilej częściowej, niepełnej perspektywy, przeł. A. Derra, [w:] Studia nad nauką i technologią, red. E. Bińczyk, A. Derra, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Haraway D. (2016), Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University press, Durham and London.
  • Kohlberg L., Mayer R. (2000), Rozwój jako cel wychowania, [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Latour B. (2011), Nigdy nie byliśmy nowocześni, przeł. M. Gdula, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  • Oreskes N., Conway E. M. (2017), Upadek cywilizacji zachodniej. Spojrzenie z przyszłości, przeł. E.Bińczyk, J. Gużyński, K. Tarkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
  • Suchodolski B. (1968), Wychowanie dla przyszłości, Wyd. III, PaństwoweWydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Truman S. (2019), SF! Haraway’s Situated Feminisms and Speculative Fabulations in English Class, „Studies in Philosophy and Education”, 38(1), https://doi.org/10.1007/s11217-018-9632-5
  • Welzer H. (2010), Wojny klimatyczne. Za co będziemy zabijać się w XXI wieku?, przeł. M. Sutkowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2081964

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34768_rl_2021_v471_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.