Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 47 | 1 | 65-78

Article title

Edukacja wczesnoszkolna w splocie sprzeczności

Content

Title variants

EN
Early school education in a tangle of contradictions

Languages of publication

Abstracts

EN
The author discusses the contradictions regarding three issues related to early school education. They can be observed in the following range: the socially shared views on the education of children in the early school stage;the way the teachers understand their own teaching activity; the strategy of didactic thinking present in the early school education. Each one of these issues is a specific perspective on the educational observation of the youngest pupils and it significantly impacts the organization, possible changes and the process in its field.
PL
Autorka podejmuje rozważania na temat sprzeczności dotyczących trzech zagadnień związanych z edukacją wczesnoszkolną, które można dostrzec w zakresie: poglądów podzielanych przez społeczeństwo na temat edukacji dzieci na etapie wczesnoszkolnym; sposobu rozumienia własnej działalności pedagogicznej; strategii nauczania. Każde z tych zagadnień stanowi swoistą płaszczyznę obserwacji pedagogicznej najmłodszych uczniów i w istotny sposób wpływa na organizację, ewentualne zmiany i procesy zachodzące w jej obszarze.

Journal

Year

Volume

47

Issue

1

Pages

65-78

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Bauman T. (2005), Dydaktyczny i społeczny status uczenia się, [w:] Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, red. T. Bauman, Oficyna Wydawnicza, Impuls, Kraków.
  • Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, GWP Gdańsk.
  • Dudzikowa M. (2013), Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko), [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska.
  • Eliasz A. (2017), Pułapka zbyt silnych przekonań [online] 1-6. Dostępny na https://www.kongresobywatelski.pl/wp-content/uploads/2017/11/ andrzej\_eliasz-pulapka\_zbyt\_silnych\_przekonan.pdf/ [data dostępu: 22.02.2021].
  • Filipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, GWP, Sopot.
  • Freire P. (1992), Bankowa koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Godmother, Zabrać dziecku dzieciństwo? (2012), https://www.godmother. pl/zabrac-dziecku-dziecinstwo/ [data dostępu: 28.02.2021].
  • Gołębniak B. D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza-biegłośćrefleksyjność, Toruń-Poznań.
  • Kalinowska A. (2010), Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  • Klus-Stańska D. (2007), Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 5-6.
  • Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie Zak, Warszawa.
  • Klus-Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa
  • Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa.
  • Kogut-Wałęcka M. (2017), Jeśli moje dzieci są brudne, to znaczy, że się świetnie bawiły, https://www.szczesliva.pl/jesli-mojedziecisa-brudne-to-znaczy-ze-sie-swietnie-bawily/ [data dostępu: 28.02.2021].
  • Kohlberg L., R. Mayer (1993), Rozwój jako cel wychowania, [w:] Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa, s. 53-56.
  • Kopaczyńska I. (2020), Pedagogiczna kategoria błędu. Teoretyczne konteksty – praktyczne inspiracje dla edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków.
  • Kozielecki J. (1995), Koncepcje psychologiczne człowieka,Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
  • Kwiatkowska H. (2004), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk.
  • Kwiatkowska H. (2010), Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa, [w:] Edukacja przedszkolna i Wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, red. D.Waloszek, Centrum edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.
  • Kwieciński Z. (1994), Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego, Ewolucja tożsamości pedagogiki, Wydawca IHNOIT, Warszawa.
  • Marody M. (1987), Antynomie społecznej świadomości, „Odra”, nr 1.
  • Nalaskowski A. (1998), Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Nowak-Łojewska A. (2011), Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • Nowicka M. (2010), Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktykiprzestrzeniekonceptualizacje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Obuchowski K. (2000), Człowiek intencjonalny czyli o tym jak być sobą , Dom wydawniczy REBIS, Poznań.
  • Schaffer R. (2005), Psychologia dziecka, PWN, Warszawa.
  • Such J. (1995), Wiedza naukowa a wiedza potoczna, [w:] Kulturowe konteksty poznania, red. B. Kotowa, J. Such, Wydawnictwo Naukowe Instytutu UAM, Poznań.
  • Witkowski L. (2000), Edukacja i humanistyka. Nowoczesne konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, IBE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2081970

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34768_rl_2021_v471_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.