Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 48 | 2 | 141-158

Article title

Polityka oświatowa w Anglii w zakresie edukacji biotechnologii na tle przemian społeczno-kulturowych

Content

Title variants

EN
Education policy in England concerning biotechnology education in the context of socio-cultural changes

Languages of publication

Abstracts

EN
This publication aims to show the impact of knowledge and understanding of biotechnological processes on all aspects of everyday life. Challenges of modern discoveries in biotechnology have forced the educational system in England to implement evaluation changes. The goal of education is the acquisition of scientific and technological knowledge required for the informed fulfilment of social responsibilities by the younger generation. The priority is for the youth to explain their values, answer difficult questions and make decisions in controversial biotechnological topics. A key element is the development of teaching staff. A developmental and competitive working environment for doctors and professors, with a particular emphasis on supporting women, must be created in higher education. To develop biotechnological education, an advisory group for educational policy was established. The manipulation of biotechnological information in media and politics proves just how important certain basic knowledge is. Irrational social concerns and stereotypes about biotechnology should be altered through professional education, financing education and responsible politics. Citizens’ assemblies as an element of dialogue between the public and scientists have proven successful in understanding of biotechnology.
PL
Celem tej publikacji jest ukazanie, jak ogromny wpływ na wszystkie dziedziny życia ma znajomość, zrozumienie i poznanie podstaw biotechnologicznych w codziennym życiu. Wyzwania nowoczesnych odkryć z dziedziny biotechnologii zmusiły system oświatowy w Anglii do zmian ewaluacyjnych. Edukacja ta ma na celu zdobycie przez młode pokolenie naukowej i technologicznej wiedzy potrzebnej do świadomego wypełniania obowiązków społecznych. Celem nadrzędnym jest, aby młodzi ludzie, mając podstawy teoretyczne, mogli wyjaśniać własne wartości i umieli odpowiedzieć na trudne pytania oraz decydować w kontrowersyjnych kwestiach biotechnologicznych. Jednym z kluczowych elementów jest doskonalenie kadry pedagogicznej. Należy stworzyć rozwojowe i konkurencyjne warunki pracy naukowej dla doktorów i profesorów na uczelniach wyższych, ze szczególnym wsparciem kobiet. W celu rozwoju edukacji w zakresie biotechnologii powołano Grupę Doradztwa ds. Polityki Edukacyjnej. Manipulacje informacjami biotechnologicznymi w mediach, w prasie i w polityce ukazują, jak istotna jest podstawowa wiedza w tym zakresie. Irracjonalne obawy społeczne, stereotypy światopoglądowe w zakresie biotechnologii należy zmieniać poprzez profesjonalną edukację, finansowanie nauki oraz odpowiedzialną politykę. Panele obywatelskie jako element dialogu pomiędzy społeczeństwem a naukowcami okazał się ogromnym sukcesem w zrozumieniu biotechnologii.

Journal

Year

Volume

48

Issue

2

Pages

141-158

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Gaskell G., Allum N., Bauer M., Jackson J., Howard S., Lindsey N. (2003), Ambivalent GM nation? Public attitudes to biotechnology in the UK, 1991-2002, 21.
  • Genetic engineering (2021), [w:] Wikipedia, https://en.wikipedia.org/w/ index.php?title=Genetic_engineering&oldid=1048218930.
  • Gonzalez H.B., Kuenzi J. J. (2012), Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A Primer. 38.
  • Hanson M. (2000), Science and Civilisation in China. Volume 6: Biology and Biological Technology, Part VI: Medicine. Endeavour, 24(4), s. 174-175, https://doi.org/10.1016/S0160-9327(00)01331-4.
  • Heads of University centres of biomedical sciences (HUCBMS), (2021), http://www.hucbms.org/.
  • Hesa resources of higher education institutions 2007/08 reveals average age of academic staff increasing | HESA (2021), https: //www.hesa.ac.uk/news/29-05-2009/higher-education-resources.
  • Hidden wealth: the contribution of science to service sector innovation (2009), 104.
  • Hunter M. (2021), Royal Society | British science society. Encyclopedia Britannica, https://www.britannica.com/topic/Royal-Society.
  • Improving food production with agricultural technology and plant biotechnology (2021), http://www.saps.org.uk/secondary/ teaching-resources/1443-improving-food-production-withagricultural-technology-and-plant-biotechnology.
  • Joss S., Durant J. (1995), The UK National Consensus Conference on Plant Biotechnology. Public Understanding of Science, 4(2), s. 195-204, https: //doi.org/10.1088/0963-6625/4/2/006.
  • Kowalski M., Kowalska E. (2015), Społeczna rola intelektualisty-nauczyciela akademickiego – refleksje, „Rocznik Lubuski”, 41(2), s. 231-236.
  • Lock R. (1994), What Do 14 to 16-year-olds Know and Think about Biotechnology? Nutrition & Food Science, 94(3), s. 29-32, https://doi.org/10. 1108/00346659410055101.
  • Member organisation education policy advisory group (2021), RSB, https://www.rsb.org.uk/about-us/committees/www.rsb.org.uk/ about-us/committees/mo-education-policy-advisory-group.
  • Murad A. N., Bower D. J., Sulej C. (2006), Stem cells in the media: the emergence of public understanding of a new technology, 18.
  • Royal society (2004), Taking a leading role: A good practice guide for all those involved in role model schemes aiming to inspire young people about science, engineering and technology. Royal Society.
  • Royal society (Great Britain), (2010), The scientific century. Royal Society.
  • Science and plants for schools (SAPS), (2021), http://www.saps.org. uk/about-us.
  • Staff employed at HEFCE funded heis (2008), 59.
  • The generic society (2021), Genetics Society, https://genetics.org.uk/.
  • Towarzystwo królewskie – Encyklopedia PWN – źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy (2021),https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Towarzystwo-Krolewskie;3988403.html.
  • Yager R. E. (1996), Science/Technology/Society as Reform in Science Education: Heideggerian Reflections. SUNY Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2232742

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34768_rl_2022_v482_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.